Begynner Hi-Fi klubben snart å selge kjøleskap? (Hjelp til valg av streamingløsning)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Begynner Hi-Fi klubben snart å selge kjøleskap? (Hjelp til valg av streamingløsning)

Hi-Fi Klubben har i årevis sagt at det er stedet man skal besøke dersom man er ute etter seriøs lyd, og at de derfor ikke selger annet en god lyd. Vel og bra...

Det var derfor med en viss skuffelse jeg forlot en av deres butikker tidligere i sommer. Grunnen er som følger:

Jeg har i årevis hatt et lite hjemmestudio for å lage musikk. I starten av 2015 ble mine B&W 601 erstattet med et par aktive studiomonitorer (Focal CMS65). I tillegg ble det også kjøpt inn en Focal CMS Sub. Lydmessig ble dette noe helt annet enn det gamle oppsettet. Behovet for å oppgradere anlegget i stua meldte seg derfor raskt.

Mine gode, gamle Dali 808, som har fungert utmerket til surroundoppsett og hjemmekino, skulle erstattes til fordel for litt mer raffinert lydoppsett i stereo. Valget falt etter mye testing på Elac FS409 da de lydmessig passer meg godt og lett avslører problemer med mikser gjort i studioet. I tillegg byr de på god lyd i de fleste sammenhenger selv om de kan være litt avslørende. Nok om det.

Grunnen til at jeg var innom Hi-Fi Klubben var for å komplettere disse høyttalerne med en receiver eller en forforsterker/forsterkerkombinasjon som passer dem godt. Høyttalerne er ganske nøytrale, og rykter og tester hevder forsterkere med et varmt lydbilde passer dem best.

Jeg hører på mye forskjellig musikk via Spotify (bytter kanskje til Tidal dersom ikke Spotify kommer med lossless). Jeg er derfor ute etter en løsning med intergrert streamingløsning.

Jeg kom til Hi-Fi klubben med et relativt åpent sinn. Jeg var litt interessert i å først få noen synspunkter, og samtidig få vite litt hva som utgjør den store forskjellen på forskjellige løsninger. Jeg har undersøkt litt forskjellige streamingløsninger som f. eks. Cambridge CXN og 851N, NAD M12 m/Bluesound modul(+M22) etc. og var litt nysgjerrig på hvor stor forskjell det er kvalitetsmessig dersom man velger et dyrere alternativ.

Per i dag sitter jeg med en Denon AVR-3808 Hjemmekinoreceiver. Streamingløsningen min er foreløpig en Biltema Bluetooth mottager av billigste sort som jeg betalte 25 kroner for i Sverige.

Og her kommer kanskje den største årsaken til min skuffelse. En selger tilbød hjelp, og jeg forklarer kort om hva jeg ser for meg. Samtidig spør jeg om han har forslag eller synspunkter og hva jeg burde ta hensyn til. Selger ymter frempå med at det jo er kvalitetsforskjeller, men når jeg spør om hvordan dette oppleves som lytter er det lite svar å få. Jeg spør om hvilke forskjeller jeg ev. vil oppleve med en NAD M12 kontra min 25 kroners Biltema-sak, men intet konkret svar. Han virket heller ikke spesielt interessert i å koble opp noe for å la meg lytte for å finne forskjeller, men sa jeg kunne låne dem med hjem for test. Dette er selvfølgelig noe jeg kommer til å gjøre utover høsten, men de kan vel ikke forvente at man skal bla opp depositum for tre-fire relativt dyre løsninger for å kunne sammenligne hjemme? Har man ikke bedre kunnskap, vilje eller interesse kan man like gjerne selge kjøleskap!!

Nå skal det sies at jeg også har fått veldig god hjelp av Hi-Fi klubben tidligere, så det er nok mest selgeren det står på.

Uansett, lang historie kort... Er det noen som har anbefalinger til receivere, for-/forsterkere med intergrerte streamingløsninger som fungerer bra med et par Elac FS409. Noe jeg bør holde meg unna eller absolutt burde teste?

Noe sier meg at det finnes bedre alternativer enn min Biltema-løsning... Kanskje et kjøleskap?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Tror du har vært uheldig med selgeren der, ja. Hi-Fi Klubben har mange gode produkter, og Bluesound-modulen som sitter i M12 er en kjempebra sak, spesielt om du også vurderer å kunne streame musikk til andre rom i huset. Hvilken by bor du i? Er du nært Oslo, finnes det mange butikker å velge mellom. Hi-Fi Klubben i Marcus Thranes gate har mange produkter utstilt, og mange flinke ansatte.

3. Liker Rinn har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kanskje litt uflaks.
    Men synes selv at hifiklubben trekkes mer mot waf orienterte stue annlegg og innbygging enn ren hifi.
    En ting er i alle fall sikkert.
    Hifiklubben er ikke eneste spilleren i markedet selv om de kanskje skulle ønske det.

Jeg ville aldri påstå at soundgarden er noe bedre men du kunne alltids stukket innom og hørt med de og om de har noe i nærheten.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er litt interessant å vite hva som foregår i hodet på en selger når det står en kunde foran ham og mer eller mindre sier rett ut at han er villig til å spytte ut x antall kroner på et nytt anlegg.

Det må vel være rett og rimelig å tro at selger skal ha noen gode argumenter på lur? Jeg forventer nesten at han kan lire av seg noen fraser om hvor bra produktene er, og hvorfor. I dette tilfellet burde det være en smal sak å argumentere for hvorfor jeg skal bytte ut min Biltema-løsning til 25 kroner og gå for noe bedre.

Hva med å smøre på med bedre DACer, mindre støy, luftigere lyd, mer bass, mindre forvrengning, tipptopp dekoding av digitale signaler. Man vil da vel høre om hvordan lydbildet males som en Van Gogh, og ikke som det selvmalte selvportrettet man fikk av svigermor julen det året det var så bratt.

De kan kanskje Hi-Fi på Klubben, men noen trenger kanskje et kurs for å lære seg å selge Hi-Fi også? Fortsetter det sånn kan jeg jo faktisk ende opp som 'dum nok' til å kjøpe noe på El-kjøp fordi han skrøt så hemningsløst av akkurat den forsterkeren fra Sankyo... og kanskje jeg tar med et kjøleskap i samme slengen

Men på den seriøse siden... er det noen som har noen forslag til hva jeg kan se etter? I Lyd og Bildes test av Elac 407 klager de på at en Hegel H300 blir for slank i lyden og at en Marantz PM11 S3 gjør underverker for disse. Klangen i 409 er vel stort sett ganske lik og da er spørsmålet hva som ligger i landet rundt Marantzen.

I testen av FS409 skrytes det hemningsløst av å kombinere dem med Bladelius sin HC-40 klasse A jubileumsforsterker. Denne ligger jo i samme prisklasse som NAD M22, så da lurer jeg på om noen har hørt disse og ev. kan påpeke forskjeller? Eller lønner det seg å holde seg til NAD om man går for M12?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz eies av samme konsern som denon og deler utvikling og veldig mye design med denon.
    Noen vil si de velger noen få men litt andre deler enn Denon sine så mange mener de fortsatt kan skille på marantz og denon.
    Forskjellene er kanskje større på stereo segmentet enn på receivere.
    Men nå har jeg ærlighet talt ikke hørt på marantz .

Både marantz og hegel føres av Soundgarden så om du kan finne en soundgarden butikk burde du få hørt begge.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Svar: 19
    Siste melding: 12-29-2010, 16:14
  2. Svar: 1
    Siste melding: 08-19-2008, 18:48
  3. Svar: 8
    Siste melding: 12-02-2005, 21:56
  4. HJELP! Nå må jeg snart få tatt et valg
    By marjoh in forum TV-apparater
    Svar: 8
    Siste melding: 09-16-2005, 19:48