5.1.4 eller 7.1.4 med bakre sofa inntil veggen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1.4 eller 7.1.4 med bakre sofa inntil veggen?

Hei. Min første post her, har drevet og lest mange, men trenger nå litt hjelp selv. Jeg skal endelig skaffe meg ny reciever. Har en over 10 år gammel Pioneer AX3i reciever som har fungert veldig godt for meg, kjører nå med 7.1 inn fra en Sony BDP-S550. Det har fungert bra, men har nå bakhøyttalerne i taket bak, da siste rad i kinorommet står inntil veggen. Det jeg lurer på er om jeg skal gå for en ny reciever med mulighet for 5.1.4 eller 7.1.4? Jeg har 4 Focal Domê høyttalere jeg skal bruke til takhøyttalere. Det jeg tenker for å få til 7.1.4 er enten å kjøpe 2 Focal Domê høyttalere til, da blir det egentlig 6 takhøyttalere, men de bakerste blir brukt til surround bak. Eller så har jeg sett litt på å kjøpe 2 vegghøyttalere ala dette: Dynavoice Charisma Around 5 Vegghøyttaler - Sort Høyglans - Vegghøyttaler - Høyttaler og sette på veggen bak, de vil da komme på hver sin side av sofaen som står inntil bakveggen. Eller så har jeg tenkt litt på muligheten av å bare droppe de bakre høyttalerne, og gå for en 5.1.4. reciever og bruke de høyttalerne jeg allerede har. For det er ikke mange filmer jeg synes har vært veldig mye bedre med 7.1, det er egentlig bare "Tron Legacy", "Oblivion og "Edge of Tomorrov" jeg synes har brukt alle 7 høyttalerne på en god måte. Også tenker jeg at det er ikke så viktig at den bakerste rekken får optimal lyd uansett, da det stort sett er den fremste rekken som brukes. Har uansett lagt klart kabling for 7.1.4 nå når jeg nå drive å fikser kinorom. Hva tror dere, er 7.1.4 mye bedre enn 5.1.4?

Jeg har sett meg ut de nye recieverne fra Marantz da jeg tror disse vil passe med mine JMlab/Focal høyttalere, og har egentlig forhåndsbestilt en 7010 fra Oslo Hifi-center. De sa de regner med den kommer på ca 18000. Etter litt googling ser det ut til at 6010 kommer til å ligge på ca 11-12000. Det er jo en stor prisforskjell, og for den prisforskjellen kan jeg jo f.eks. kjøpe en sub til, og slippe og kjøpe nye bakhøyttalere. Men er 7.1.4. mye bedre enn 5.1.4 kan jeg alltids få til det og budsjettmessig..

Til slutt en annen ting, jeg tror jeg beholder den gamle recieveren, da den er såpass gammel at den nok ikke er så lett å selge. Den kan jo da drive noe av høyttalerne i Atmos/DTS-X set-upen. Hvilke høyttalere bør den settes til å drive? Jeg tenkte f.eks. at Pioneeren kunne drive takhøyttalerne, kanskje og bak og/eller sidehøyttalerne. Vil Marantz recieveren drive frontene lettere om den får "avlastning" til å drive flere av surround og takhøyttalerne av den gamle Pioneeren, eller har ikke det noe å si da jeg ser Marantz recieverne har separate effekttrinn?

Takk for alle innspill.
    Sist endret av jolu; 09-08-2015 kl 11:01

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sofaen inntil veggen er det vel ikke mulig å sette opp 4 takhøyttalere i følge Dolby sine spesifikasjoner som viser at du skal ha 2 foran og 2 bak sitteposisjon.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg hadde fokusert på første raden, siden denne får mer bruk stort sett.
    Så får andre raden bare klare seg som den går , vil meget sannsynlig bli langt fra dårlig.

Kunne jo satt opp bak kanalene du har i dag til bakre høyde kanal også vurdere flere høyttalere etter litt testing.

Objekt definitely ert lyd vil vel og bruke surround kanalene litt mer enn vi har sett tidligere, men dette kommer vel som alltids Ann på mastering av filmen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Sofa inntil bakvegg - hvor skal bakhøyttalerne?
    By Turbel in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 18
    Siste melding: 07-20-2012, 17:57
  2. Sofa inntil bakvegg - plassering av surround back?
    By HåkonL in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-18-2009, 12:09
  3. Svar: 22
    Siste melding: 07-22-2007, 23:53
  4. ny sub, eller sofa recliner??
    By longbow in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-05-2006, 20:05
  5. Senter inntil veggen?
    By eivind_ in forum Høyttalere
    Svar: 12