Reciever trender i dag og i morgen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciever trender i dag og i morgen

Jeg er bare ute etter synsinger angående receivertrender slik de er i dag (f.eks hvilken funksjonalitet / spec "will trickle down" fra high-end til mer low-end)

samt hva vil vi se av helt nye ting (inside information).

+ hva vi kunne ønske oss (LANG LISTE)

(Nysjerrig som er nærmere Low-end enn High-end)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI svitsjing er nok det som kommer til å bli den største revulosjonen fremover.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitale forsterkere i receivere (er her allerede)
    God romkorreksjon; bedre enn de som er nå, opp mot Tact TCS10.2 kvalitet :shock:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper på mer rene preamper i de lavere prisklassene. Litt mindre å bytte ut når man skal ha et format eller 3 til. Dessuten står man friere til å velge effekt.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper på recievere som er bygget opp som en stereo-forsterker med ekstra kanaler. På den måten kan man beholde de gode egenskapene i to kanaler. Det er ikke mange recievere som er gode på to-kanals musikk.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI-switching kommer for fullt neste år, og om ikke lenge ser vi nok støtte for HD-formatene fra både Dolby og DTS.
    Dobbel utgang for subwoofer vil nok bli mer og mer vanlig, både fordi det er kjekt å ha, men også fordi HD-formatene blir misket i bl.a. 10.2! Så da får vi vel enda flere kanaler i hjemmekinoene våre! Om noen år skal nok enhver reciever ha 12 kanaler.
    Greit nok det, men da må også strømforsyningen stå i stil, så her må det skje noe, for der er nåværende teknologi strukket til bristepunktet etter min mening, med mindre man vil ha reciever på størrelse med en litenfryseboks!
    Ergo vil digitale forsterkere ta mer og mer over i recievere og mulitkanalforsterkere, og på sikt vil kanskje transisitorforsterkere bli et "entusiastprodukt" som rørforsterkere er i dag.

Hvor i all verden man skal plassere disse høyttalerne får nok mange problemer med, men når formatet finnes, vil det garantert komme i alt av recievere, først de største selvsagt, så i de lavere klassene. Så kommer vel Dolby med nok en komplett ubrukelig versjon av Pro Logic, DTS med en litt mer nyttig versjon av NEO:6, og Harman Kardon ser sikkert sitt snitt til å oppgradere superbe Logic7 når HD slår til for fullt.

Dessuten er dagens prosessorteknologi snart kommet til slutten av sin reise, også kommer det ny teknologi om noen år. Først til data, men dette vil selvfølgelig renne ned i recievere etterhvert. En nødvendighet også, for når all verdens HD-materiale i både lyd- og bildeform skal gjennom recieveren trengs datakraft!

Men mest av alt vil jeg ha multikanalforforsterkere i prisklassen rundt, og under, 10k. Skal man ha noe brukende i dag må man ut med 16k for Rotels rimeligste! Jada, jeg vet at NAD har en til 6k, men vil vi ha en slik styggedom stående i fremtidens stilrene hjem? NEI!
    Så vet vi jo at "alle" snart har en eller annen form for hjemmekino. De fleste tragisk nok i form av et plast-anlegg kjøpt på salg hos en eller annen horibel butikkjede. Men for oss som svir av litt mer, får vi valget mellom svart, sølv, titan eller gull i fargeveien. Kanskje kommer uttskiftbare frontdeksler som på mobiltelefoner? Ikke noe for de dyrere produktene som "må" ha front i ytfrest aluminium, men om man skal ha en litt lekker hjemmekino i penstua, kunne jo sort pianolakk vært noe! Eller neongul om man er litt mer funky enn gjennomsnittet!

Og til sist, romkorreksjon. Vil selvfølgelig være tilgjengelig på samtlige recievere og forforsterkere, og komme i bedre og bedre utgaver, men dette henger sammen med prosessorkraft. Inntil det skjer noe dramatisk der vil nok ikke forbedringen være så enorm, så TacT-nivå på romkorreksjonen i rimelige recievere er nok noen år unna ennå.

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster det for en reciever med HDMI-switching?
    Dyrt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg håper på recievere som er bygget opp som en stereo-forsterker med ekstra kanaler. På den måten kan man beholde de gode egenskapene i to kanaler. Det er ikke mange recievere som er gode på to-kanals musikk.
    Det er klart at en 2 kanals forsterker til kr 10 000 er bedre enn en surround receiver til kr 10 000, ettersom det er mye mer elektronikk i en surroundreceiver. Vil nok tro at du kan få en surroundreceiver til kr 20-30 000 som spiller like godt som en 2 kanals til kr 10-15 000. Det er markedet som styrer dette. Fanatikerne kjøper aldri surround forsterkere uansett.

Lyden i dyrere surround receivere tror jeg begynner å bli så bra at de fleste kan leve med 2 kanalslyden her. Jeg tror at mest lyd for pengene vil en få i budsjettklassen, ettersom her vil det produseres flest enheter. Om denne lyden er god nok for fintfølende ører, er en helt annen sak.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Så kommer vel Dolby med nok en komplett ubrukelig versjon av Pro Logic, DTS med en litt mer nyttig versjon av NEO:6, og Harman Kardon ser sikkert sitt snitt til å oppgradere superbe Logic7 når HD slår til for fullt.
    Dette må du nesten forklare nærmer...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kurven med antall kanaler kommer til å flate ut etter hvert. Vi får nok neppe 1 ny kanal pr år i fremtiden. Videre tror jeg plattformen med surroundformatene blir mer åpen og oppgraderbar enn den er i dag.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Reciever trender i dag og i morgen

Sitat Opprinnelig postet av Rubina
    Jeg er bare ute etter synsinger angående receivertrender slik de er i dag (f.eks hvilken funksjonalitet / spec "will trickle down" fra high-end til mer low-end)

samt hva vil vi se av helt nye ting (inside information).

+ hva vi kunne ønske oss (LANG LISTE)
    HDMI vil ettervært bringe både lyd og bilde rundt i systemet ditt. Dermed er det bye bye til S/P-DIF og analoge kabler.

Om HD-DVD / Blu Ray vil bringe med seg nye lydformater og kanalkonfigurasjoner er tvilsomt - ihvertfall i første omgang. Dagens standarder for miksing av filmlyd og musikk er for øyeblikket solid forankret i 5.1 (evt 6.1/EX) og det vil neppe endres på kort sikt. Tror også det vil være uforstandig å bytte ut de etablerte lyd codecene med nye codecs på HD-DVD.

Det som mangler i dagens hjemmekinoer er et høyoppløselig bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg håper på mer rene preamper i de lavere prisklassene. Litt mindre å bytte ut når man skal ha et format eller 3 til. Dessuten står man friere til å velge effekt.
    Enig med Snickers-is her. Kommer selv fra to-kanalsmiljøet og setter lydkvalitet ganske høyt. Synes det er merkelig at det finnes så få multikanals preamper under 10-12k når man vet at mye av lyden som pumpes ut av såkalte kritikerroste multikanal receivere er under pari. Håper og tror dekningen på dette området blir bedre i fremtiden.
    Snickers-is, noe for Midgard Audio?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, skal aldri si aldri, men i løpet av 2005 kan jeg si med 100% sikkerhet at det ikke blir noe sånnt

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på siden, men jeg håper et biprodukt av surround-revolusjonen blir at det kommer litt flere gode stereo-preamper med prosessorinngang, slik at man kan kombinere god stereo med en god surroundreceiver i samme anlegg. Da kan man enkelt bevare korte signalveier i stereo.

Så for øvrig at noen foreslå å pakke stereo-ampen inn i surroundreceiveren. Det er etter min mening en suboptimal løsning på grunn av mulighetene for innstrålt støy fra oscillatorer og digitale signaler inn i de følsomme analoge forforsterkerkretsene.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Verbatim
    Enig med Snickers-is her. Kommer selv fra to-kanalsmiljøet og setter lydkvalitet ganske høyt. Synes det er merkelig at det finnes så få multikanals preamper under 10-12k når man vet at mye av lyden som pumpes ut av såkalte kritikerroste multikanal receivere er under pari. Håper og tror dekningen på dette området blir bedre i fremtiden.
    Det har bare blitt dårligere faktisk. For 4-5-6 år siden hade feks både Sony og Denon surround-forforsterkere på programmet. Skal du ha en oppegående for-forsterker med sikkelige finesser og dill må man opp i en klasse med Lexicon, Parasound, Anthem, etc. Selv da vil man oppleve at recieverprodusentene leverer nyere finesser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det er ting som styres av markedskreftene. De fleste som har stereoanlegg på relativt seriøst nivå ønsker ikke å miste muligheten for å bruke anlegget til surround. Preamper beregnet for god stereogjengivelse med på en eller annen måte mulighet for surround vil nok få raskt voksende markedsandeler i nær fremtid. Etterspørsel er nøkkelen til å få produkter ut på markedet.

Snur vi litt på det Espen så er det jo ingen tvil om at det i samme tidsperiode har kommet fler dyre recievere, og at de utgjør en langt større del av totalmarkedet enn tidligere. Det har i tillegg dukket opp mange gode rimelige effektforsterkere på markedet. Med lave effektforsterkerkostnader og et marked som er villig til å betale litt er det helt klart at markedet for prosessor/pre i klassen 5-15k er sterkt voksende.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Arcam/Thules løsning med analog støtte for surround i tokanals integrert; noen som har erfaring?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Sitat Opprinnelig postet av Verbatim
    Det har bare blitt dårligere faktisk. For 4-5-6 år siden hade feks både Sony og Denon surround-forforsterkere på programmet. Skal du ha en oppegående for-forsterker med sikkelige finesser og dill må man opp i en klasse med Lexicon, Parasound, Anthem, etc. Selv da vil man oppleve at recieverprodusentene leverer nyere finesser.
    Parasound og Lexicon kjenner jeg litt til. Synn at det har blitt slik. Jeg mener flere av de små og mellomstore high-end merkene kunne ha litt å hente rent markedsmessig i prosessor sjiktet la oss si under 15k. Jeg personlig (siden jeg opprinnelig er to kanalsmann) vil gjerne kunne bruke effekt-trinn fra merker hvor jeg kjenner kvalitetene og egenskapene fra to-kanalsverdnenen. Alternativt kan jo en Lexicon ta over hele styringa, men da må noe annet i hi-fi riggen vike plass (økonomisk sprsm)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Reciever trender i dag og i morgen

Om HD-DVD / Blu Ray vil bringe med seg nye lydformater og kanalkonfigurasjoner er tvilsomt - ihvertfall i første omgang. Dagens standarder for miksing av filmlyd og musikk er for øyeblikket solid forankret i 5.1 (evt 6.1/EX) og det vil neppe endres på kort sikt. Tror også det vil være uforstandig å bytte ut de etablerte lyd codecene med nye codecs på HD-DVD.
    For å oppdatere meg selv; standard lydcodecs for HD-DVD er bla Dolby Digital Plus og MLP (dvs PCM lossless kodet med samme teknologi som på DVD Audio). Såvidt jeg forstår per dags dato omfatter begrepet "Dolby Digital Plus" både mulighet for standard Dolby Digital 5.1 kodet med inntil 640 kb/s (mot 448 kb/s eller mindre på dagens DVD) og den "full featurede" Dolby Digital Plus teknologien som åpner for forbedret kodingsteknologi (såvidt jeg kan se er den mer rettet inn mot koding ved lavere bithastigheter), flere kanaler (13.1) og andre finesser (bla streaming av lyd fra nettet synkront med bildet); i sistsnevne tilfeller vil HD-DVD-spilleren kunne omkode lydinformasjonen til DD 5.1 med 640 kb/s.

En heving av bithastigheten fra 448 kb/s til 640 kb/s (som alle dekodere klarer) vil uansett gi et løft i kvaliteten for de som ikke er fornøyd med den kvaliteten 448 kb/s gir i dag.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Så kommer vel Dolby med nok en komplett ubrukelig versjon av Pro Logic, DTS med en litt mer nyttig versjon av NEO:6, og Harman Kardon ser sikkert sitt snitt til å oppgradere superbe Logic7 når HD slår til for fullt.
    Dette må du nesten forklare nærmer...
    Det jeg prøver å si er at Dolby Pro Logic II er komplett og fullstendig håpløst til avspilling av musikk! Stereosignalet til frontene, senteren kjører i vei med noe som ikke henger sammen med frontene og bakhøyttalerne maser på med et eller annet usammenhengende møl.
    DTS Noe:6 er helt OK, og klarer å lage en heilt grei surround-følelse fra stereomateriale. Ikke at jeg er noen stor Neo:6-fan, men det er ihvertfall bedre enn Dolby. Logic7 derimot er en ganske annen verden. Her bevares stereosignalet i sin helhet, senteren blandes sømlst inn og surroundhøyttalerne skaper et perfekt omsluttende lydbilde som utvides rom og luftighet i forhold til ren stereo.
    Nå er dette basert utelukkende på mine egne lytteopplevelser med eget utstyr i eget rom, så rene fakta er det så definitivt ikke! Men for all del, test ut mine påstander og lytt selv. Det vil forundre meg veldig om noen plutselig skulle finne på å Dolbys fortreffelighet...for den finnes ikke!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •