Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801

Sponsorer:
Takk Takk:  7
Like Like:  40
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801

Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801-yamaha_cx-a5100_front-jpg

VS
    Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801-marantz_av8801_front-jpg
    Hvordan yter en Yamaha CX-A5100 mot en Marantz AV 8801?

Dette spørsmålet har @Hunsbedt og jeg lyst å prøve å finne utav neste helg (30. okt). Da skal jeg, sammen med flere venner, troppe opp i Hunsbedts kino No.3 å se om vi kan få til en sammenligning mellom disse. Vi jobber med å få til en metode for å kunne kjøre denne som en ekte A B test, og helst blind.

Grunnen til at vi skal sammenligne akkurat disse to, er fordi dette er "våre" prosessorer og dermed er det de vi har tilgang på. Det fine med å gjøre dette hos Hunsbedt er for det første fordi dette er en meget toppspekket kino med særdeles kapable høyttalere, og ikke minst at systemkalibreringen foregår i dedikerte forsterkere. Derfor vil det være enkelt å sette opp en ny prosessor uten å måtte sette opp full og tidkrevende kalibrering.

Følg med i denne tråden fremover!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

2. Liker saar, coopers, Gurba, Torolan, lygren har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende lesning. Ikke at jeg kommer til å bytte, men uansett.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette blir moro , hadde vært moro og vært med på dette , men det blir noe lang avstand dessverre.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om testmetode

Oppo har to HDMI utganger. Planen er å la hver av disse to HDMI-utgangene gå til hver sin prosessor. På forhånd har vi kalibrert hver kanal slik at nivåene ut fra begge prosessorene er helt like. Vi skal da veksle fysisk mellom utgangene på 5100 og 8801 og inn på forsterkerene.

For å få til dette behøves det en ekstern boks som kan A B veksle minst 9 kanaler med XLR. Jeg har da satt i gang et eget DIY elektronikkprosjekt for å lage en slik A B tester. Her er dens byggetråd:

http://avforum.no/forum/diy-do-it-yo...st2028614.html
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

6. Liker Torolan har likt denne posten
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å høre ha utfallet fra denne testen, blir! På forhånd bra jobbet, folkens

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, skal dere teste både musikk 2 kanals og film? Og både med og uten rom korreksjon?

Har gjort noen tester tidligere, bare tipser om at dersom dere tester rom korreksjon, ikke bruk auto korreksjons resultatet, men ferdig tweaket slik at hver prosessor får vist seg fra sin beste side. (f.eks justere opp nivået på subbene ved bruk av XT32 slik at ting er på stell, og bruke manuell eq på Yamahaen + å velge det DAC filteret som funker best til anlegget.)

Som sagt, spennende!!

Dag :-)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen Vis post
    Spennende, skal dere teste både musikk 2 kanals og film? Og både med og uten rom korreksjon?

Har gjort noen tester tidligere, bare tipser om at dersom dere tester rom korreksjon, ikke bruk auto korreksjons resultatet, men ferdig tweaket slik at hver prosessor får vist seg fra sin beste side. (f.eks justere opp nivået på subbene ved bruk av XT32 slik at ting er på stell, og bruke manuell eq på Yamahaen + å velge det DAC filteret som funker best til anlegget.)

Som sagt, spennende!!

Dag :-)
    Ja, vi gleder oss vi også.

I utgangspunktet hadde vi ikke tenkt å kjøre test av romkorrigering. Hunsbedts oppsett kjører ingen romkorrigering eller kalibrering i prosessoren, i stedet er dette gjort i forsterkerene. Dette lar oss da teste rene lydforskjeller mellom enhetene, fordi på romkorrigering må jo gi et forskjellig resultat (siden XT32 og YPAO ikke er samme algoritme).

Når det er sagt, er det ingenting som forhindrer oss i å teste romkorrigering. Det er jo en tidkrevende øvelse, så jeg vet ikke om dette er noe vi vil få tid til neste helg.

Vi har planer om å teste hele spekteret med musikk, multikanals musikk og film. Jeg holder på å forberede masse klipp som vi skal bruke til dette.

Dag, hvilken erfaring har du gjort deg på DAC-filterinnstillingen på Yamaha? Jeg har sett at den er der, men jeg har ikke studert effekten av den.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja, vi gleder oss vi også.

I utgangspunktet hadde vi ikke tenkt å kjøre test av romkorrigering. Hunsbedts oppsett kjører ingen romkorrigering eller kalibrering i prosessoren, i stedet er dette gjort i forsterkerene. Dette lar oss da teste rene lydforskjeller mellom enhetene, fordi på romkorrigering må jo gi et forskjellig resultat (siden XT32 og YPAO ikke er samme algoritme).

Når det er sagt, er det ingenting som forhindrer oss i å teste romkorrigering. Det er jo en tidkrevende øvelse, så jeg vet ikke om dette er noe vi vil få tid til neste helg.

Vi har planer om å teste hele spekteret med musikk, multikanals musikk og film. Jeg holder på å forberede masse klipp som vi skal bruke til dette.

Dag, hvilken erfaring har du gjort deg på DAC-filterinnstillingen på Yamaha? Jeg har sett at den er der, men jeg har ikke studert effekten av den.
    Jeg leste på AVS forum at flere foretrakk slow roll off filteret, sjekket raskt og likte det. Har ikke brukt masse tid på det, bare sekunder :-)

Romkorreksjons testing og tweaking tar dager og uker :-(

Bård og jeg gjorde engang øvelsen med Denon, Anthem, Pioneer og Yamaha.

Men ble mye måling. Gikk short på tid til lytting over tid.

Det er jo slik at man må få til et lydbilde som er bra over tid, ikke noe som er veldig imponerende de første 10 sekundene.

Etter noen år med XT32 har jeg kommet fram til at jeg synes resultatet er over korrigert og ikke lytte vennlig nok.
    Med YPAO klarer jeg enkelt å lage et resultat som er et sted midt imellom.
    romklangen/refleksjonene blir tatt hånd om, og så ratter jeg EQ slik jeg vil.

Så en forbedret versjon av pure direct er målet :-)

Lykke til, husk det med lyd over tid, ikke det som har størst imponator faktor smack in your face :-)

Dag

11. Liker Midas, Torolan har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode poenger Dag , man kommer ikke i mål på første dagen med slik tweeking
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testresultat

Da er helgen over og sammenligningen mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz AV 8801 er over for denne gang. Dette har vært en interessant helg med mye testing, mye godt lag, og ikke minst enormt vertskap i fra Arve Hundbedt. Tusen takk.

Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801-20151031-8848-av-jpg

I bildet bakfra venstre: Eivind, Arne. Foran: Bengt, Svein (meg) og Arve Hunsbedt til høyre. I tillegg var orso med på fredagen og lørdag formiddag.

Målsetning

Hunsbedt har Marantz AV 8801 som prosessor, men det kjøres ingen prosessering i denne. Dette gjøres i dedikerte Crown amper. Her prosesseres delefilter og romkalibrering. 8801 kjøres da rent igjennom, hvor eneste oppsett er tidsforsinkelse og eventuell large/small deling på surroundkanalene.

Målet med denne testen var da å erstatte 8801 med en Yamaha 5100, og uten noen form for prosessering. Grunnspørsmålet var: Er der forskjell i egenlyden mellom 8801 og 5100? For å sitere påstandene: Finner vi den varme lyden Marantzen mot den kliniske lyden i Yamaha?

Vi har ikke sett på romkorrigeringsegenskaper mot Audyssey XT32 mot YPAO. Det hadde tatt veldig mye lengre tid, og ville garantert vært betydelig mer subjektivt orientert.

Oppsett

For å få til dette var det nødvendig å finne en måte Yamaha og Marantzen kunne brukes helt i parallell. På signalsiden var dette mulig fordi Oppo har to HDMI-utganger som kan settes opp til å sende det samme signalet på begge utgangene. Da koblet vi opp én HDMI til Marantz og én til Yamaha. Deretter måtte man finne en måte å veksle Marantz-utgangene med Yamaha-utgangene. Dette må kunne foregå raskt, og aller helst blindt slik at forventningbiaset kan fjernes fra ligningen.

For å få til dette, laget jeg en 10 kanals A B tester til denne testen. Se byggetråden http://avforum.no/forum/diy-do-it-yo...lr-ferdig.html for mer info om byggeprosessen. Boksen er bygd opp med releer som bytter mellom kilde A og kilde B. Boksen er sattt sammen med komponenter fra pro-audio og er skjermet innvendig for å få minst mulig påvirkning av signalet. Boksen har 10 fullt isolerte kanaler slik at man kan veksle alle linjene i Hunsbedts 7.2-oppsett. A-inngangen ble da koblet til Marantz, B-inngangen til Yamaha og utgangen ble koblet ut til forsterkerene.

Vi hadde en 10 meter lang ledning med en bryter i enden som lot oss veksle mellom A og B. Selve boksen har et rødt og et grønt lys og viser hvilke av A B inngangen man lytter til, men hvis man ikke ser boksen kan man ikke vite hvilken kilde man lytter til. På den måten har vi mulighet til å kjøre testen blindt.

Her er noen bildet fra teknisk rom og oppsettet. Yamahaen er satt oppå racket med forsterkere og AB-boksen er koblet inn mellom Marantz (i racket) og XLR-kablene som går til ampene.

Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801-20151031-8840-av-jpg

Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801-20151031-8845-av-jpg

Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801-20151031-8847-av-jpg

En viktig forutsetning for å kunne være i stand til å kunne høre på de riktige forskjellene i en AB test er at nivåene er eksakt like. Hvis ikke lytter man bare til nivåforskjellene. Jeg kopierte innstillingene fra Marantz inn i Yamaha; Levels, distance, large/small og x-over-frekvenser. Begge enhetene ble satt i through/straight og både YPAO og MultiEQ XT32 ble slått av. All dynamiske funksjoner, som dynamic volume, YPAO volume, osv. av.

For å kalibrere nivåene satte jeg både Yamaha og Marantz i MV -20dB og satte opp en lydmåler i rommet. Jeg spilte så av en 1kHz sinus fra Oppo for hver kanal, og justerte speaker level i Yamahaen slik at SPL-nivået var likt.

Dette viste seg å gi alt for store nivåforskjeller fordi vi kunne høre klar forskjell i nivåene, og jeg måtte gjøre kalibreringen på nytt. Toleransen i lydtrykksmåleren var tydeligvis for stor til at man fikk nøyaktig nok kalibrering på denne måten. Løsningen ble koble ut forsterkene og koble utgangene fra AB testeren inn i REW og så bruke signalmeteret der til å matche nivåene nøyaktig.

Stereo

På stereo var kildemateriale min testliste i FLAC, avspilt fra Oppoens mediespiller. Vi hørte på Boz Scaggs - Thanks to you, Kari Bremnes - Over en by, Michael Jackson - Stranger in Moscow, Sissel Kyrkjebø - Vårvinda friskar, Yello - Junior B og Planet Dada, Chris Jones - Long after you're gone.

På stereo musikk var det svært vanskelig å høre forskjell mellom Marantz og Yamaha. Hvis man satt i førersetet og hadde AB-bryteren i hånden, kunne man ense en forskjell. Men det var på ingen måte tydelige og klare forskjeller og panelet kom aldri til en klar konklusjon om forskjeller. Man måtte konsentrere så hardt for å høre forskjell at man ofte ble usikker på man man faktisk hørte forskjell. Når man ikke satt med kontrollen av AB, var det så godt som umulig å høre hva man hørte på. Det eneste man kunne høre var et lite knepp i lyden ved byttet mellom A og B, eller ingen ting.

Noen mente av Yamahaen virket å ha en anelse mer luft helt øverst i toppen, mens andre ikke kunne ense det. Marantzen virket litt varmere i low-mid, men samtidig en anelse hardere i lyden. Også ikke en klar konklusjon fra alle. Hvis man skulle konkludere om "er det forskjell mellom Yamaha og Marantz" er man i tvil med vekt mot "nei", for forskjellene er så små med så små marginer at det var helt på grensen til det hørbare.

Multispor

På multispor var kildematerialet både musikk og film: Chris Botti in Boston, Adele at Royal Albert Hall, David Foster with friends, The Police, The art of flight, Master and commander, Tron Legacy.

Her fant vi en stor og svært så overraskende forskjell: På enkelte lydspor, f.eks. the art of flight, var lydmiksen mellom Yamaha og Marantz veldig forskjellig. Lydmiksen fra Marantz var tettere, senterfokusert, mens Yamaha hadde klart åpnere lydbilde med mer surround. Dette er noe jeg ikke kan forstå, fordi jeg trodde Dolby og DTS hadde rimelig strenge krav til hvordan lydmikser skal være.

Det er meg uklart om denne forskjellen var en forskjell i lydkarakter eller om det er bare snakk om miksnivåforskjeller. Jeg har en hypotese om det sistnevnte, fordi når vi først har klart å matche nivåforskjellene er det svært vanskelig å skille dem. I dette tilfelle var det klar og tydelig forskjell i både volum og i balanse. Jeg har ingen forklaring på hvorfor dette skjer. Hver kanal har blitt kalibrert én og én, slik at nivåene er helt idendiske, og på stereo er det likt. Når dette settes sammen til en miks ble det på enkelte spor store forskjeller.

Andre spor, var igjen helt like, hvor man som med stereo, ikke var i stand til høre forskjell. Så snart som man ble sugd inn i handlingen i bildet, var det umulig å høre A eller B. Iallefall ikke hvis ikke man satt med AB-bryteren i hånden.

Konklusjon

Konklusjonen er at det er svært liten, om ingen, forskjell mellom Marantz AV 8801 og Yamaha CX-A5100 i det oppsettet vi testet med. Når nivåene stemmer overvens er det svært vanskelig å ense forskjeller. At Yamaha og Marantz gjør ulik miksbalanse i TrueHD og DTS-MA undrer meg og er noe jeg skal undersøke videre.

Det er mange funksjoner på begge enheter som vi ikke har sett på. For eksempel har vi jo ikke sett på romkorrigeringsegenskapene til noen av dem, slik at testen er på ingen måte komplett for Yamaha vs Matantz.

En liten subjektiv fotnote: Jeg prøvde å koble opp en billig ebay HDMI-splitter fra en PC til hver at prosessorene for å kunne AB teste med lyd fra PC. På denne, fikk jeg umiddelbar HDMI-lås på Yamahaen, mens Marantzen nektet å akseptere HDMI-inngangen. Derfor måtte jeg droppe dette i testen. Når jeg testet dette hjemme på to Yamahaprodukter, hadde jeg ingen problemer med å låse på signalet fra HDMI-splitteren. Dette stemmer med min generelle observasjon: Jeg har aldri hatt HDMI-synkproblemer på Yamaha.

14. Takk Hunsbedt, dag johnsen, lygren, eha takket for denne posten
    Liker Hunsbedt, lygren, Jan B, BEF, Torolan, eha har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobbet, takk for deling av interessant tema! mvh Dag :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant. Får håpe dere får testet 5100 vs 8802 eller 7702a en gang også. :-)
    At dere opplever 5100 som mer åpen enn 8801 er interessant for det var det første jeg la merke til når jeg byttet fra 3040 til 5100.

17. Liker dag johnsen, Midas har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig interessant lesning og fantastisk godt dokumentert og skrevet Midas! Interessant at forskjellene er såpass små sånn tilsynelatende, selv om dette gjerne blir en test av signalbehandling først og fremst som du sier ettersom ingen filtre eller eq-kretser er innkoblet...

19. Liker Midas har likt denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for en kjempefin helg, Svein! Dette ble både lærerikt for egen del, og svært trivelig! Det var også svært hyggelig at Orso ville være med på dette i forbindelse med et bedriftsbesøk i Kvinesdal. Boksen som Svein har laget fungerte helt suverent. Bytte mellom apparater var til tider helt umerkelig, i rolige avsnitt kunne man såvidt høre et lite knepp. Denne boksen vil garantert bli brukt til flere blindtester fremover!

Selve testen viste seg å by på overraskelser, og spesielt synes jeg at det var ekstremt små forskjeller når vi lyttet på musikk i to kanaler. I surround var det som nevnt litt nivåforskjell/miksforskjell, men når lydnivåene ble korrigert var det også her vanskelig til tider å høre forskjell.

Sett ut fra dette må jeg bare si at Yamaha har kommet med et svært kompetent produkt, som fint kan hevde seg i klassen Marantz opererer. Vi skulle gjerne også ha testet med Marantz 8802, men det ble ikke tid til det i denne omgang. Atmos var ikke noe mål å teste (har foreløpig ikke installert disse lydkanalene), så denne surroundmiksen var ikke målet med testen. I stereo er 8802 temmelig lik forgjengeren etter min subjektive mening. Jeg har hørt en del på begge. En blindtest hadde vært gøy for å se om mine antagelser stemmer. I surround er det antagelig mer forskjell, og vi kan muligens få til en test mellom disse (og andre modeller) ved et senere tidspunkt. Håper vi kan få til noe sånt før jul...

Igjen, tusen takk for besøket til dere som kom, og velkommen igjen neste gang!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

21. Liker Midas, Gurba, lygren har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Veldig interessant. Får håpe dere får testet 5100 vs 8802 eller 7702a en gang også. :-)
    At dere opplever 5100 som mer åpen enn 8801 er interessant for det var det første jeg la merke til når jeg byttet fra 3040 til 5100.
    Helt enig. Jeg vil nå si at den endringen jeg opplevde hjemme når jeg gikk fra 1020 til 5100 var langt større en den lille, kanskje uhørlige, forskjellen mellom 8801 og 5100.

Jeg har ingen konkrete planer om en 8802 test, men det betyr ikke at det ikke vil være mulig å gjennomføre i fremtiden. Det er omstendelig å kjøre slike tester, og mye gikk veldig mye lettere hos Arve fordi han har et rack-oppsett som letter arbeidet med å komme til linjene. Hvis man skulle teste med 8802 også, hadde arbeidet vært større.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Helt enig. Jeg vil nå si at den endringen jeg opplevde hjemme når jeg gikk fra 1020 til 5100 var langt større en den lille, kanskje uhørlige, forskjellen mellom 8801 og 5100.

Jeg har ingen konkrete planer om en 8802 test, men det betyr ikke at det ikke vil være mulig å gjennomføre i fremtiden. Det er omstendelig å kjøre slike tester, og mye gikk veldig mye lettere hos Arve fordi han har et rack-oppsett som letter arbeidet med å komme til linjene. Hvis man skulle teste med 8802 også, hadde arbeidet vært større.
    Ser at det er endel jobb med dette og dere har gjort en flott jobb.

Det er litt rart at det skal være så stor forskjell på produkter av samme serie. En ting er RX-V vs Aventage, men innen Aventage skulle en tro at forskjellene var mye mindre. Lurer på om xx50 også har den åpne lyden som 5100 har og at det dermed er nytt i hele Aventage-serien, eller om det bare er 5100.

24. Liker Midas har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant lesning!! Jeg hadde trodd at man skulle kunne hørt litt mer forskjell på lydsignaturen til de aktuelle prosessorene. Når det er sagt er det jo hyggelig og interessant og få konstatert at det er såpass liten forskjell.

Noe som skulle vært morsomt å gjort er å brukt mye tid på å kalibrert begge opp slik at man kunne fått en test av Audyssey XT32 mot YPAO. Hvor mye forskjell ville det utgjort. For slik jeg leser testen har dere brukt målingene fra Audyssey XT32 og plottet disse inn i YPAO. Ville da YPAO gjort en bedre jobb om den fikk gjøre beregningene selv??

Uansett, tar av meg hatten og bukker dypt, en stor takk til dere for en spennende AB-test!!

26. Takk Midas takket for denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk BEF.

Det var vel en klar forhåndsforventning om at Marantzen skulle komme best utav dette, så det er vel lov å si at vi ble noe overrasket.

Vi skrudde av Audyssey XT32, slik at vi kjører utelukkende på prosesseringen i Crown ampene. Samme med YPAO. På den måten er ikke romkorrigeringsprogrammene i noen av prosessorene i bruk.

Jeg er helt enig i at en sammenligning mellom Audyssey og YPAO hadde vært interessant. Som Hunsbedt skriver, det er ikke umulig at slike tester kan gjentas senere, med annet utstyr og/eller med annet testmål.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste gang må testen bli mellom 5100 og 7702a og/eller 8802.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KAn det være at dere ikke sjekket om dynamic range sto på her? Den vil i så fall bare gjøre seg gjeldende på filmer med Dolby True HD, noe Art Of Flight har. Med begrensninger fra en dynamic range limiter aktivert på den ene enheten og ikke den andre, vil kunne forklare forskjellen dere hørte.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

30. Takk Hunsbedt takket for denne posten
    Liker Hunsbedt har likt denne posten
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor
    By Midas in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 324
    Siste melding: 04-19-2017, 20:40
  2. Endelig ny Marantz high-end forforsterker (AV 8801)
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 18
    Siste melding: 12-14-2013, 12:23
  3. Svar: 53
    Siste melding: 06-15-2011, 22:00
  4. Marantz vs yamaha
    By C0bra in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 02-15-2005, 23:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder