Tvilsom drifts-sikkerhet og kvalitet på Onkyo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tvilsom drifts-sikkerhet og kvalitet på Onkyo?

Må få ut litt hate ift Onkyo her, og har lyst til å starte en liten prat ang driftsikkerhet og kvalitet på Onkyo og forøvrig andre receivere.

Jeg har en Tx-nr-626 som jeg kjøpte kjempebillig når de var på vei ut i 2014 og jeg fikk ett tilbud på elkjøp. Hadde lite penger, og kjøpte den egentlig bare fordi den kunne tilby 95 hifiwatt i stereo (jeg hadde kun stereo-oppsett da) og hadde en ok strømforsyning. Den var jo "spesielt anbefalt" i lyd&bilde, og er spekka med funksjoner ift pris. Lyden er superb, den har platespiller inngang, spotify, the works. Men... en del av disse funksjonene er buggy som faen, og her starter det hele.

Spotify connect, og forøvrig hele "net" delen av receiveren er særs upålitelig. hadde jeg kjøpt denne receiveren spesifikt for spotify og betalt normal pris hadde den gått rett tilbake (jeg ga 3000 kr, og vet jeg ikke får no tilsvarende for den prisen). Trenger man spotify kunne man like greit brukt 300 kr på en google chrome og dytta i HDMI'n bak?

Før jeg møtte på spotify og "net" problemet, var problemet at hele receiveren hang seg. Den kunne og miste lyden på enkelte inputs, noen ganger bilde og, men ofte bare lyden. Den kunne finne på å bare låse seg, og generelt oppføre seg dodgy. Jeg gjorde en fabrikk-reset ca hver 3 uke. Jeg begynte å google.. og resultatet av det søket skremte meg litt. Massive tråder på forumet med frustrerte brukere, hdmi board feil, merkelige bugs og veldig dårlig behandling fra onkyo kundeservice. Er man ikke heldig og bor i Norge og har norsk forbruker kjøpslov, endte det ofte med store utgifter for disse folka. Jeg holdt på å sende hele driten tilbake til elkjip, og det var god service fra de og de sa de kostnadsfritt skulle se på den. uansett, en firmwareupdate senere var problemene borte.. trodde jeg. Jeg bodde da i en leilighet og brukte wifien i receiveren.

Flyttet fra leiligheten, og brukte så kablet, vet ikke om det har noe å si på om spotify fungerte men det gjorde det stort sett. Dama mi sleit dog litt med den når jeg var på sjøen, og den måtte resettes ett par ganger i løpet av vinteren. Så ble det slutt og jeg flyttet. Igjen var onkyoen på wifi i det lille huset jeg leier. Det kom en siste firmwareupdate etter jeg flytta og oppdaterte når jeg koblet ting opp igjen. Da begynte morroa for fullt:

Spotify connect er så og si ubrukelig, i ca 2/10 tilfeller dukker den opp i "device list" i spotify. I noen tilfeller fungerer det å skru den av og på, ofte må jeg nappe kontakten (dette funker noen ganger), og noen ganger må jeg nappe kontakten, resette routeren, logge inn og ut av spotify osv.. det er umulig å si hva som egentlig hjelper. Det er som å rulle en D10 terning og satse på å få 1. For å prøve å komme rundt dette lasta jeg ned en del FLAC, og har en solid mp3 samling av varierende kvalitet... delte denne fra laptop og prøvde å koble til den delte mappa med onkyo. Jippi tenkte jeg, da kan jeg stjele musikk som i gamledager i stedet. Men neida, det er buggy her og. Litt frem og tilbake i "net" menyen, litt DLNA fra telefonen og så prøve å bytte til "my mediafiles" osv, og jeg risikerer at alt henger seg, skjermen blir svart og jeg må kjøre power cycle for å få den tilbake.

Så jeg syntes receiveren har en flott lyd på musikk (har prøvd høytalerene på en gammel blytung NEC A-11, og det var ikke rare forbedringa!), på film er det også massivt, men når det kommer til funksjoner syntes jeg dette er tvilsomt. Når jeg leser på nettet om de massive problemene kunder støter på med onkyo tror jeg, parra med min erfaring, at jeg aldri skal ha Onkyo igjen. Det frister mer med en heavy NAD uten alt mikkmakket og heller koble til eksterne enheter for strømming og funksjoner.. men det koster.

Er det noen som har Onkyo selv, som bruker disse funksjonene jevnlig og har møtt på liknende problemer? Eller fungerer alt smertefritt? Er dette noe som gjerne påvirker receivere i økonomiklassen, eller følger disse problemene med receivere opp i dyrere prisklasser?
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mest positivt å si om Onkyo, det jeg har erfart, men jeg skal være enig i at Spotify og andre net funskjoner ikke er noe å skryte av. Er jo mye bedre å kunne streame fra tlf eller nettbrett. Som du sa selv, en chromecast er jo mye bedre enn det de fleste receivere og mange TV'er har innebygd, og koster nærmest ingenting. Men alt annet som en receiver skal gjøre, gjør Onkyo veldig bra. Menyer, lyd innstillinger, lyd kvalitet, osv. Har en dyrere Marantz receiver nå, og den synes jeg har dårligere OSD meny, og innstillinger av lyd er begrenset i forhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartiNAD Vis post
    Har mest positivt å si om Onkyo, det jeg har erfart, men jeg skal være enig i at Spotify og andre net funskjoner ikke er noe å skryte av. Er jo mye bedre å kunne streame fra tlf eller nettbrett. Som du sa selv, en chromecast er jo mye bedre enn det de fleste receivere og mange TV'er har innebygd, og koster nærmest ingenting. Men alt annet som en receiver skal gjøre, gjør Onkyo veldig bra. Menyer, lyd innstillinger, lyd kvalitet, osv. Har en dyrere Marantz receiver nå, og den synes jeg har dårligere OSD meny, og innstillinger av lyd er begrenset i forhold.
    Spørs om det kanskje jeg som har fått en mandagsmodell da :P Er forsåvidt enig med deg, det er mye bra her, og med unntak av dedikert "pure audio" knapp på kontrollen (men de har det på spilleren??!), og litt lokete kontroll, er menyene oversiktlige og smarte. Mest problematisk for meg var dog at den hang seg og mistet lyd, og skrudde seg av av seg selv.. det er heldigvis fikset med firmware.

Men dog.. jeg sitter med inntrykket etter å ha lest en del på nett at feilrate på onkyo er høy :/
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde en nr709, den var veldig god. Men som allerede sagt her så hang den seg opp, om man ikke var tålmodig nok. Den var super helt til den gikk opp i røyk, men ser igjen etter ny onkyo
    Forresten så er marantz helt like på "Net-funksjonene" De henger seg opp stadig, og i tillegg vil den aldri starte spotify. Så tror det gjelder fler produsenter enn bare onkyo.

Lignende tråder

1. Apparatkabel og sikkerhet
    By Archie77 in forum Kabler
    Svar: 2
    Siste melding: 08-15-2010, 19:48
  2. Sikkerhet ved justering av CRT
    By AmundSkavhaug in forum CRT projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 11-24-2008, 01:34
  3. Tvilsom kvalitet
    By Aubi in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 2
    Siste melding: 05-11-2006, 19:01
  4. Fikk en tvilsom sms nettopp , KEF
    By 96% in forum Generell chitchat
    Svar: 50
    Siste melding: 11-21-2004, 23:57

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine