Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 325
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Virker nesten som halve forumet har en slik - eller en CX-A5000

Ikke så rart - det er veldig mye å like ved denne dingsen, blant annet fjernkontrollen, en klar heving i kvalitetsfølelse i forhold til den til RX-A1030, så har den belyste knapper også:

Vedlegg 119187
    Er vel kanskje heller snakk om en veldig dedikert minoritet
    Man kan jo og til tider tro alle her har enten en sony eller jvc projektor også hehe.

Spøkelseskladden sjøl sitter og peker på mastercardet og hinter om at økonomien hadde vel overlevd "bare en oppgradering til"..

Men sier jeg a her så må jeg vel ha enda 4 effekt kanaler, og atmos høyttalere i slengen...
    Må nok slutte og titte innom denne tråden for dette frister noe inni granskauen..
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,383
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Er vel kanskje heller snakk om en veldig dedikert minoritet
    Man kan jo og til tider tro alle her har enten en sony eller jvc projektor også hehe.

Spøkelseskladden sjøl sitter og peker på mastercardet og hinter om at økonomien hadde vel overlevd "bare en oppgradering til"..

Men sier jeg a her så må jeg vel ha enda 4 effekt kanaler, og atmos høyttalere i slengen...
    Må nok slutte og titte innom denne tråden for dette frister noe inni granskauen..
    Samme som her da - jeg manglet både takhøytalere og effekt. Men bruker gamle receiveren som effekt og 4 høytalere fra et gammelt Sony 5.1 anlegg:

-sony-jpg

Synes det fungerer så bra at jeg ikke har noen umiddelbare planer om noen oppgradering.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mye som skal til for takhøyttalere da. Jeg har også små og det fungerer bra. Synes ihvertfall jeg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,383
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har man spilt veldig mye musikk og sett litt mer film og tv/serier. Stort sett er det en fin oppgradering fra min gamle RX-A1030. Men på ingen måte noen revolusjon - fikk etterhvert til en ganske så brukbar lyd i 1030'en etter å ha jobbet med peq'en over tid. For egen del er det først og fremst Atmos, YPAO Volum og noen andre finesser som imponerer. Det virker også som om CX-5100 gjør en bra jobb med Suben - for den er blitt bedre integrert enn med RX-A1030. Jeg bruker også en Anti-Mode 8033.

Førsteinntrykket med å kjøre YPAO og sette på den typiske testmusikken, Yello, Kari Bremnes osv - blir man lett imponert over - for her er det mye detaljer, kanalseparasjon og dynamikk. Men det er egentlig ganske uinteressant (for dette høres jo fett ut uansett) - for egen del. Jeg setter heller på musikk som det er krevende å få til å låte bra - massiv lydvegg med masse intrumenter, typisk Kent eller Foo Fighters osv. Egentlig musikk som fort fører til lyttetretthet - hvis det blir for rotete og overdrevet. Noe som ganske fort skjedde her.

Men ved først å bare senke YPAO peq instillinger - beholde kurven, bare minske hver justering med noen dB, og videre legge til litt justering for egen smak, mer tilbakelent, ble det bedre. Mye bedre - og klart bedre enn hva jeg fikk til med 1030, og jeg er nok ikke helt i mål enda.

Men har oppdaget et problem, på en del låter får jeg en veldig økning i bassområdet på fronthøytalerene, som jeg kjører som large, virker som om det ligger rundt 40Hz. Dette får bassgitarer, i visse sekvenser, til å fullstendig dominere lydbildet og man får hodepine etter en halv sang. Det hjelper ikke å kjøre flat peq, men er borte ved Pure Direct. Jeg kan kjøre frontene som small og filtrere vekk bassdominansen ved å dele ved 90Hz og over - mens det topper seg ved å dele på 40Hz, suben har åpenbart ikke denne hevingen. Prøvde å dempe med peq, men måtte over -10dB, og da ødelegges hele lydbildet. YPAO gjør altså noe i tillegg til peq, som jeg ikke klarer å fikse.

Typisk eksempel på sang - Transcendetal Blues, fra albumet med samme navn av Steve Earl, egentlig de fleste låtene på albumet.

På Blu Rayen Asia - Fantasia - Live in Tokyo, er det bassen til John Wetton som blir plagsom.

95% av musikk låter veldig bra - men dette er ganske negativt. Andre som har erfart dette?

Edit: Leser nå at det faktisk er et problem med bassen på Asia discen - Yamahaen er friskmeldt. Noe jeg etter mye lytting også har kommet frem til.
    Sist endret av Mr_Spock; 04-26-2016 kl 11:00
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen over snakker mye om DSP-modiene. Jeg må innrømme at jeg ikke brukt DSP-modusene i særlig grad. Jeg syns ofte de legger på en klang som virker alt for kunstig (billig) og flytter fokuset i materialet feil vei. Som jeg leste en plass "Så nå skal musikken høres ut som på toal... ehm, katedralen". Som en hyppig bruker av Pro Yamaha hvor dems klanger er kjempebra, så låter klangene virkelig dårlig. Men hvorfor skal man ha klang i det hele tatt i en prosessor???

Så jeg har bare brukt Straight frem til nå. Merk at jeg ikke har koblet opp atmos enda, så jeg vet ikke om det endrer bildet. Noen snakket om en upscaler. Må vel ha tak-ht for å få den på?

Hva med dere, hva er erfaringene på DSP-modiene på 5100?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Testen over snakker mye om DSP-modiene. Jeg må innrømme at jeg ikke brukt DSP-modusene i særlig grad. Jeg syns ofte de legger på en klang som virker alt for kunstig (billig) og flytter fokuset i materialet feil vei. Som jeg leste en plass "Så nå skal musikken høres ut som på toal... ehm, katedralen". Som en hyppig bruker av Pro Yamaha hvor dems klanger er kjempebra, så låter klangene virkelig dårlig. Men hvorfor skal man ha klang i det hele tatt i en prosessor???

Så jeg har bare brukt Straight frem til nå. Merk at jeg ikke har koblet opp atmos enda, så jeg vet ikke om det endrer bildet. Noen snakket om en upscaler. Må vel ha tak-ht for å få den på?

Hva med dere, hva er erfaringene på DSP-modiene på 5100?
    Enig i at dette med DSP er hypet noe opp rundt om...
    Til musikk bruker jeg det aldri , men på film bruker jeg Sci-fi for å få med precense-ht. Syns den fungerer bra uten å ødelegge eller legge til noe uønsket klang.
    På tokanals TV-lyd så bruker jeg "Neo6 cinema". Synes den gjør en veldig bra jobb med å lage "fake surround" - den fungerer også bra på musikk programmer ala Voice , Idol osv....
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har modellnummerert til Yamaha fjernkontroll med bakbelysning? cx-a5000/5100 har vel bakbelysning på fjornlontrollen?
    Noen som vet hvor det er mulig å bestille en slik?
    Tragisk egentlig at det er mulig å selge en receiver som 3040 uten fjernkontroll med bakbelysning...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på min 3. Yamaha surrounddings og har ennå til gode å bruke noen av DSP'ene. Jeg kjører STRAIGHT på musikk og av og til på film hvor DSU ikke fungerer så bra og DSU på film.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janghell Vis post
    Noen som har modellnummerert til Yamaha fjernkontroll med bakbelysning? cx-a5000/5100 har vel bakbelysning på fjornlontrollen?
    Noen som vet hvor det er mulig å bestille en slik?
    Tragisk egentlig at det er mulig å selge en receiver som 3040 uten fjernkontroll med bakbelysning...
    Savnet det på 3040'en jeg hadde også. På fjernkontrollen til 5100'en min så står det RAV545 ZP60200.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,383
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte SciFi Movie på RX-A1030 for å få med alle høytalerene. På CX-A5100 bruker jeg DSU av samme årsak, på ikke Atmos materiale film/tv.

Brukte 7 ch Stereo på RX-A1030, nå bruker jeg 11 ch stereo!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har funnet ut hva nyeste oppdatering gikk ut på? FW 1.63.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Fikk akkurat denne i hus Koblet til nett og fikk opp Ny firmware tilgjengelig. Startet det og fikk: Error! 020000. Har prøvd flere ganger gjennom nettverk og usb, men får opp samme feilkode. Hva gjør jeg?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd 5100'en sammen med PC i 4k@60 4:4:4? Når jeg prøver det så sier TV'en at modus ikke støttes når 5100'en står på. Det fungerer med 5100'en av. Jeg har fw 1.63 og den skal da vel støtte dette, eller?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering. Det virker. Men er veldig ustabilt. Bildet blinker ofte. Må vel forske litt på dette.

EDIT: Det stabiliserer seg hvis jeg setter ned til 4:2:0.

Forslag til hva problemet kan være?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    En liten oppdatering. Det virker. Men er veldig ustabilt. Bildet blinker ofte. Må vel forske litt på dette.

EDIT: Det stabiliserer seg hvis jeg setter ned til 4:2:0.

Forslag til hva problemet kan være?
    4K i 60Hz med 4:4:4 krever en helt vanvittig båndbredde, vi snakker vel da om nærmest hele maxen på 18Gbit/s?? I så fall kreves det nok perfekt terminerte HDMI-kabler, helst 1m eller så, eventuelt en fiberoptisk løsning som p.t. ikke finnes for full HDMI 2.0 såvidt jeg har fått med meg...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    4K i 60Hz med 4:4:4 krever en helt vanvittig båndbredde, vi snakker vel da om nærmest hele maxen på 18Gbit/s?? I så fall kreves det nok perfekt terminerte HDMI-kabler, helst 1m eller så, eventuelt en fiberoptisk løsning som p.t. ikke finnes for full HDMI 2.0 såvidt jeg har fått med meg...
    Hmm Så jeg skal se om jeg finner en bedre HDMI-kabel da. Er det noen måte å vite hvilken kabel som er tilstrekkelig? Den bør helst være 2m.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Hmm Så jeg skal se om jeg finner en bedre HDMI-kabel da. Er det noen måte å vite hvilken kabel som er tilstrekkelig?
    En billigkabel til 99.- kan være tilstrekkelig mens en til 999.- ikke funker... Monsters toppserie er vel imidlertid generelt kjent for å både garantere og normalt også klare å flytte 4K, kanskje en lur kandidat når du først sliter med overføringen? Monster® Black Platinum PI Ultimate High Speed HDMI 1.5M - INTERCONNECT.

20. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    En billigkabel til 99.- kan være tilstrekkelig mens en til 999.- ikke funker... Monsters toppserie er vel imidlertid generelt kjent for å både garantere og normalt også klare å flytte 4K, kanskje en lur kandidat når du først sliter med overføringen? Monster® Black Platinum PI Ultimate High Speed HDMI 1.5M - INTERCONNECT.
    På AVSforum så anbefalte flere KabelDirekt Pro så jeg bestilte to av de. Kommer seg på 500kr, men delt i to forsendelser for å unngå tolltull. Hvis de ikke går så skal jeg sjekke ut Monster. Takk for tips.

Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1071
    Siste melding: 05-01-2017, 20:56
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2012, 22:17