Receiver + 2 fronthøytalere - Velge "surround" eller "stereo" fra kabelTV/AppleTV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver + 2 fronthøytalere - Velge "surround" eller "stereo" fra kabelTV/AppleTV?

Hei,
    jeg er helt ny på hjemmekinofronten og motivert for å lære mye mer. Et spørsmål (vel, ganske mange egentlig, men tar ett av gangen) har umiddelbart dukket opp. Jeg har nylig kjøpt inn en Denon x4200w receiver og 2 stk Dali Option 6 gulvhøyttalere. På sikt blir det 5.1 høyttaleroppsett, men de nærmeste flere månedene blir det nok med mitt nåværende 2.0 system. Dermed lurer jeg litt på hva som vil gi det mest fornuftige oppsettet ift. best lydbilde / best lydopplevelse. Jeg har kjørt Audyssey lydkalibrering og receiveren "vet" at jeg kun har 2 høyttalere. På de flere kildene jeg har (Apple TV, T-we, Playstation), skal jeg velge lyd i stereo eller dolby surround mm.?

Jeg tenker umiddelbart at receiveren vel bør få best mulig lydkilde inn - om det så er stereo eller surround (er terminologien flere "kanaler"/"spor"?) - slik at receiveren kan manipulere dette til et flott 2.0 lydbilde. Stemmer dette? Eller bør jeg sette "stereo" på kildene?

Det jeg har opplevd er at - uten å endre innstillinger på receiveren - så høres det veldig grøtete ut når jeg setter "surround" på T-we boksen på vanlige sendinger, spesielt "Nattpatruljen" på TvNorge. Velger jeg "stereo" på T-we boksen blir det mer presist. Burde ikke receiveren gi meg god stereolyd uavhengig om kilden gir stereo/surround/DTS el.l.?

Spørsmål
    1 - Når receiver er satt til "stereo", hva er beste innstilling på kilder (T-we boks, AppleTV mm)? Stereo eller surround? Stemmer min tankegang at jeg heller bør "gi" receiveren den beste mest oppløselige kilden (DTS, Surround > stereo/mono" også kan receiveren male et pent stereobilde da jeg kun har 2.0 oppsett?

2 - Teminologi. Når vi snakker om 2.0, 5.0, 5.1. 5.1.2, så har jeg forstått at første bokstav beskriver "vanlige" høyttalere, digit nr. to beskriver antall subwoofere, og siste digit angir (atmos?) takhøyttalere. Hva kalles dette videre? Altså, kalles det antall spor? Kanaler? har mitt 2.0 system 2 kanaler? 2 lydkilder? Og et 5.1 system har 6 "kanaler"?

3 - Jeg har naturligvis forsøkt søke på dette emnet før jeg opprettet posten min, men det har vært vanskelig å presist formulere spørsmålet mitt slik at jeg finner riktige tråder. Kan dere peke meg til tråder her på forumet som beskriver hva slags innstillinger på reciever / kilder jeg bør sette for best lydopplevelse i f.eks. 2.0-stua mi?

På forhånd takk for tilbakemeldinger =)
    Sist endret av Anterialis; 01-01-2016 kl 13:37

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anterialis Vis post
    Hei,
    Spørsmål
    1 - Når receiver er satt til "stereo", hva er beste innstilling på kilder (T-we boks, AppleTV mm)? Stereo eller surround? Stemmer min tankegang at jeg heller bør "gi" receiveren den beste mest oppløselige kilden (DTS, Surround > stereo/mono" også kan receiveren male et pent stereobilde da jeg kun har 2.0 oppsett?
    Stereo er best.
    2 - Teminologi. Når vi snakker om 2.0, 5.0, 5.1. 5.1.2, så har jeg forstått at første bokstav beskriver "vanlige" høyttalere, digit nr. to beskriver antall subwoofere, og siste digit angir (atmos?) takhøyttalere. Hva kalles dette videre? Altså, kalles det antall spor? Kanaler? har mitt 2.0 system 2 kanaler? 2 lydkilder? Og et 5.1 system har 6 "kanaler"?
    Det er snakk om lydkanaler. Det er allikevel slik at lyden fra kilden kan komme i alt fra to kanaler (stereo) til jeg tror 128 kanaler eller mer i en kinoleveranse. Ikke all surround lyd er like god, for de gamle standardene måtte man jobbe med et begrenset antall lydkanaler, ofte færre enn antall lydkanaler surtoundprosessoren sender ut til høyttaleroppsettet.

Det betyr at noe av lyden er komprimert/kodet. Det er også slik at det på i mange digitale formater er en viss båndbredde som er like stor uansett antall kanaler, dvs at det er mer som må dele plassen om det er 5.2.4 kontra stereo. Det er forsåvidt slik det fungerer analogt også.

Nye surroundformater har ikke slik komprimering, de kan faktisk ha flere lydkanaler enn høyttalere i bruk, men det krever at kilden faktisk gir deg alle kanalene ukomprimert.

Lydkanaler, lydspor. Når man lager en miks bruket man begrepet lydspor, og det finnes også flere lydspor på en DVD, stream, eller liknende, gjerne med forskjellig språk og/eller surroundencoding. Lydkanaler er ofte det fysiske grensesnittet, eller det definerte grensesnittet til en surroundencoding.

AV receivere kan ha 5.2.4 decoding, men ha langt færre forsterkede kanaler. Det kan være flere høyttalerkoblinger enn forsterkere. Det betyr at selv om den kan dekode et av de moderne formatene, så kan den allikevel ikke spille av lyden på like mange høyttalere. Da er det noe som heter pre-out hvor man kan ta den dekodere lyden inn i en eller flere eksterne forsterkere som driver de høyttalerne receiveren selv ikke klarer.

3 - Jeg har naturligvis forsøkt søke på dette emnet før jeg opprettet posten min, men det har vært vanskelig å presist formulere spørsmålet mitt slik at jeg finner riktige tråder. Kan dere peke meg til tråder her på forumet som beskriver hva slags innstillinger på reciever / kilder jeg bør sette for best lydopplevelse i f.eks. 2.0-stua mi?

På forhånd takk for tilbakemeldinger =)
    På kinoer hvor man skal mikse ned lyden i sanntid må man ha kraftige prosessorer for å tilpasse alle lydsporene til de færre antall fysiske kanaler som er i kinoen. I stua di har du to lydkanaler. De fleste dingser og filmer (DVD, Blu-ray og filer) har et stereospor som er mikset til å høres best på to høyttalere plassert i et stereobilde. Du bør derfor velge stereo på alt hvor du kan velge til ditt oppsett.

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 09-27-2015, 23:21
  2. Forskjellig "speaker level" på stereo og surround? (Onkyo 1010)
    By Arnesen1 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 12-09-2013, 10:38
  3. Svar: 9
    Siste melding: 11-27-2008, 23:05
  4. Svar: 11
    Siste melding: 08-21-2006, 19:05
  5. Hvordan velge koblinger og riktig "surround mode"
    By anderfo in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 11-23-2004, 13:01

Stikkord for denne tråden