Denon x4200w, hvilken effektforsterker til å drive Opticon 6 fronter (evt. + senter)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon x4200w, hvilken effektforsterker til å drive Opticon 6 fronter (evt. + senter)?

Hei,
    jeg er helt ny innen hifi og det er nok flere fundamentale prinsipper jeg ikke helt har forstått. Men jeg har forstått at når det kommer til lyd så er det i hovedsak watt on gjelder. Jeg lurer derfor på om jeg har mye/noe å hente på å oppgradere med effektforsterker? Jeg har pr nå kun 2.0 system, men snart kommer det fire nye høyttalere for å lage et 5.1 system.

Stemmer det ay dersom jeg bruker preouts på min avr x4200w med en god effektforsterker, vil dette da feks bli "bedre" enn å kjøpe en denon x7200w?

takk for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anterialis Vis post
    Hei,
    jeg er helt ny innen hifi og det er nok flere fundamentale prinsipper jeg ikke helt har forstått. Men jeg har forstått at når det kommer til lyd så er det i hovedsak watt on gjelder. Jeg lurer derfor på om jeg har mye/noe å hente på å oppgradere med effektforsterker? Jeg har pr nå kun 2.0 system, men snart kommer det fire nye høyttalere for å lage et 5.1 system.

Stemmer det ay dersom jeg bruker preouts på min avr x4200w med en god effektforsterker, vil dette da feks bli "bedre" enn å kjøpe en denon x7200w?

takk for svar!

En effektforsterker vil nok gi høyere ytelse enn å oppgradere receiver, helt klart.

Jeg personlig ville nok heller ha investert i en sub og splittet frontene på f. eks 80 hz.. da vil de fleste receivere ha nok power..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    Hadde prioritert sub foran effekt-trinn hvis man ikke har sub allerede.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg kjenner den spesifikke receiveren din eller høyttalerene heller, så er jeg sikker på at du får ut relativt mye av potensialet med en receiver.. Det er klart at man kan spille enda noen db høyere med enda mere kontroll, men min erfaring er at i 90% av tilfellene så spiller jeg på et volum der man er LANGT innenfor hva en receiver klarer å levere!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag. Jeg har planlagt å oppgradere til 5.1 før jeg investerer i effekttrinn, men jeg var bare nysgjerrig på om min tankegang var korrekt. Det er jo spennende med hifi!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

takk for svar!

Jeg ville apsolutt først fått inn en subb i hus det gir er et mye bedre lydbilde etter min mening. pluss du kan dele fronten på 80 hz og med og gjøre dette sparer du mye krefter av forsterkeren til og få mer fokus i toppen på høytaleren gir et bedre mer detalijert lyd bilde synes jeg.
    Jeg ville nok også på sikt kosta på meg en effektforsterker til fronten de fortjener det. spesielt siden du tenker 5.1 oppsett avlasta resiver fronten får du igjen i center og bakhøytraler og alt blir mer kontrollert og forsterkeren "stresser" ikke like mye.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bruker vår receiver som pre til frontrekka og min gamle receiver som effekt, ikke fordi det låter mer men bedre. Forsterkertrinnet i den gamle Rx-v 3900 låter bedre enn i den nye 781 og høyttalerne låter mye større med 2x140w på hver enn med 95w.
    Jeg ville som de andre har sagt kikka etter en sub først da den vil avlaste både forsterker og høyttalere. Jeg ville ikke droppa effektforsterker til fordel for sub for selv med deling på 80hz vil du ha nytte av mer effekt.
    Så sub først, så utvidelse med 3 eller flere høyttalere, så effektforsterker til frontene, effektforsterker til center, en sub til, større effekt på frontene, bruke den gamle effektforsterkeren på surround, 2 subber til, større effekt på center, bruke gammel centereffekt på surround back, bytte de fire subbene med 2 bedre...osv.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

takk for svar!
    Watt er ikke avgjørende alene. Du bør også se på effekt ved tung last (lav Ohm) og strømstyrke, for å nevne noe. Har ikke mye erfaringer med dine ht, men min beskjedene erfaring er at disse er lettspilt og lite krevende for forsterkeren å drive
    Antar du vil bruke opticon 6 som fronter i det fremtidige surround oppsettet ditt. Tatt i betraktning at disse ikke spiller særlig mye under 50 Hz vil jeg støtte tidligere forslag i denne tråden om å heller bruke kr på en sub enn en effektforsterker. Ganske sikker på at det vil gi deg en større hørbar forskjell både i stereo og surround.

Lignende tråder

1. Bytte Denon 3808 med Denon AVR-X4200W?
    By Haugen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 09-09-2016, 20:44
  2. Svar: 5
    Siste melding: 04-16-2016, 21:20
  3. Ny senter til utgåtte fronter
    By Steinbekkhaugen in forum Høyttalere
    Svar: 17
    Siste melding: 06-19-2010, 19:37
  4. Nye fronter (+senter) < 15k
    By tokki in forum Høyttalere
    Svar: 9