Hvilken reciever i 8-10k klassen med hovedvekt på musikk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvilken reciever i 8-10k klassen med hovedvekt på musikk.

Etter mange år i kun stereo ønsker jeg muligheten for å se film i surround igjen.

Er ute etter en musikalsk reciever med romkorreksjon og de kodeker jeg måtte behøve for ett 7.2 oppsett.

Prisklasse 8-10 lapper, strømstyrke er irrelevant, men musikalitet og funksjonalitet er høyt prioritert.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen og med behov for 7.2 (ingenAtmos?) så kan det vel være lurt å kjøpe en to-tre år gammel toppmodell.
    Eller enda bedre , en prosessor. Regner med du har et effekt-trinn allerede siden du ikke vektlegger strømstyrke ?

Det var det stort løft også på musikk å gå fra Yamaha's toppreceiver og over på prosessoren
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der Torolan.
    En cx-5000 får du tak i for 7-8K Den har jeg eid, og var svært tilfreds med den.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf Vis post
    Etter mange år i kun stereo ønsker jeg muligheten for å se film i surround igjen.

Er ute etter en musikalsk reciever med romkorreksjon og de kodeker jeg måtte behøve for ett 7.2 oppsett.

Prisklasse 8-10 lapper, strømstyrke er irrelevant, men musikalitet og funksjonalitet er høyt prioritert.
    Marantz sr 7500 og Pioneer sc lx 83 er de som slår meg sånn ved første tanke.. har prøvd begge og vært veldig velykket! Går på brukten sånn mellom 4-6 k..

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en diskusjon om preferanse og matching.

Yamaha har størst fleksibilitet av alle merkene. Man kan, i tillegg til den innebygde romkorrigeringen, gjøre finpuss i lydbildet selv. Dette er noe som er noe av det viktigste for meg. Romkorrigeringen i Yamaha er litt både-og (nå er all automatisk romkorrigering mer eller mindre både-og, men Yamaha litt mer enn de andre). Det er et yppelig verktøy for å sette opp og tidsaligne anlegget, men lydbildet foretrekker jeg å justere selv.

Amp-delen i Yamahas receivere er det ikke alle som liker, og det er ikke sikkert den passer med alle høyttalere. Mange beskriver Yamaha som mørk, men det vil være mer riktig å si at den ruller av litt i toppen. Har man brighte høyttalere, så kan dette være til stor hjelp.

Marantz benytter Audyssey romkorrigering, og den gjør en bedre jobb på romkorrigering isolert sett. Men for det første så er det ikke alle som er så glad i hva den gjør den heller, og for det andre så har man langt færre justeringsmuligheter med Audyssey enn med f.eks. Yamaha.

(Jeg er mest kjent med Yamaha og er Yamaha-fanboy. Jeg er helt klart biased)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, skal se litt rundt hva som dukker opp. Å kjøpe brukt er bare en fordel sånn sett.

Hva med Marantz 6007, Pioneer LX57, LX82, Yamaha A2010, Denon 5200? Har ikke anelse om noen av disse, men de dukket opp på finn i aktuell prisklasse.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Marantz SR7008 på hånda som virker å være rett kandidat for meg, noen innvendinger mot den?

Lignende tråder

1. 42" plasma/lcd-TV i 5000kroners klassen. Hvilken?
    By Intrepid in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 6
    Siste melding: 03-18-2010, 16:50
  2. 42" plasma/lcd-TV i 5000kroners klassen. Hvilken?
    By Intrepid in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 03-18-2010, 13:11
  3. Hvilken effektforsterker i 10k klassen (brukt) ?
    By RockyIII in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 17
    Siste melding: 02-16-2008, 20:14
  4. Hvilken Surround reciever i 10000kr klassen?
    By zaico in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 27
    Siste melding: 01-15-2008, 04:01
  5. Hvilken musikk er mest populær/ hvilken musikk hører dere på?
    By Stereofreak-MODEL 2330B in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 37
    Siste melding: 02-24-2006, 00:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •