Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  7
Like Like:  40
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru Vis post
    KAn det være at dere ikke sjekket om dynamic range sto på her? Den vil i så fall bare gjøre seg gjeldende på filmer med Dolby True HD, noe Art Of Flight har. Med begrensninger fra en dynamic range limiter aktivert på den ene enheten og ikke den andre, vil kunne forklare forskjellen dere hørte.
    Det var min tanke også og jeg er enig i at dette kan forklare forskjellen. Jeg prøvde etter beste evne å søke med lys og lykt etter innstillinger som kunne ligne på dynamisk reduksjon i Marantzen. Det stod off det jeg kunne finne av dynamiske funksjoner. I så fall, hvor er denne innstillingen?

Yamahaen er jeg sikker på den stod på Maxiumum dynamic range -- og er kanskje årsaken til at den gav mer giv i på art of flight.

Takk for bra tilbakemelding.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

2. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og jeg tror du har rett @jfinneru.

@Hunsbedt: Kan du spille av åpningssekvensen i The art of flight. Mens den går, trykk på Setup -> Surround Parameter. Hvilke innstillinger er det på Home Theater EQ, Loudness management og Dynamic Compression? Dersom de står henholdsvis "on" på home theater EQ, "on" på loudness management og noe annet enn "off" på dynamic compression, så har jeg troen på at dette er forklaringen.
    Sist endret av Midas; 11-02-2015 kl 09:29
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

4. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Ser at Svein allerede har svart. Er på jobb nå, men kommer til å sjekke dette i morgen!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har dere gjort et flott stykke arbeid, gutter! Tommel opp

7. Liker Midas har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulig forklaring her altså, men det er jo litt rart om Hunsbedt har dynamisk kompresjon på med det ville anlegget han har og ikke har lagt merke til det tidligere.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommel opp for vel gjennomført test gutter
    Veldig interessant lesning , og stort mer troverdig enn dette er det vel ikke mulig å gjøre det vil jeg tro.

Hadde selvsagt vært moro og fått avdekket forskjellene mellom RK-variantene , men skjønner at slikt er utrolig tidkrevende ja.

Men en lignende test opp mot en ren tokanals pre til stereobruk hadde vært veldig interessant
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test, skulle likt og verdt med på den helgen

Og jeg har så lyst på og teste ut/eie den yamahaen at jeg nesten har vondt i nyrene.
    Men sitter hardt og bytte ut en knapt års gammel top end receiver men denne kløa her er vanskelig og kivtte seg med gitt.

Om marantzen er satt opp med samme menyer som denon, så er det vel to steder de gjemmer disse dynamiske funksjonenr, både på surround parameters og under audyssey.

Og innstillingene i surround parameters har en lei tendens til og kunne forandre på seg etter hva slags modus og signal inn man har...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Flott test, skulle likt og verdt med på den helgen

Og jeg har så lyst på og teste ut/eie den yamahaen at jeg nesten har vondt i nyrene.
    Men sitter hardt og bytte ut en knapt års gammel top end receiver men denne kløa her er vanskelig og kivtte seg med gitt.

Om marantzen er satt opp med samme menyer som denon, så er det vel to steder de gjemmer disse dynamiske funksjonenr, både på surround parameters og under audyssey.

Og innstillingene i surround parameters har en lei tendens til og kunne forandre på seg etter hva slags modus og signal inn man har...
    Nettopp, Tor. Innstillingene er lagret til hvilke innganger man bruker, så det er ikke alltid lett å huske hva alt står på. Man må da velge inngang og så inn i menyene og sjekke. Både fordeler og ulemper med slikt. En annen ting er at ting har endret seg hos meg med bare å slå den av og på, det er jeg nesten helt sikker på. Det er da det blir litt trøblete, da man for å være sikker må gå igjennom menyene på nytt. Synes kanskje at menyene er litt rotete av og til. En annen ting som er litt irriterende er at man ikke kan velge lyd fra en inngang, og bilde fra en annen. Det har jeg savnet flere ganger. Mener jeg hadde den muligheten på en eldre Denonreceiver jeg har.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg faktisk fått til på min av7005, selv om når jeg sendte epost til marantz support påstod de at det ikke var mulig! Fikk bilde fra hdmi og lyd fra analog inngang. Brukte det for å spille fifa på playstation mens jeg hørte på musikk.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Nettopp, Tor. Innstillingene er lagret til hvilke innganger man bruker, så det er ikke alltid lett å huske hva alt står på. Man må da velge inngang og så inn i menyene og sjekke. Både fordeler og ulemper med slikt. En annen ting er at ting har endret seg hos meg med bare å slå den av og på, det er jeg nesten helt sikker på. Det er da det blir litt trøblete, da man for å være sikker må gå igjennom menyene på nytt. Synes kanskje at menyene er litt rotete av og til. En annen ting som er litt irriterende er at man ikke kan velge lyd fra en inngang, og bilde fra en annen. Det har jeg savnet flere ganger. Mener jeg hadde den muligheten på en eldre Denonreceiver jeg har.
    Kjøp CX-A5100!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gledet meg til resultatet av et gjennomført prosjekt!
    Kjedelig for Arve og kjekt for deg da Svein!

Tok dere noen målinger for å se hvordan det så ut på grafene?
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er utrolig mange innstillinger på dagens prosessorer/receivere , så det er fort å glemme en eller annen innstilling som kan "kødde det til" litt.
    Når det gjelder å få lyd fra en inngang og bilde fra en annen , så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette på gå an....?
    Det har funket fint på alle jeg har hatt - både Yamaha og Pioneer. Men det går ikke hvis begge kildene er hdmi selvsagt , men er lydkilden optisk/coax eller analog så bør det gå bra.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant lesning, og et imponerende stykke arbeid dere har gjort. Jeg tørker støv av hatten og bøyer meg i den

Et par ting jeg tenker på:

1. Neste gang dere kjører noe lignende opplegg, hva med å forsøke å få til en dobbeltblind test, slik at hverken den som arrangerer testen og viser klippene eller de som lytter vet hvilken prosessor som er koblet til? Dette bør være innen rekkevidde nå som dere har fått laget den flotte XLR-switcheren. Det er en grunn til at dobbelt blindtest er det eneste som benyttes i seriøs forskning; det er nemlig bevist at forutinntatthet kun forsvinner 100% når også den som leder testen (skifter spor, trykker på knapp e.l.) ikke heller vet om man har placebo eller ekte medisin. Dette kunne f.eks. gjennomføres ved å koble vekslerknappen til en serieport på en datamaskin og skrive et lite program som tilfeldig velger A eller B hver gang man trykker og logger hva som er valgt, men uten at dette avsløres underveis i testen.

2. Angående forskjellen i surroundprosessering mellom Marantz og Yamaha, så minner dette mye om det som norske hifi-blader gjennom flere år har skrevet ang. sine subjektive oppfatninger. I Lyd & Bilde samt Watt (R.I.P. ) har man ofte trukket frem at Yamaha gir mer liv i alle høyttalerne og har et åpnere bilde. Dette synes jeg er noe som har vært en gjennomgangstone helt uavhengig av hvilken prisklasse man har testet i - fra de billigste receivere og helt opp til toppmodellene. Kan det være at Yamaha rett og slett bryter (og i lang tid har brutt) med standarder for hvordan ting faktisk skal mikses i surround, siden det tydeligvis er Yamaha som skiller seg ut fra alle andre?
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

17. Liker Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk til alle flotte kommentarer. Det var svært moro og interessant å gjennomføre testen, og det er gøy å høre at dette har interesse for flere!

Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Ser at det er endel jobb med dette og dere har gjort en flott jobb.

Det er litt rart at det skal være så stor forskjell på produkter av samme serie. En ting er RX-V vs Aventage, men innen Aventage skulle en tro at forskjellene var mye mindre. Lurer på om xx50 også har den åpne lyden som 5100 har og at det dermed er nytt i hele Aventage-serien, eller om det bare er 5100.
    Det er forskjeller inad i Aventage familien på hvilke komponenter som er valgt i audiokretsløpet. DAC varierer og utgangsdrivere varierer, slik at det er nok med å forklarer noe av forskjellen i samme serie. Men jeg syns spørsmålet ditt er relevant: Er det sounden til xx50 som er endret, eller er det sounden opp til 5100 som gjør det.

Sitat Opprinnelig postet av Skåra Vis post
    Gledet meg til resultatet av et gjennomført prosjekt!
    Kjedelig for Arve og kjekt for deg da Svein!

Tok dere noen målinger for å se hvordan det så ut på grafene?
    Vet ikke om jeg er enig i den konklusjonen. Vi har testet et enkelt aspekt mellom disse to prosessorene, og det er mye vi ikke har sett på, f.eks. romkorrigering. Hvis pre uten noen form for prosessering er målet, så kan jeg være med på hva du tenker, men som helhet har vi ikke nok informasjon til å hevde det ene eller det andre.

Dette var ment som en subjektiv test, så vi tok ingen målinger. De ørsmå forskjellene vi hørte vil nok ikke vises klart i en måling.

Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    En mulig forklaring her altså, men det er jo litt rart om Hunsbedt har dynamisk kompresjon på med det ville anlegget han har og ikke har lagt merke til det tidligere.
    Javisst, helt enig. Med en slik kapabel kino som Hunbedt har, syns jeg også det er rart. Dette er sakset fra bruksanvisningen og hva som er standardverdier er markert med understrek:

Sammenligning mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz 8801-dynamic-png

Husbedt har nå sjekket opp hvilken innstilling som han har på art of flight med TrueHD fra Oppo. Han sier at alt står i Off og at "Dynamic Compression" er grået ut og dermed ikke påslått.

...som jeg syns er merkelig.

Min gamle (fra 2006) Yamaha receiver kunne velge bilde og lyd uavhengig. Både på 2012 RX-A1020 og 2015 CX-A5100 er dette ikke mulig. Kan det være noe rettighetstull og lisenskrav?

Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Veldig interessant lesning, og et imponerende stykke arbeid dere har gjort. Jeg tørker støv av hatten og bøyer meg i den

Et par ting jeg tenker på:

1. Neste gang dere kjører noe lignende opplegg, hva med å forsøke å få til en dobbeltblind test, slik at hverken den som arrangerer testen og viser klippene eller de som lytter vet hvilken prosessor som er koblet til? Dette bør være innen rekkevidde nå som dere har fått laget den flotte XLR-switcheren. Det er en grunn til at dobbelt blindtest er det eneste som benyttes i seriøs forskning; det er nemlig bevist at forutinntatthet kun forsvinner 100% når også den som leder testen (skifter spor, trykker på knapp e.l.) ikke heller vet om man har placebo eller ekte medisin. Dette kunne f.eks. gjennomføres ved å koble vekslerknappen til en serieport på en datamaskin og skrive et lite program som tilfeldig velger A eller B hver gang man trykker og logger hva som er valgt, men uten at dette avsløres underveis i testen.
    Nå var ikke målet denne helgen å kjøre akademisk korrekt blindtest. Kall det en slags konsepttest av A B testing. For meg var det ikke viktig at testen var blind. Jeg har stor tillit til gehøret til de som deltok, og jeg kjenner dem nok til at de sier fra dersom sine observasjoner ikke stemmer overens med andres. Kritisk sett er jo dette resultatvridende, men det var som sagt akseptabel "risiko".

Det vil være fullt mulig å gjenta seansen, og det å lage en blind randomifisator til A B testeren bør ikke være vanskelig.

Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    2. Angående forskjellen i surroundprosessering mellom Marantz og Yamaha, så minner dette mye om det som norske hifi-blader gjennom flere år har skrevet ang. sine subjektive oppfatninger. I Lyd & Bilde samt Watt (R.I.P. ) har man ofte trukket frem at Yamaha gir mer liv i alle høyttalerne og har et åpnere bilde. Dette synes jeg er noe som har vært en gjennomgangstone helt uavhengig av hvilken prisklasse man har testet i - fra de billigste receivere og helt opp til toppmodellene. Kan det være at Yamaha rett og slett bryter (og i lang tid har brutt) med standarder for hvordan ting faktisk skal mikses i surround, siden det tydeligvis er Yamaha som skiller seg ut fra alle andre?
    Dette er et utsagn jeg ikke har informasjon til kunne mene noe om. Det er strenge kvalitetsktrav og inspeksjonssjekker som gjøres av både Dolby og DTS på produktene som skal ut på markedet, slik jeg har ikke tro på at noen produsenter, hverken Yamaha eller Marantz gjør feil i prosesseringen. Som oftest er kildekoden for algoritmene levert av Dolby og DTS uten at det gjøres endringer av produsenten. Hvem av disse to som avviker, og hvorfor, står meg ikke klart. Det kan være begge slik jeg ser det.

Jeg har en gang i tiden jobbet med og skrevet DSP-programvaren i en Dolby Digital dekoder/prosessor. For å kunne verifisere at dekoderen var riktig, hadde jeg en rekke tekniske testvektorer (altså mediefiler) som skulle avspilles med et spesielt resultat. Jeg har lurt på om jeg skulle prøvd å kontakte Dolby for å få tak i noe slikt for True HD også, men jeg er redd at Dolby krever at man blir produsent før man kan få tilgang på denne informasjonen. Slike testvektorer hadde avdekket hvem av disse to som gjør jobben rett.

19. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Min gamle (fra 2006) Yamaha receiver kunne velge bilde og lyd uavhengig. Både på 2012 RX-A1020 og 2015 CX-A5100 er dette ikke mulig. Kan det være noe rettighetstull og lisenskrav?"

Dette er da fullt mulig på cx-a5000 , så sant man ikke skal prøve å få lyd fra en hdmi kilde og bilde fra en annen. Så jeg synes det er merkelig om dette er fjernet....
    Bruker denne funskjonen selv nesten daglig. Bilde bra hdmi , og lyd fra coax/optisk el analog.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen kunne jo egentlig bli gjort blind enkelt med at en mann koblet opp forsterkerne og hold kjeft om hvilken kanal de ble satt på, og en annen styrer bryteren intet behov for pc styrte randomzers eller annet herk

Ser avshop har en a5000 demo......
    Har jo lyst på atmos etc etc men er jo ikke mindre nysgjerrig..
    Sist endret av TorTorden; 11-03-2015 kl 13:38
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blidtest ordnes enkelt ved at en river av ledningen og en annen lodder på igjen uten å vite hva som er A og B, så protokollføre og sammenligne sluttresultatet med forventningene opp mot en sluttkontroll.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rive av og lodde på? Enkelt? Må være den mest tungvinte måten jeg noen gang har hørt om, for å gjøre en blindtest. Forøvrig er tid viktig ved blindtesting, for "akustisk minne" er absolutt ikke noe å stole på. Skal man sitte å vente på lodding mellom hver økt er jo hele testen meningsløs?

24. Liker Gurba har likt denne posten
    Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Rive av og lodde på? Enkelt? Må være den mest tungvinte måten jeg noen gang har hørt om, for å gjøre en blindtest. Forøvrig er tid viktig ved blindtesting, for "akustisk minne" er absolutt ikke noe å stole på. Skal man sitte å vente på lodding mellom hver økt er jo hele testen meningsløs?
    Jasså, prøver du deg med din simple hersketeknikk igjen?
    Eller tror du virkelig at jeg er så dum, at jeg ikke forstår hva jeg skriver?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paranoia her eller?

Er det hersketeknikk å kommentere en fremgangsmåte en absolutt ikke har tro på?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor
    By Midas in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 324
    Siste melding: 04-19-2017, 20:40
  2. Endelig ny Marantz high-end forforsterker (AV 8801)
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 18
    Siste melding: 12-14-2013, 12:23
  3. Svar: 53
    Siste melding: 06-15-2011, 22:00
  4. Marantz vs yamaha
    By C0bra in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 02-15-2005, 23:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder