Hei

Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kunne tenke seg å hjelpe med.
Ettersom «neste generasjon» lyd og bilde er på vei inn på markedet står snart en oppgradering for tur. Jeg tenker muligens å gå for lyd delen først. Pr. i dag har jeg en Yamaha RX-V663 med et 7.1 oppsett, bestående av Dali Lektor 6,2 og 1, samt en SVS sub. Etter hva jeg har klart å lese meg frem til er det Atmos, DTS:X og Aurora 3D som er det nye på lydfronten. Atmos har vel alt begynt å dukke opp på et lite utvalg filmer, mens den første DTS:X kom vel i sommer, og om det er har kommet flere vet jeg ikke. Aurora 3D vet jeg fint lite om. Av tester jeg leser ser det ut som om gjengangeren er at DTS:X får mest skryt. Da jeg ikke har hørt noen av de tar jeg gjerne i mot deres erfaringer og hva dere har tro på…

Så til oppgraderingen. Det jeg funderer på er å beholde 7.1 oppsettet slik det er i dag og så supplere med 4 høyttalere til. Jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal satse på, men det er ikke aktuelt slik det er nå å felle noen inn i taket. Neste spørsmål er om jeg skal feste noen i taket i det hele tatt, gå for noen som reflekterer lyd via taket, eller om jeg skal gå for to høyttalere foran i høyden og to bak i høyden, om jeg har forstått riktig at det er dette som er DTS:X standardoppsett…? Det er muligens DTS:X jeg ønsker å satse på hvis ikke noe vesentlig har gått meg forbi og dere har noen gode tips eller informasjon angående saken.

Når det gjelder receiver så er jeg godt fornyød med merket Yamaha, og ser det som en stor sannsynlighet at det også blir det neste gang. Med tenkt oppsett så er det 11.1 /11.2 som gjelder, og da begrenser velg mulighetene seg selv. Er det da Yamaha RX-A3050 som gjelder eller har de andre alternativer? Ser det står at det er en 9.2 receiver som kan bygges ut til 11.2. Hva må til da?
Er det slik at nye teknologier og standarder er på plass i den/disse nye produktene eller mangler det fortsatt noe vesentlig med tanke på det siste nye innen lyd og bilde (4k)? Vet dere om noe vesentlig som er å hente med å vente lenger, eller er ting på plass så det evt bare blir lavere pris?

Beklager at denne ble posten ble så lang, men jeg setter stor pris på den hjelpen jeg kan få både med tanke på kjøp og generell interesse.

Mvh
Ørjan