Generelt om effektforsterkere - kan noen forklare?
Viser resultater 1 til 4 av 4

Generelt om effektforsterkere - kan noen forklare?

Jeg vurderer å kjøpe meg Yamaha CX-A5100 for et atmosoppsett på 7.1.4 med høyttalere enten fra Arendal Sound eller Klipsch. I den forbindelse skal jeg begynne å gjøre meg kjent i jungelen av effektforsterkere.

Det finnes jo mange fine effektforsterkere å velge mellom; både av nytt og på finn.no. Problemet er at jeg ikke klarer helt å bli klok på dette området. Spørsmål jeg lurer på er bl.a:
    - Er det ugunstig å blande effektforsterkere av forskjellige merker? (F.eks. forskjellige på frontrekken i forhold til resten av høyttalerne)
    - Er det dumt å blande forskjellig effekt på forskjellige deler av høyttaleranlegget? (F.eks. mye kraftigere effekt på frontrekken enn på resten av høyttalerne)
    - Har forskjellige merker forskjellige klangkarakter? (Er det enkelte man vil anbefale eller fraråde å bruke sammen med Klipsch eller Arendal Sound?)
    - Er det fornuftig med mange kanaler i samme forsterker (f.eks. 7 kanaler), eller er det mer gunstig å benytte flere 2-kanals forsterkere?
    - Finnes det ett eller flere merker der man får mye for pengene?
    - Er det noen spesielle effektforsterkere det kan være lurt å se etter på bruktmarkedet?
    - Jeg forstår det finnes mange forskjellige forsterkertyper. Klasse A osv. Hva er det man bør se etter til en hjemmekino?
    - Er det enkelte effektforsterkere som "suser"/støyer mer i standby enn andre?
    - Er det andre ting det er lurt å ta med i vurderingen når man skal kjøpe effektforsterker?

Om noen av dere som kan litt om effektforsterkere og vet svar på enkelte av disse spørsmålene ville delt litt av deres kunnskap, hadde jeg satt stor pris på det!

Sitat Opprinnelig postet av Stratosen Vis post
    Jeg vurderer å kjøpe meg Yamaha CX-A5100 for et atmosoppsett på 7.1.4 med høyttalere enten fra Arendal Sound eller Klipsch. I den forbindelse skal jeg begynne å gjøre meg kjent i jungelen av effektforsterkere.

Det finnes jo mange fine effektforsterkere å velge mellom; både av nytt og på finn.no. Problemet er at jeg ikke klarer helt å bli klok på dette området. Spørsmål jeg lurer på er bl.a:
    - Er det ugunstig å blande effektforsterkere av forskjellige merker? (F.eks. forskjellige på frontrekken i forhold til resten av høyttalerne)
    - Er det dumt å blande forskjellig effekt på forskjellige deler av høyttaleranlegget? (F.eks. mye kraftigere effekt på frontrekken enn på resten av høyttalerne)
    - Har forskjellige merker forskjellige klangkarakter? (Er det enkelte man vil anbefale eller fraråde å bruke sammen med Klipsch eller Arendal Sound?)
    - Er det fornuftig med mange kanaler i samme forsterker (f.eks. 7 kanaler), eller er det mer gunstig å benytte flere 2-kanals forsterkere?
    - Er det noen spesielle effektforsterkere det kan være lurt å se etter på bruktmarkedet?
    - Jeg forstår det finnes mange forskjellige forsterkertyper. Klasse A osv. Hva er det man bør se etter til en hjemmekino?
    - Er det andre ting det er lurt å ta med i vurderingen når man skal kjøpe effektforsterker?

Om noen av dere som kan litt om effektforsterkere og vet svar på enkelte av disse spørsmålene ville delt litt av deres kunnskap, hadde jeg satt stor pris på det!
    Nå er jeg langt ifra en ekspert, men har vært i samme situasjon som deg inntil nå nylig.
    Jeg gikk til innkjøp av CX-A5100 og en ATI 1807 ( 7ch ) som driver mine Mirage OM6 som fronter, Arendal Sound center og Klipsch på resten av surround samt Dynavoice FX-4 til Atmos. Jeg har tilsammen 15 kanaler.
    Jeg venter i disse dager på en Sherbourn 7-150 som skal drive resten av surround kanalene samt atmos. Utifra det jeg har testet så er jeg veldig fornøyd. Det er en helt klart oppgradering fra Receiver løsningen, og den mixen av høytallere jeg har er jeg veldig fornøyd med.

Sitat Opprinnelig postet av Stratosen Vis post

Mange spørsmål. Alt kommer ann på budsjettet ditt først og fremst.
    Kan svare litt på det jeg føler jeg kan noe om.
    Forskjellige merker er ikke altfor nøye, men gjerne de med mest effekt på fronter(og kanskje center), der det ofte kreves mest. Og kjekt når man skal spille musikk i stereo.
    Pga plass kan det ofte være kjekt med minst mulig forsterkere.
    Emotiva er mye for pengene, sjekk ut de nye Xpa gen3 som kommer nå, står en fin tråd her: http://emotivalounge.proboards.com/t...review-secrets Kan bygge nesten i det uendelige på dette.

På bruktmarkedet er det masse å velge i. Men du må ha 11 kanaler tilsammen. Så evt en bra 2/3 kanaler til frontrekka. En grei 5-kanaler til resten. Og så en litt billigere 5 kanaler til atmos(og bruke 4 av de.)
    Jeg bruker en Nad M25 til mitt system og den er veldig kurant til Klipschoppsettet mitt synes jeg. Også kjørt Emotiva Xpa2 og 3 og vært fornøyd.

Jeg har brukt 3 forskjellige forsterkere sammen med min 5100 og de hadde 3 forskjellige effekter. Nå bruker jeg bare to av de, 2x250w på fronter og 9x140 juksewatt på resten. Jeg har 7 høyttalere i samme serie med forskjellig følsomhet + 4 av et annet merke. Det er ikke noe problem med noen av delene. Frontrekka kan godt være samme type høyttaler for å ikke ha veldig forskjell på lyden, men resten er ikke like viktig siden lyden ikke er like direkte som frontrekka.

Lignende tråder

1. Kan noen forklare meg Ohm?
    By Lolas in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 07-24-2010, 15:13
  2. Klasse D , kan noen forklare meg?
    By R3Devil in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 05-23-2009, 16:33
  3. kan noen forklare meg
    By rui420 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 20
    Siste melding: 07-08-2007, 05:03
  4. Kan noen forklare meg hva 100 Hz på LCD TV'er er?
    By WebKnight in forum TV-apparater
    Svar: 9
    Siste melding: 03-25-2007, 13:25
  5. Kan noen forklare meg Bi-wiring
    By tor rasmussen in forum Høyttalere
    Svar: 17
    Siste melding: 01-27-2004, 12:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg