Stereoforsterker eller suroundforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforsterker eller suroundforsterker

Jeg bruker bare 2 høyttalere, så hva er best? Eller spiller det ingen rolle. Jeg ser noen stereoforsterkere har f.eks 2x 40 watt og noen suroundforsterkere har f.eks 100 watt pr kanal...men noe sier meg at jeg henger meg for mye opp i watt?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du aldri, aldri, aldri skal ha mere enn 2 høyttalere (+ evt subwoofer), ville jeg gått for en stereoforsterker/stereoreceiver.
    2x40 på en 2 kanals stereo er nok "rene" watt. 100watt/kanal på surroundreceivere kan være så mangt.............

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Jeg ser mye på film, men jeg har så liten stue og vil ikke stappe den full av høyttalere

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbygging/innfellingshøyttalere - tar ingen plass og du får deilig surrerundt-lyd

Men det er jo absolutt ikke påkrevd for å få en grei lytteopplevelse. 2 kanals er helt fint det også.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Supertramp her. Og avhengig av hva du bruker som kilde kan du kanskje henge på en DAC, evt. kjøpe forsterker med innebygd DAC.

Uansett er det ikke noe poeng å bruke penger må flere effektforsterkere og masse elektronikk du ikke får bruk for. (Sier jeg som har surroundreceiver på to høyttalere på stua ...)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

6. Takk Teddymannen takket for denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke sett så mye på selve effekt trinnet, uansett 100watt pr kanal vil være mildt sagt en hvit løgn.
    Hva de egentlig mener med dette er at de kan gi 100watt i alle kanaler, men bare en kanal kan yte 100watt før strømforsyningen går over evne, med andre ord det vil være 100/x antall kanaler.

Rene stereo forsterkere og effekt forsterkere er gjerne langt mer ærlige enn receiver produsentene på dette (de ser også ofte på f.eks watt med alle kanaler i drift, Nad pleide og gjøre dette også med surround receivere men ga opp for noen år tilbake).

Man bør også se på om f.eks målningen av watt er tatt med 1khz sinus tone, eller over hele spekteret 20-20khz, det første er en mye enklere oppgave så man vil alltid ende opp med watt som nesten er det doble av sistnevnte metode.

Etter dette igjen har man en benevnelse for forvrengning, i en viss prosent andel, her prøver også mange markeds avdelinger og jukse så godt de har lov til, og de har lov til mye siden det ikke finnes noen standard eller regulering av noe slag på denne fronten.

Med andre ord, ja du henger deg for mye opp i watt spesifikasjoner siden 99% av dem er basert på hvite løgner og markeds hype.

Se heller på hva du trenger av for-forsterker, altså om du vil også bruke anlegget til film, spill, og tv og ikke utelukkende musikk ville jeg anbefalt en receiver rett og slett for at daglig livet og bruk blir enklere.

Disse kommer nå pr dags dato omtrent enelukkende med støtte for minimum 5 kanaler, og har innbygde funksjoner som rom korrigering og letter tilkobling og bruk av subwoofer etc etc.

De tar ofte signaler imot digitalt og tar seg av konvertering fra digitalt til analogt, HDMI, optisk eller via nettverk, bluetooth\usb dac.
    En ren stereoforsterer er i disse dager gjerne hovedsaklig et entusiast produkt og analogt og vil da trenge at signalet konverteres i en separat DAC (ikke at stereoforsterkere med DAC ikke finnes, men de pleier og koste litt gjerne en 15k og opp og du får absolutt valuta for pengene)

Ja man kan få mer og bedre lyd kanskje med en stereo forsterker, men utvikling og produksjons kreftene ligger gjerne for receivere med flere kanaler, og man trenger ikke bruke mer kanaler enn man trenger, jeg ville tro nesten flesteparten av alle receiversom selges blir brukt hovedsaklig som stereo forsterkere, og de vil ha mere krefter og gi siden de ikke trenger drifte flere høyttalere.

Man kan jo også selvsagt bruke en analog stereo forsterker og mange vil gjerne anbefale dette, det vil komme ann på hva du føler du trenger.
    De fleste receivere nå har integrert støtte for nettverks basert musikk, internet radio og innebygd spotify alle andre HDMI kilder som blueray spiller, xbx eller playstation bare kobles rett i reciever så man sender kun en enkelt kabel til tven.

Om bruken er ren musikk eller man setter mer krav på musikken vil man ofte trenge en annen kilde, eller det stilles litt mer krav til kilden, f.eks for spotify og internet radio vil man trenge noe alã en sonos connect, blueray og cd spiller bør være av såpass kvalitet at den kan decode lyden til analogt på egen hånd (finnes fra 1500-2000kr og opp stort sett).

Alle HDMI kilder må da først gjennom tven og denne vil da fungere som DAC for disse og man kobler med vanlige kabler til forsterkeren.
    Det er skrevet mange sider opp og ned om at mener tver gjør en ganske slett jobb på dette men det kommer heller mer ann på hvorvidt man gidder og bry seg om lydkvaliteten på skavlan, i det siste ser man også at mange tver dropper analog lyd ut, og man da trenger en optisk dac for og få dette på en ren analog stereo forsterker.

Okay, den blei kanskje litt lang.
    Jeg hadde eventuelt satt ned først et budsjett (som regel en meget avgjørende faktor) etterfulgt og hvordan du vil bruke anlegget, er dette en "stor" interesse eller ønsker noe som fungerer og gir det lille eller trenger du støtte for analoge kilder som f.eks plate spiller etc ?

For vanlig stue bruk i dag hvor meste parten kommer i digital form ville jeg anbefalt en surround receiver, siden man da kan stort sett komme unna med de rimeligste kildene (bare sende alt via HDMI) og har innebygd støtte for diverse internet\nettverks kilder.

Siden watt og spesifikasjoner er såpass på viddene så sitter man egentlig igjen desverre med og måtte teste, enten være forberedt på og bruke retur avtaler eller i alle fall høre på forskjellige løsninger i butikker, både hifiklubben og soundgarden har jeg bare gode erfaringer med på denne biten, og jeg har vel ikke som denne lange posten hinter om verdt den enkleste kunden, hehe

Har jeg svart på spørsmålet ditt eller bare økt forvirringen ?
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

8. Takk Teddymannen takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er masse jeg ikke skjønte her ja, men en ting fant jeg ut...det er ikke et enkelt svar på dette

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer nok at stereoforsterkere er mer konservative i deres spesifikasjon av antall watt. Brukt i stereo, er surround receivere som oftest absolutt i stand til å levere det de lover. En kan argumentere med at siden en receiver er designet for 9-11 kanaler, vil det være mer enn nok marginer i strømforsyningen til å levere nok strøm når den kjøres i stereo. Det er når man trekker maks utav alle kanalene at strømforsyningen begrenser og man får ikke like mye som skryteblekka lover.

Ta Yamaha RX-A1020 som jeg har som et eksempel. Det er en 7 kanals receiver. Den har 7x100W, men strømforsyningen er på ca. 490W. Det betyr da at den ikke vil være i stand til å levere 7x100W kontinuerlig, men den klarer fint å levere 2x100W problemfritt!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

11. Takk Teddymannen takket for denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorTorden har jo egentlig sagt alt med inlegget sitt da, men det du må vurdere er. Om anlegget skal integreres mot tv. Hvis det skal det, så ville jeg gått for en surroundreciver. Selv de rimeligste på markedet i dag yter omlag 70-80watt 2 kanaler i drift(nok til de fleste budsjetthøyttalere) samt at det er subwoofer out for å få med seg de laveste frekvensene om ønskelig. Enkelt å koble mot tv, og støtter strømming fra pc on spotify gjennom nettverket ditt.

Ska dette ikke integreres mot tv, og man vil gjerne ha mest mulig lyd for pengene, så vil en integrert stereoforsterker være enklest. Det er fortsatt ingen problem å koble disse mot tv, eller strømmertjenster, men det krever flere bokser og slikt. Her vil du kanskje få mer ren Hi-Fi lyd på musikk...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

13. Takk Teddymannen takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen av dere hørt om Arcam?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja, det stemmer nok at stereoforsterkere er mer konservative i deres spesifikasjon av antall watt. Brukt i stereo, er surround receivere som oftest absolutt i stand til å levere det de lover. En kan argumentere med at siden en receiver er designet for 9-11 kanaler, vil det være mer enn nok marginer i strømforsyningen til å levere nok strøm når den kjøres i stereo. Det er når man trekker maks utav alle kanalene at strømforsyningen begrenser og man får ikke like mye som skryteblekka lover.

Ta Yamaha RX-A1020 som jeg har som et eksempel. Det er en 7 kanals receiver. Den har 7x100W, men strømforsyningen er på ca. 490W. Det betyr da at den ikke vil være i stand til å levere 7x100W kontinuerlig, men den klarer fint å levere 2x100W problemfritt!
    Er også min erfaring - eier en RX-A1030. En viktig ting man bør ta med, er at disse receiverene jo faller veldig mye i pris når neste generasjon kommer. Men denne utviklingen har veldig lite å si for avspilling av musikk i stereo.

Man kan ta dagens modell, RX-A1040, som har spec
    110 W per kanal (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.06% THD, 2 ch driven)
    Denne koster som regel rundt 11-12k når den kommer på markedet - og faller til under 5k i løpet av et år, når jo neste modell presenteres.

Til 11k kan man nok enkelt finne noe minst like godt i kun stereo - og kanskje bedre. Men til 5k blir det veldig vanskelig.

Man ser jo ikke samme prisutvikling på rene stereoforsterkere - i hvertfall ikke like ofte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Er også min erfaring - eier en RX-A1030. En viktig ting man bør ta med, er at disse receiverene jo faller veldig mye i pris når neste generasjon kommer. Men denne utviklingen har veldig lite å si for avspilling av musikk i stereo.

Man kan ta dagens modell, RX-A1040, som har spec

Denne koster som regel rundt 11-12k når den kommer på markedet - og faller til under 5k i løpet av et år, når jo neste modell presenteres.

Til 11k kan man nok enkelt finne noe minst like godt i kun stereo - og kanskje bedre. Men til 5k blir det veldig vanskelig.

Man ser jo ikke samme prisutvikling på rene stereoforsterkere - i hvertfall ikke like ofte.
    Hei. Jeg har kun 2 høytalere med sub. Men valgte surround (hk avr 171) valgte den selv om jeg liker stereolyd bedre fordi den har subout x2 bluetooth airplay ol som stereforsterkeren til hk ikke hadde da. Litt flere muligheter på surround noen ganger. Hk avr171 er ok på lyd men dårlig fjernkontroll og meny system om du skulle valgt lignende.

Lignende tråder

1. En god suroundforsterker til B&W CM8 ???
    By ronnsim in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-18-2012, 14:36
  2. Reciever eller stereoforsterker
    By Mcslu in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 03-09-2011, 03:33
  3. Forsterker,forforsterker,suroundforsterker.Trenger tips?
    By Vingebil in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 01-25-2011, 21:38
  4. Surround eller Stereoforsterker???
    By larsssen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 03-07-2010, 21:23
  5. Stereoforsterker eller Surroundreceiver
    By rulleguru in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-2006, 00:27

Stikkord for denne tråden