Som et resultat av min forrige tråd, kombinert med testing, så har jeg nå endt opp med konklusjonen at jeg trenger en ny stereoforsterker. Dessverre har både nettbutikker og finn mye forskjellig å by på, og jeg har ikke peiling, så jeg aner ikke hva som er et fornuftig kjøp og trenger rettledning! Internett har stort sett både slaktet og lovpriset samtlige modeller jeg har sett på, så vanskelig å vite hva man skal tro på.

Budsjettet er på 2000kr (inkludert kjøreturen for å hente den), helst mye mindre, og til nød (om det er verdt det) litt mer. Det store spørsmålet er da hva som er mest fornuftig, å kjøpe noe nytt i denne prisklassen (Pioneer A-30, Yamaha R-S202/N301 e.l), eller å kjøpe noe brukt som kostet kanskje det dobbelte for 5+ år siden? De skal drive et sett med Eltax Silverstone 200 gulvstående høyttalere.

Har klart å lage meg en shortlist med aktuelle kandidater på finn, og lurer på om noen har erfaring med noen av disse spesifikke forsterkerne, evt forslagene mine til butikknye/andre butikknye. (Har intet behov for radio, bluetooth, nettverksfunksjonalitet, RIAA eller slikt. Kun lyd (og fjernkontroll) er essensielt, men digitalinngang og god DAC er selvsagt en god bonus).

-Harman Kardon HK3370 (1500kr, uten fjernkontroll, med 90 dager garanti og angrerett. Internett litt delte i meningene om denne)
-Harman Kardon HK3380 (1000kr, uten fjernkontroll og mye dyrere å hente, så kun om den er betydelig bedre enn 3370)
-NAD C316BEE (1600kr, alt inkludert, 400kr i transportkost for å hente)
-Sherwood RX-4208 (1250kr, ubrukt, ca 300kr for å hente. Aldri hørt om merket dog, men internett ser ut til å omtale den som mye forsterker for pengene)
-Marantz PM4001 (1500kr, 400 for å hente. Marantz går for å være bra, men internett er ikke udelt positive om denne)
-Marantz PM6005 (2500kr, 400kr for å hente. Virker jo å være bransjestandarden innenfor budsjettforsterker. Hvor verdt er det å presse budsjettet en tusenlapp?)
-Harman Kardon HK970/980 (Begge ender på ca 2400kr inkludert henting)
-Denon PMA-1500R (2500kr, 400kr i henting. Hvordan står denne seg mot Marantz 6005, om jeg klarer å strekke budsjettet såpass?)

Dette ble, igjen, veldig mye, men håper noen kan ta seg tiden til å rettlede en stakkar med besluttningsvegring, og som etter 29 år på jord trenger å kjøpe sin første forsterker