Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 5 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 325
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, vi er nok på samme planet, Midas Med "gimmick" mente jeg kanskje egentlig "marketing". Det er litt vanskelig å si hva "64-bits" er når det ikke er akkompagnert av utfyllende informasjon. Ergo blir det nesten umulig å forholde seg til - noe vi kanskje ser resultatet av i denne tråden Men jeg mente aldri å si at det ikke er en kvalitetsforbedring på innsiden, bare at denne kvalitetsforbedringen ikke er nok belyst ennå, og at Yamaha ønsker å understreke at det er en kvalitetsforbedring ved å "stemple" dette som 64-bits, altså marketing... Og en del av denne marketingen er nok at de kommer til å bruke denne betegnelsen på kommende modeller som RX-A3060 osv.

Blir spennende å høre mer fra deg når du har fått vite det. I mellomtiden koser jeg meg med en svært vellydende forforsterker.

Jeg har hørt litt mer på musikk i det siste, og jeg er veldig imponert. Denne går det faktisk an å lytte til musikk på. Det er kanskje ikke forbausende i seg selv, men det kom som en overraskelse at det ville høres så bra ut selv med Dolby Surround upmixer. Faktisk foretrekker jeg den foran stereo akkurat nå. Upmixere er selvsagt en smakssak, men jeg vil påstå at det ikke mangler detaljer, dybde, bilde, nyanser eller noe annet når upmixer brukes, kontra når den spiller i ren stereo. Ikke nevneverdig, iallfall Jeg er mektig imponert!
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

2. Liker Midas, Torolan har likt denne posten
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Det kan jeg ikke svare på helt sikkert, men så langt virker det som om det ikke er flere innstillingsmuligheter enn tidligere. Dvs. at alt ser likt ut som på min gamle og mye billigere RX-A810. Når det er sagt, bassen er utrooolig mye bedre enn på min RX-A810. Mye fastere og dypere. Men så har jeg da også et OK dempet rom, og selv om det har noen små utfordringer (som alle rom), så er det helt greit.

Hvis du skal ha det helt perfekt og/eller har et svært vanskelig rom tror jeg fremdeles du har en del å hente på en separat DSP som antimode. Selv har jeg en sub som har DSP med egen målemikrofon. Denne har jeg kalibrert først, og deretter kjørt YPAO.
    okei, men å fortsatt bruke antimode til å justere inn subene så kan man vell ikke benytte seg av xlr utgangene? Hører kanskje ikke forskjell på disse utgangene kontra vanlige uansett.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    okei, men å fortsatt bruke antimode til å justere inn subene så kan man vell ikke benytte seg av xlr utgangene? Hører kanskje ikke forskjell på disse utgangene kontra vanlige uansett.
    Godt poeng, men lydkvalitet er neppe hovedårsaken til å velge XLR for subbene. Jeg tenker mer at lange kabelstrekk og risiko for summing eller annen alvorlig støy er det viktigste bruksområdet. Og da vil overganger til XLR etter Antimode'n gi samme fordel, men ja, du får ikke brukt utgangene.

Alternativt kan du kjøre en boks fra miniDSP. Disse er ganske nye på markedet og minst like bra som Antimode, og flere av dem støtter XLR.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest dine inntrykk inne på avsforum og den dsu funksjonen virker veldig overbevisende og spennende
    må nok sette en slik prossesor på ønskelisten!
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

6. Liker eha har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Har lest dine inntrykk inne på avsforum og den dsu funksjonen virker veldig overbevisende og spennende
    må nok sette en slik prossesor på ønskelisten!
    Ja, jeg er fortsatt utrolig begeistret for DSU! Men bare så det er klinkende klart: DSU er Dolbys egen, patenterte algoritme, og den finnes etter hvert på et vell av ulike receivere og prosessorer. Yamaha RX-A850, 1050, 2050 og 3050 har den, og det samme er tilfellet for de fleste andre produsenter som tilbyr Dolby Atmos, vil jeg tro. Om prosesseringen vil låte 100% likt på tvers av ulike merker vet jeg ingenting om, selv om jeg vil anta dette.

Når det er sagt, så er CX-A5100 en fabelaktig forforsterker som gjengir musikk, tale og ikke minst film med et vell av detaljer, nyanser, musikalitet og karaktér. Det låter ren og pur hi-fi anno 2015. Ikke high-end, men svært bra hi-fi. Når du kombinerer denne lydkvaliteten sammen med DSU, ja, da smaker det rett og slett veldig godt. Det er nok ikke mange, om noen, andre apparater i samme prisklasse som tilbyr denne kombinasjonen, kanskje med unntak av Marantz 7702A og 8802A. Disse har jeg ikke hørt, men jeg forventer at de låter helt greit, de også

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo legge til at DSU ikke låter noe dårligere nå som jeg har fått meg 7.1.4

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,575
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått opp 4 takhøyttalere og kan ikke si så mye annet enn at Atmos er fantastisk kult og jeg gleder meg til alle Atmos filmer i fremtiden. Ellers så funker også DSU over all forventning.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

10. Liker Torolan, eha har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Har nå fått opp 4 takhøyttalere og kan ikke si så mye annet enn at Atmos er fantastisk kult og jeg gleder meg til alle Atmos filmer i fremtiden. Ellers så funker også DSU over all forventning.
    Nice
    Opplever du ellers noen forskjeller fra 5000 utenom Atmos ..?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,575
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si da jeg kun har sett et par filmer + noen klipp med den, men den er ihvertfall ikke dårligere. Det er helt klart (og det forventet jeg ikke heller) ikke den samme oppgraderingen som da jeg gikk fra receiver til prosessor.

Uansett så er Atmos og DSU en stor oppgradering og dette var også grunnen til at jeg oppgraderte.
    Mvh Andreas

13. Liker Torolan har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, og jeg er glad for å høre at flere enn jeg er begeistret for DSU. Har du lyttet noe til stereomusikk med DSU? Jeg synes den fungerer veldig bra uavhengig av om materialet er i 2 eller flere kanaler, og både til film og musikk - kanskje med unntak av klassisk musikk hvor jeg har helt andre, personlige forutsetninger for mine meninger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,575
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, og jeg er glad for å høre at flere enn jeg er begeistret for DSU. Har du lyttet noe til stereomusikk med DSU? Jeg synes den fungerer veldig bra uavhengig av om materialet er i 2 eller flere kanaler, og både til film og musikk - kanskje med unntak av klassisk musikk hvor jeg har helt andre, personlige forutsetninger for mine meninger.
    Har ikke hørt noe musikk enda, men jeg pleier å foretrekke musikk i stereo.
    Mvh Andreas

16. Liker eha har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt noe musikk enda, men jeg pleier å foretrekke musikk i stereo.
    Ditto. Du kan derfor forestille deg hvor forbauset jeg ble

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si da jeg kun har sett et par filmer + noen klipp med den, men den er ihvertfall ikke dårligere. Det er helt klart (og det forventet jeg ikke heller) ikke den samme oppgraderingen som da jeg gikk fra receiver til prosessor.

Uansett så er Atmos og DSU en stor oppgradering og dette var også grunnen til at jeg oppgraderte.
    Ok ,ser den ja
    Nei det er ikke sikkert forskjellen ellers er særlig merkbar heller - 5000 er jo knallbra den
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ok ,ser den ja
    Nei det er ikke sikkert forskjellen ellers er særlig merkbar heller - 5000 er jo knallbra den
    Jeg vil vel tro at jeg hadde tenkt meg to ganger om hvis jeg hadde hatt CX-A5000 fra før, ja. Da jeg skulle oppgradere til CX-A5000 gikk det imidlertid rykte om en CX-A5100, så valget falt på å vente på denne. Du får nesten vurdere hvor mye Atmos og DSU, samt ev. DTS:X betyr for deg. Før eller siden kommer det jo en etterfølger til CX-A5100, og da sitter vi alle sammen med skjegget i postkassen... igjen!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel tro at jeg hadde tenkt meg to ganger om hvis jeg hadde hatt CX-A5000 fra før, ja. Da jeg skulle oppgradere til CX-A5000 gikk det imidlertid rykte om en CX-A5100, så valget falt på å vente på denne. Du får nesten vurdere hvor mye Atmos og DSU, samt ev. DTS:X betyr for deg. Før eller siden kommer det jo en etterfølger til CX-A5100, og da sitter vi alle sammen med skjegget i postkassen... igjen!
    Hehe , du har et poeng der ja
    Nei jeg tror faktisk ikke jeg kommer til og hoppe på 5100 med det første. Har oppsettet i en stue , så Atmos-ht i taket må vi nok "tygge litt på" enda. Det kan nok bli aktuelt , men det har ingen bråhast nei - jeg savner i grunn i ikke så mye info i filmene synes jeg. Har ofte opplevelser om lyder som svirrer oppi taket allerede. Har ikke opplevd Atmos enda , og bør kanskje unngå det på stund også ,hehe

Og jeg skjønner jo godt at du ventet på 5100 , når du først skulle gå over på prosessor ja.

21. Liker eha har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Hehe , du har et poeng der ja
    Nei jeg tror faktisk ikke jeg kommer til og hoppe på 5100 med det første. Har oppsettet i en stue , så Atmos-ht i taket må vi nok "tygge litt på" enda. Det kan nok bli aktuelt , men det har ingen bråhast nei - jeg savner i grunn i ikke så mye info i filmene synes jeg. Har ofte opplevelser om lyder som svirrer oppi taket allerede. Har ikke opplevd Atmos enda , og bør kanskje unngå det på stund også ,hehe

Og jeg skjønner jo godt at du ventet på 5100 , når du først skulle gå over på prosessor ja.
    I stuen, ja! Da skjønner jeg deg veldig godt. (Heftig utstyr du for øvrig har i stuen, forresten ) Atmos-høyttalere (reflekterende moduler) er jeg ganske skeptisk til, ikke minst fordi de vil lekke direktelyd. Et alternativ kan jo da være innbygde takhøyttalere, men det er potensielt vanvittig pes å installere...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Er på jakt etter trådløse atmos høytalere som kan brukes til cx-A5100. Noen anbefaling(er) ?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Nå* begynner jeg å glede meg

-20151001-0001-fb-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

25. Liker eha, Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    *Nå* begynner jeg å glede meg

-20151001-0001-fb-jpg
    Se der ja
    Blir moro og høre dine inntrykk av denne

27. Liker eha, Midas har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gøy å lese alle gode erfaringer med atmos. Glad jeg har lagt opp rør klar for dette i taket

29. Liker eha har likt denne posten
Side 5 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1071
    Siste melding: 05-01-2017, 20:56
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21