Hjelp til valg av receiver
Viser resultater 1 til 16 av 16

Hjelp til valg av receiver

Hei. Trenger litt hjelp til valg av receiver.
    Har kjøpt dali opticon 2 høytaler med dali subwoofer.

Men er litt usikker på hva receiver jeg skal velge i prisklassen 4500.-

har sett på soundgarden sin harman kardon hk3770
    https://swsg.no/harman-kardon-hk-377...r-med-dac-sort

og sett også på hifi klubben sin receiver en denon avr x1300w
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...FRZlGQod7_cLtQ

ser mest på football og vanlig tv. Litt film og streamer en del musikk ifra media server i kjeller hos meg.

Noen med innspill på hva dere ville ha valgt og hvorfor. Er geldig usikker på hvordan en kan sammenligne disse om hva som er den beste receiveren til mitt bruk. Takk for alle svar

Jeg har alltid sagt at velger du så dyr Yamaha-receiver du har råd til, så går du ikke feil. Kommer alltid godt ut i tester, og masse fornøyde brukere.

Ser at du får RX-V681 til 4995,- skulle mene det er et bra valg.

https://www.ljudia.no/produkter/mult...maha-rx-v681-b

Sjekk prisjakt.no for priser på andre modeller.

Test av modellen over:

http://www.lydogbilde.no/test/hjemme...yamaha-rx-v781

+1 på den - Yamaha er alltid et trygt valg
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

................
    Sist endret av Dennis87; 01-12-2017 kl 18:58

Må nesten slenge meg på Yamaha bølgen jeg også. Byttet ut en lang rekke H/K produkter, avsluttet med avr5000, med Rx-v 3900 for noen år siden og har ikke hørt meg tilbake siden. Når vi nå skulle lage kino hos kjæresten ville vi ha de nye lydformatene så valget falt på en Rx-v 781. Eneste forskjellen på denne og den anbefalte 681 er at 781 har pre-out på alle kanaler og 2 Hdmi ut.

Støtter forslagene til de andre over her Har Yamaha receiver selv, og aldri vært noe tull med den... fungerer bra sammen med Dali
    Dali - Auralex - Van den Hul - Yamaha - Marantz

Jeg er også på jakt etter en reciever til å ta arven etter min Yamaha 2065, og har sett en del på 781.
    Legger merke til at kun 3 av inngangene er HDCP 2.2, er ikke dette fryktelig korttenkt om man tenker å ha forsterker en del år? Ser for meg at man fort ender med flere enheter som krever dette og man så er man på forsterkerjakt igjen...

Tror nok 3 porter burde holde? Er vell stort sett streaming/media boks, xbox/playstation for 4k streaming/blu ray og eventuelt egen blu ray spiller. Men blu ray er nok stort sett dødt om 5 år til fordel for streaming.

Med tv-dekoder, blu-ray, og 1 stk spillkonsoll så har man vel allerede brukt de portene. Og dette er med utstyr man har i dag, så skulle det komme enda flere i løpet av de neste 5 år så mener jeg det er kjipt å skulle koble om.

Men vet ikke om 5 år er lang tid å regne med å skulle ha en receiver i dag?

Tv dekoder trenger du nok ikke ha på HDCP 2.2 portene. Trenger bare det på enheter du skal spille av UHD 4k Blu ray, 4k tv eller streame 4K fra feks Netflix. De 2 andre portene skal støtte den gamle HDCP standarden for 720 og 1080 innhold som bla noen Viasat kanaler osv bruker som er i HD.
    HDCP 2.2 blir nok et krav for tv dekoder når kanaler kommer i 4k men tror ikke vi ser 4k tv med det første i Norge, hvis noen gang før streaming har tatt helt over vanlig tv.

Jeg har idag tv dekoder, xbox one, og Nvidia shield android tv. Eneste av de som bruker hdcp 2.2 er nvidia boksen og det bare for at 4k filmer på netflix skal fungere. Før når jeg koblet den på en tv uten støtte for hdcp 2.2 hadde man alle samme muligheter utenom at man ikke fikk opp 4k filmer på netflix.

Når Xbox one S en gang endelig skulle bli tilgjengelig i sort kjøper jeg nok en slik også og den vil også kreve hdcp 2.2 hvis man skal streame 4k innhold eller bruke den til uhd blu-ray filmer.

Jeg tror de aller fleste vil klare seg med 3 stk hdcp 2.2 porter en god stund. Men man må jo se an sitt egent bruksmønster. Beste er jo å ha enheter som gjør alt og ikke en til hver ting
    Sist endret av Dennis87; 01-10-2017 kl 14:17

Takk for fint og informativt svar! Kort og greit er det kun 4K standarden som krever det da.

For min del vil jeg da med mindre jeg får en pris jeg ikke kan si nei til, vente på neste generasjon Yamaha og se om det er noe forandring på de.
    4 HDMI var mange porter når jeg kjøpte min receiver, men se nå :P

Sitat Opprinnelig postet av Dennis87 Vis post
    Tv dekoder trenger du nok ikke ha på HDCP 2.2 portene. Trenger bare det på enheter du skal spille av UHD 4k Blu ray, 4k tv eller streame 4K fra feks Netflix. De 2 andre portene skal støtte den gamle HDCP standarden for 720 og 1080 innhold som bla noen Viasat kanaler osv bruker som er i HD.
    HDCP 2.2 blir nok et krav for tv dekoder når kanaler kommer i 4k men tror ikke vi ser 4k tv med det første i Norge, hvis noen gang før streaming har tatt helt over vanlig tv.

Jeg har idag tv dekoder, xbox one, og Nvidia shield android tv. Eneste av de som bruker hdcp 2.2 er nvidia boksen og det bare for at 4k filmer på netflix skal fungere. Før når jeg koblet den på en tv uten støtte for hdcp 2.2 hadde man alle samme muligheter utenom at man ikke fikk opp 4k filmer på netflix.

Når Xbox one S en gang endelig skulle bli tilgjengelig i sort kjøper jeg nok en slik også og den vil også kreve hdcp 2.2 hvis man skal streame 4k innhold eller bruke den til uhd blu-ray filmer.

Jeg tror de aller fleste vil klare seg med 3 stk hdcp 2.2 porter en god stund. Men man må jo se an sitt egent bruksmønster. Beste er jo å ha enheter som gjør alt og ikke en til hver ting
    Viasat har kommet med 4K dekoder, og sender foreløpig noen få fotballkamper fra CL og La Liga. Også en demo kanal med variert innhold.

Sent from my iPad using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Viasat har kommet med 4K dekoder, og sender foreløpig noen få fotballkamper fra CL og La Liga. Også en demo kanal med variert innhold.
    aha får se om det tar mer av etterhvert Resten av hd kanaler i Norge står vel stort sett enda fast på 720P og noen få 1080i. Har ikke veldig stor tro på at 4k tv sendinger kommer til å bli veldig vanlig med det første siden de ikke har klart å komme seg til 1080p enda.

Glem ikke at det hele tiden skjer en oppgradering i alle ledd når det gjelder TV produksjoner...og det synes på en god TV...særlig ting fra BBC...[emoji1]

Sent from my iPad using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Vel, jeg har allerede i dag 4 enheter som krever HDCP2.2
    Xbox One S
    PS4 Pro
    HiMedia Q10 Streamingboks
    UHD-diskavspiller.

Så allerede nå er jeg forbi de 3 portene. Så å kjøpe en forsterker med "kun" 3 stk 4k-porter mener jeg er litt bakpå allerede.
    BBC er allerede igang med å sende i 4k testsendinger. Amazon Prime sender i 4k.
    Plutselig sitter en med 2 konsoller, en UHD-spiller og en streamingboks/Google Chromecast/AppleTV eller noe, og mangler porter.

Er ikke 3 stk 4k porter. De andre to støtter også 4k Bare ikke HDCP 2.2 som kreves hvis man skal streame/spille av 4k filmer som bruker HDCP 2.2 kopisperre.

Som nevnt bør man se an an egent bruk, noen vil ha bruk for å koble på mye andre ikke. Xbox One S spiller jo blu ray uhd så trenger jo da egentlig ikke en egen blu ray spiller i tillegg osv.

Har selv 7 porter som alle støtter HDCP 2.2 men tror ærlig talt jeg aldri kommer til å bruke mer enn 3 av de. Jeg selger/kaster ut ting med en gang jeg får bokser som gjør det samme eller som kan erstattes med en ting som gjør det bedre og mer.
    Liker å holde ting til et minimum. Xbox one S og Nvidia Shield gjør alt jeg har behov for ink Amazon prime osv.

Så ville ikke nødvendigvis forkastet å kjøpe en god og rimelig receiver bare fordi den bare har 3 porter med hdcp 2.2 Har man bruk for mer er det bare å bla opp litt ekstra eller se på en annen produsent.

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av Receiver
    By chaparral in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 10-08-2012, 20:14
  2. Hjelp til valg av receiver
    By jon-d in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 08-30-2009, 00:48
  3. Hjelp til valg av receiver!
    By TNormann in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3