HJEEELP!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: HJEEELP!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJEEELP!!

Frustrert... Leser tester så øyet blir vått. Spesialister uttaler seg med selvsikkerhet som en deltaker i Norske talenter. Jeg? en novise som ikke engang har det fulle frekvensspekteret i behold.. Har et sett med Energy 5.1 høyttaler, grei kvalitet. Kostet 17k. En Onkyo TX-NR609 som fikk alle mulige gode skussmål i tester. Problemet er at den er så ræva på musikk at til og med kona reagerer, og hu hakke peil! Grunnen er at vi hadde en bedre receiver før. En billig Pionér VSX-916. Når den konka ut gjorde jeg som vanlig når jeg kjøper noe, en grundig research og kom frem til at denne Onkyoen skulle gjøre livet levelig igjen. Akk... Jeg sitter å trykker konstant og hvileløst på knappene som blar gjennom de forskjellige dekoderne. Får ikke det gode lydbilde tilbake som vi hadde med Pionéren.
    Der er ikke noe feil med utstyret eller oppsettet mitt dessverre. Det er et faktum at forsterkere er forskjellig.
    Jeg trenger råd.. Men hva skal jeg tro når de råeste på HiFi ikke har mine ører? Jeg har ikke spesielt høye krav, bare at det låter greit.
    Fikk en knekk når jeg erfarte at spesialistuttalelsene om Onkyoen var sånn passe unøyaktige.
    Lytter akkurat nå på Arven. Angtoria og Evanescens osv. Den gata. uten at det skal være avgjørende.
    Jeg trenger en ny receiver. Skal jeg lese flere tester??
    Hvis du fremdeles er med så skal jeg forsøke å beskrive hvordan jeg oppfatter problemet.
    Jeg høre hvilke høyttalere lyden kommer fra. Bassen kjenner jeg står ved siden av sofaen. Lydbildet er flatt. Lyden snurrer ikke lenger rundt i rommet fra alle ubestemmelige kanter slik som med Pioneren. Ellers er alt på plass tror jeg. Filmlyd er helt ok.
    Jeg kan få frem forskjellig kvaliteter i lyden ved å bytte rundt på dekodere, men får aldri samlet de gode tingene.
    Problemet mitt er at jeg ikke klarer å sette konkrete ord på hva jeg opplever.. Hva slags parametere skal jeg da prioritere når jeg skal kjøpe ny receiver? Jeg har jo lært at den ikke behøver å være dyr for å gi mer enn god nok lyd for meg (og kona)? Nytter ikke å lytte i butikken. Der er jo rom og høyttalere helt annerledes.

Noen som kjent på samme "problemet" og kommet frem til noe?
    Eller om noen kjenner igjen min type og kan lede meg i riktig retning?
    Jeg er pip åpen...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble nok litt vanskelig å skjønne hva jeg var ute etter tror jeg, så jeg omformulerer litt.
    Når man leser tester er det jo mange som får gode omtaler uten at de er spesielt gode likevel, så det er vanskelig å vite hva man skal tro (derfor litt frustrasjon).
    Tar gjerne mot tips om receivere som er gode på musikk. Særlig hvis du som meg har oppdaget at det er mulig å få gode receivere uten å brekke banken.
    Hvis du har et tips hadde det jo vært spennende å høre hvorfor akkurat din kandidat er god. Jeg forsøker å lære...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn en brukt Yamaha Aventage. De er rimelig greie på musikk. Ellers så har Marantz godt rykte på seg på musikk.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo hatt Pinoneer tidligere og var fornøyd med den. Av en eller annen grunn byttet du til Onkyo som du ikke synes låter bra på musikk. Da ville jeg fortsatt holdt meg til Pioneer, kanskje LX 59 til rundt 15K. Tror garantert du skulle bli veldig fornøyd med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok deg på ordet Gurba.
    Bar inn en Yamaha RX-A1040.
    Takk for rådet. Den virker.
    Nå kommer lyden ut av hele rommet som før med den billige Pioneeren. Ikke bare ut av hver enkelt høyttaler.
    Aner ikke hvordan jeg ellers skal sette ord på opplevelsen. Kona har sluttet å sutre, og er ikke frustrert lenger :-)
    (Er nok ikke mange gubber der ute som får beskjed av kona om å dra ut å kjøpe noe ordentlig!)

6. Liker Gurba har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    Du har jo hatt Pinoneer tidligere og var fornøyd med den. Av en eller annen grunn byttet du til Onkyo som du ikke synes låter bra på musikk. Da ville jeg fortsatt holdt meg til Pioneer, kanskje LX 59 til rundt 15K. Tror garantert du skulle bli veldig fornøyd med den.
    Pioneeren jeg hadde kostet 3000,- og låt helt fint til vårt bruk. Det var da jeg lærte at en god nok receiver ikke må koste skjorta. Noe annet er hvis man har et bevisst forhold til alle smådetaljer i lyden, da blir man selvsagt mer kresen.
    De mer påkostede receiverene er gjerne bedre på alt. Jeg hadde sikkert elsket en LX 59, men den er jo 3x prisen av den ett år gamle Yamahaen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker denne vil gjøre en bra jobb i mange år. Yamaha er holdbart.

Lignende tråder

1. Hjeeelp..!
    By benjarn in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 10-18-2011, 16:29
  2. Koblingsskjema - Hjeeelp!
    By umfufu in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 8
    Siste melding: 12-29-2010, 17:46
  3. Hjeeelp!
    By jaeger in forum Kabler
    Svar: 0
    Siste melding: 10-10-2007, 11:31
  4. hjeeelp!!
    By Mille in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 12-02-2006, 00:09
  5. HJEEELP !! Komponent / Vga
    By citirx in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 11-08-2006, 23:07

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine