Ny forsterker til hjemmekinoen! Prosessor og effektrinn eller en reciever?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker til hjemmekinoen! Prosessor og effektrinn eller en reciever?

Etter å ha oppgradert projector HW55 og lerret 106"Dreamscreen, er forsterker jeg nå ønsker å oppgradere.
    Har en Sony STR-DN 1030 pr. dags dato som driver Canton Chrono 509 fronter, Chrono 505 senter og Chrono 501 bakhøytalere.

Merker når jeg ser film at forsterkeren sliter litt når det begynner å blir heftig lyd på filmene og jeg drar på litt. Så skulle nok hatt en litt kfraftigere.

Noen som kan gi meg tips om noen gode kjøp her?

Budget ca 12.000,-

Mvh
    OMG

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosessor og effekt-trinn er jo selvsagt bedre enn en receiver , men du får jo ikke det for 12k.
    Men har du pre-out på receiveren din , så kan du jo starte med å investere i et ok effekt-trinn til frontene.
    Det vil jo hjelpe masse , og du får et godt trinn til 8-10k.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony'en har vel ikke pre ut. Men hvis ikke du trenger de nyeste lydformatene så er det mye billig på brukten. En eldre toppmodell til 3-4000kr + et effekttrinn for resten av budsjettet bør fungere godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nei har vel egentlig funnet ut at hver gang man tenker "nå skal jeg prøve å være nøktern på pris" når man skal leite etter hjemmekino produkter går det alltid i dass

Så har vel egentlig funnet ut at jeg må strekke meg til 20.000+ for en prosessor og et effektrinn.

Om noen har noen tips om hvilke reciever/effektrinn jeg bør se etter så gi et tips.
    Sist endret av Omg86; 03-24-2016 kl 03:43

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk rundt på brukt markedet. Receivere eller Pre faller utrolig fort i pris, spesielt når det kommer nye formater som Atmos. Her kan du gjøre et kupp hvis du ikke alltid skal ha det siste men klarer deg med det beste
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God prosessor til meget god pris:
    http://avforum.no/avmarket-product-d....php?AdId=2084
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får Yamaha CX-A5000 for 10.000kr på AVshop.

Eller prut litt på dette:
    FINN – NAD M25 med Yamaha CX-A5000

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig må en passe på. Mange som ønsker alt for mye for sitt gamle ræl, så finner man noe så sjekk litt rundt før man handler. Yamaha er bra men passet ikke for meg. Rotel settet passet supert hos meg mens Yamaha låt mørk og lukket i diskanten. Sikkert meg for Yamaha får mye skryt rundt om kring . Har ikke vurdert å bytte etter at Rotel kom i hus.

Det fine med brukt er at om du ikke liker lyden kan du selge igjen nesten uten tap, og i blant med gevinst. Sikkert lurt å handle noe som er under 5 år og få med kvittering slik at du kan reklamere ved feil på produktet. Ikke alltid lett å ta dette med selger selv om du har 2 år reklamasjon mellom private...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er sagt, så er det forskjell på forforsterkeren (i både prepro og i receiver) og forsterker fra Yamaha. Vi har testet Yamaha prosessor opp mot en Marantz prosessor som er mye dyrere og klarte så vidt akkurat, kanskje ikke, ense forskjeller mellom dem. En Yamaha prosessor er et meget godt kjøp. Og når det gjelder konfigurasjon og tilpasning av lyden er Yamaha best i klassen i min bok.

Denne mørkheten Ingeniør'n snakker om ligger i Yamaha forsterkertrinnet. Jeg har testet litt ulike forsterkere og forstår nå hva han snakker om. Det er ikke det at den er tung i bunn per se, men heller at den har en mer avrullet og balansert diskant og det gir en totalitet og en illusjon av at den er noe mørk. Jeg kan være med på dette ikke helt passer alle høyttalere og/eller preferanser. Rake motsetningen til Yamaha er Hypex ncore. Den er bright og åpen, kanskje *for* bright på enkelte høyttalere.

Så fordelen med en prepro+amp, er at man kan finne en meget god prepro, og helt uavhengig velge forsterkere som matcher høyttalerene. For Yamaha sin del er det et rimelig stort hopp opp i lydkvaliteten i deres dedikerte prosessorer i forhold til receiverene.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

10. Liker Torolan har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar.
    Tråler finn stort sett hver dag jeg får tid

Kom gjerne med flere tips hvis dere skulle komme over noe.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket litt mot reciever i det siste og har funnet noen litt interessante modeller.
    Noen som kan gi noen anbefalinger her? Skal som sagt brukes i et 5.1/7.1 system.

-Yamaha DSP-Z11 ca 9000,-
    -Pioneer LX85 ca 7000,-
    -Marantz SR7007 ca 7000,-
    -Denon X5200 ca 11000,-

Setter pris på tilbakemeldinger

Mvh

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Omg86 Vis post
    Har kikket litt mot reciever i det siste og har funnet noen litt interessante modeller.
    Noen som kan gi noen anbefalinger her? Skal som sagt brukes i et 5.1/7.1 system.

-Yamaha DSP-Z11 ca 9000,-
    -Pioneer LX85 ca 7000,-
    -Marantz SR7007 ca 7000,-
    -Denon X5200 ca 11000,-

Setter pris på tilbakemeldinger

Mvh
    Til et helt vanlig 5.1 / 7.1 system uten tanke annet enn ren lydkvalitet , så er det jo ingen tvil om at Z-11 er kongen på haugen her !
    Du går jo glipp av noen nymotens fiksfakseri funksjoner , men har du ikke bruk for disse så er en Z-11 meget oppegående både til film og musikk , og som sagt i en helt annen klasse enn resten av feltet. Særlig hvis du har tenkt deg å bruke en receiver uten effekt-trinn.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Til et helt vanlig 5.1 / 7.1 system uten tanke annet enn ren lydkvalitet , så er det jo ingen tvil om at Z-11 er kongen på haugen her !
    Du går jo glipp av noen nymotens fiksfakseri funksjoner , men har du ikke bruk for disse så er en Z-11 meget oppegående både til film og musikk , og som sagt i en helt annen klasse enn resten av feltet. Særlig hvis du har tenkt deg å bruke en receiver uten effekt-trinn.
    +1 dekker vel det meste.

Den eneste utfordringen med eldre modeller er at de rent teoretisk kan være litt vanskeligere å selge den dagen du ønsker å oppgradere. Om du kan strekke budsjett litt så ville jeg nok ha gått for Yamaha cx-5000 som så mange andre anbefaler. Den - som alle andre - produkter har en viss egenlyd, men dette kommer man aldri bort fra og jeg tviler på at du ikke blir fornøyd med en så god prosessor. Selv så jeg lyset så sterkt med denne at jeg solgte den og oppgraderte til nye CX-5100 til dobbel pris. Se på CX-5000 som en z11 på sabla mange steroider rent lyd- og funksjons- messig. Trenger du ikke atmos så er den kanskje det beste kjøpet du kan gjøre nå om dagen.

Effekttrinn kan du få grisebillig på bruktbørsene...
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter pris på tilbakemeldinger folkens.
    Ser også for meg Z-11 som er bra alternativ til rein reciever ja.

Noen som har anbefalinger på effektrinn med minimum 5 utganger?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Omg86 Vis post
    Setter pris på tilbakemeldinger folkens.
    Ser også for meg Z-11 som er bra alternativ til rein reciever ja.

Noen som har anbefalinger på effektrinn med minimum 5 utganger?
    Kjøper du Z-11 så trenger du vel ikke effekttrinn, i alle fall ikke for alle kanalene ?

Alternativt om du kjøper et effekttrinn med 5 utganger kan du klare deg med en billigere pre/prosessor av noe slag. Jeg har et 5 trinns klasse D effekttrinn som jeg er meget fornøy med, Rotel RBM1575. Supplerer det med et par klasse D blokker for 7 utganger - ikke for salg . Fordelen med klasse D er at det ikke blir en varmeovn etter hvert - det er lurt om du har et lite rom eller ikke trenger den varmen... Z-11 varmer nok en del...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Neby selger Rotel RMB 1565 (5x100W, 8 Ohm) for kr 5000,- enda:

FINN – ROTEL RMB-1565v1

Ikke de helt store effekt tallene, men den yter bra, er ikke en nok - kjøper du en til
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nei hvis jeg går for rein reciever og z-11 så trenger jeg selvfølgelig ikke effekttrinn.

Men sikler jo litt på en Yamaha RX-A5000 også så da vil jeg trenge et effekttrinn.
    Derfor jeg ønsket tips om dette.

Men litt usikker på hva jeg skal gå for her altså ��

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best lydkvalitet: prosessor og effekt

Størst potensial: prosessor og effekt

Mest fremtidssikkert: prosessor og effekt

Prismessig: det får være opp til hver enkelt.

Jeg har hatt en del recievere opp igjennom årenes gang og den første gangen jeg virkelig fikk følelsen av hjemmekINO var når jeg kjøpte inn Yamaha cx-5000 og separat effekt. En ting var selve lydkvaliteten, men måten den sydde sammen lydbildet på var en real øyeåpner. Det er rett og slett enorme forskjeller.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

20. Liker Midas, Torolan har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der gjorde du valget enda vanskeligere �� hehe spørs nok ikke bare om jeg må fikse meg en RX-A5000 ja!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å strø litt salt i såret i hva skal jeg velge, så snakket jeg med en som hadde kjøpte nyeste Yamaha prosessor + effekt A5100/5000. Han var egentlig litt skuffet over hvor lite forskjell det var, men så skulle han selge sin gamle z11 og ....

Rommet spiller og en del og ikke minst innstilling på prosessor. Oppgradere programvaren i min prosessor her om dagen og da måtte jeg fram med decibelmåleren igjen å ta en kalibrering etter resett. Valgte å dra ned lydtykket fra frontene 1 - en DB og det gjorde stort utslag på romfølelsen.

Selv liker jeg ikke Yamaha, synes det blir litt mørk og lite oppløst i diskanten, men for all del de vinner det meste av tester. Kjøp brukt sier jeg så kan du bytte med minimalt tap om du er som meg i smaken

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Forsterker m.m. innenfor eller utenfor hjemmekinoen?
    By MicroHT in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 12-30-2014, 00:14
  2. Balansert prosessor eller hjemmekino reciever
    By heljonas in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 06-08-2013, 07:47
  3. tips til reciever/ prosessor?
    By space-ace in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 05-05-2013, 16:31
  4. Surround prosessor eller reciever?