Hei. Jeg er relativ ny på sourround fronten og har hatt en Denon 3805 forsterker "liggende" uten at den har blitt brukt til surround siden jeg kjøpte den for mangfoldige år siden.

For litt siden kjøpte jeg høytallerpakken kef e305 og koblet disse til. Det jeg merker er at lyden på høytallerne er relativ lav. Forsterkeren klusser litt til og spiller av med Dolby pro logic 2 når jeg egentlig vil ha vanlig dolby digital fks. Det virker også som at den ikke går i DTS selv om enkelte filmer har dette. Jeg har koblet til med optisk kabel fra forsterker til Tv, og bruker i hovedsak PS4. Har koblet til Pc også via den samme optiske kabelen, men også her er det relativt lav lydnivå.

Jeg må skru opp forsterkeren til rundt -10 for at det skal begynner å nærme seg ok lydnivå. Jeg har en mikrofonkalibrering som jeg ikke har brukt (dm s305) som var med på forsterkeren. Mine spørsmål er da:

1. Vil denne forsterkeren være god nok til å drive disse høytalerene i det hele tatt? Eller kan det være lurt å rett og slett kjøpe en ny en? Vet at nyere forsterkere har HDMI og kan spille av DTS HD etc fra blueray som jeg da ikke får pr dags dato. Atmos kommer vel, selv om jeg ikke vet om jeg vil trenge dette.

2. Hvilken forsterker vil isåfall kunne anbefales? Tenker en prislapp på max 4500,-, men har også sett på Sony STRDH550 til 1700,- kroner. Vil denne isåfall være bedre enn min Denon 3805?

3. Vil en kalibrering gjøre at lyden blir "høyere"? Og er det farlig å nærme seg 0-en på forsterkeren? Vil dette isåfall redusere lydkvaliteten (susing etc)? Vet at det er noe med Ohm og den slags i forhold til disse høytalerne, men vet ikke hvordan dette er i forhold til Denon 3805.

4. Er en oppgradering verdt det for å få tilgang til nyere lydformater fra Bluray? Av erfaring virker det som om DTS utgjør høyere og bedre lyd enn dolby når dette er mulig og kobler inn. En helt annen verden spør du meg.

Håper noen kan svare på disse spørsmålene, da jeg savner litt mer trøkk, eller er redd for å skru opp for mye på forsterkeren da jeg er redd at noe skal gå galt.