Reciver/effekt til B&W CM9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciver/effekt til B&W CM9

Hei!

Vurderer å gå til innkjøp på ny reciver og effektforsterker til mine B&W CM9 og senter i samme serie.

Hva er det folk anbefaler av forsterkere?
    (kjører foresten 7.2 så er helt nødt til å ha en reciver.)

Har per dags dato en Yamaha RX-v1800 og en Emotiva XPA3 som kjører frontene og senter. Er ikke helt fornøyd med lyden, så derfor lurte jeg på å bytte ut til en annen effektforsterker som kanskje passer bedre til B&W? Vil helst kjøre effekt på senter også, men syns det er litt vrient å finne en 3kanals forsterker..
    Kan NAD M25 være ett godt valg? dog, det er jo 5 kanaler..Men har den nok effekt til å dra frontene?
    Når det gjelder Reciver så er jeg litt usikker på hva jeg vil gå for. Er egentlig veldig fornøyd med Yamaha. Men vil det være noe fordel å oppgradere til Avantage serien til Yamaha kontra den jeg allerede har? Eller burde jeg legge alle pengene i ny effekt?
    Tenkte kanskje å bruke ca 20k for både reciver og effekt. evt bare effekt.

Kom med forslag!

mvh
    Steamy

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterkeren gjør nokså lite for lyden. Litt, men ikke mye så jeg ville ha byttet avr først og sett om det gjør nok for lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Effektforsterkeren gjør nokså lite for lyden. Litt, men ikke mye så jeg ville ha byttet avr først og sett om det gjør nok for lyden.
    Hei, takk for svar!

Når du sier avr, mener du da reciver? Trodde det var selve lydkarakteristiken til effektforsterkern bestemte om det er en god match med høytalere eller ikke..?

Forslag til reciver som passer bra med B&W?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gjør den, men det er mer å hente på AVR (receiver). Hva er det du synes er feil med lyden nå da?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt Cm9 spille slik du vil? Det kan hende du bør bytte høyttaler for å få lyden slik du vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns lyden virker litt for "tam" og kald på en måte..Føler lyden forsatt er litt gromsete når jeg kjører den i Straight PCM. Klarheten blir jo såklart noe helt annet når man kjører pure-direct, men trodde CM9 skulle være en god del bedre iforhold til mine gamle klipsch RF82mk1.
    Det jeg syns er litt rart er at senter kanalen er overaskende god "iforhold" til frontene. Kjører jeg anlegget i surround så er faktisk lyden bedre. Dog, da må jeg booste subene endel mer enn når jeg kun kjører frontene.

Har ikke hørt CM9 noen andre sted av han jeg kjøpte dem av. han kjørte nad må dem (ikke Master serien) og det låt vel kanskje litt bedre enn det det gjør her føler jeg. Rommet spiller sikkert endel inn også. Har ei loftstue på 42kvm så er vel kanskje ikke det beste rommet å høre musikk i.

Virker kanskje som jeg skulle gått for dali. Har en kompis som har Dali zensor 7 med en ok nad reciver og syns det spiller vanvittig bra utifra hva priser er.

Hva slags reciver er det dere anbefaler til CM9?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    før jeg kjøpte noe reciver tror jeg nok jeg ville prøvd å fått låne/deponere med meg hjem noe fra feks Denon, Onkyo og Marantz får å teste om det er reciver eller event høyttaler som ikke fungerer for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje kombinasjonen Med litt kjørlig lyd fra Yamahaen, og den litt tørre lyden fra B&W ikke tiltaler dine ører? Kan kanskje endres som ovenfor ved å bytte til annet merke reciver, men største forskjellen blir nok å bytte til andre høyttalere. Dali er nevnt, og kan anbefales da de er mer livlige i bassen en det B&W er. Dali Opticon eller Rubicon 6 kan være verd å høre på. Rubicon6 er en sykt god høyttaler, men den koster 28000, mot Opticon6 til 13000...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så høres det ut som at receiver ikke helt greier å gjøre jobben.
    Lyden endrer seg i de forskjellige modusene til det bedre/verre.

Prøv å flytt litt på høyttalerene om mulig, kjør kalibreringer, evt med ett målepunkt vs flere.
    Juster på EQ i etterkant om mulig/ønskelig.

Sammenlign og se hva som gjør forskjeller i positiv retning.

Jeg hadde heller byttet receiver enn effektforsterker.

Har selv kjørt CM9 med Onkyo 818 og Bi-Ampet på en XPA-5.
    Lyden var meget bra men manglet trykk i bunnen.
    Jeg har et rom-problem i 80-120hz området så jeg vil ikke legge all skyld på CM9 selv om mange sier at de er litt "slanke" i bunnen.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for alle svar og tips!

Har en kompis som skal ta med seg en Primare forsterker, så får teste å ser om det blir no stor forskjell eller ikke.
    Når det gjelder reciver så hjelper det kanskje ingen ting å gå for en nyere Yamaha? Er egentlig veldig fornøyd sånn generelt med Yamaha, men kanskje jeg burde gå for noe annet denne gangen.
    Vil helst ikke bytte hele frontrekka nå med en gang til feks dali...har vel bare hatt de i ett par mnder, så får da slite med de litt til prøve å ta noen flere justeringer på plassering og en ny runde med kalibrering så kanskje det hjelper.
    Noe jeg synes er litt rart er at lyden er veldig klar og fyldig når jeg kjører reciveren i pure-direct vs straight pcm. spesielt diskanten og mellomtone er veldig behagelig da synes jeg. dumt at begge subene blir koblet ut, og at man ikke får kjørt videosignal samtidig...Da hadde jeg helt klart kjørt reiciveren i den modusen hele tida.
    Noen som veit om Master serien til Nad er ett ålright valg til B&W? Tenkte ikke på den helt nye, men den som har vært ute en stund. Er kun ute etter å kjøpe brukt.
    Hørte foresten den nye opticon serien til dali på hifiklubben her forelden. dog, var kun opticon 6. de hadde ikke fått inn 8ern enda. Den diskanten til dali er jo til å få gåsehud av! Spørs om det ikke må bli Dali nesten gang jeg skal prøve noe nytt. Det virker som en veldig god allround høytaler.
    Kan jo nevne at på film er jeg veldig fornøyd med CM9. Syns faktisk dem er en god del bedre enn klipsch rf82 som jeg hadde før. Men det burde jo bare mangle mtp prisforkjellen

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du har en god del å hente på en nyere Yamaha. Dem er blitt mer nøytrale og transparente siden den du har kom ut , og i tillegg er jo YPAO betydelig forbedret.
    En brukt 3040 f.eks hadde gjort susen
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om Yamaha RX-V2067? vil det være noe forskjell på lydsignaturen fra den jeg har idag? Er lite brukt som ligger ute av Avantage serien til Yamaha..og det som ligger ute syns jeg er for dyrt.
    Andre recivere som dere tror kan passe til CM? Pioneer/onkyo?
    Har faktisk vurdert å kanskje gå til innkjøp på Nad M-25 og Nad M15HD på sikt. virker som det er fere som har den kombinasjonen til B&W høytalere.

Lignende tråder

1. Rør pre mellom reciver og effekt forsterker
    By Terrawa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-21-2013, 12:15
  2. effekt forsterker til min reciver ?
    By mosino22 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 10-07-2012, 02:03
  3. Reciver eller ekstern effekt?
    By GR3 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-22-2010, 20:46
  4. Ny reciver, hva skal man gå for når man har ekstern effekt?
    By Kekka in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 06-27-2010, 11:26
  5. Hvilke funksjoner bør jeg ha i en reciver? (og hvilken effekt)
    By ATWindsor in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 04-13-2009, 00:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •