Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 4 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 325
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det ser ut til at upmixeren DTS Neuron ikke er i stand til å mikse opp like bra som Dolby Surround.

Dolby Surround (som kommer med Dolby Atmos-receivere) kan mikse alt kildemateriale til 11.1.
    DTS Neuron (som kommer med DTS:X-receivere) kan kun mikse opp til 11.1 dersom kildematerialet er 5.1 eller bedre.

I tillegg er det noen rapporter på AVSForum om at upmixerne låter ganske ulikt. Dolby skaper en mer "korrekt atmosfære", mens DTS er mer "show-off".

Et lyspunkt med DTS:X er at det medfølger en hodetelefon-downmixer som visstnok er helt hinsides god (og som kan emulere 11.1 veldig bra i et vanlig stereohodesett).
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CX-A5100 i hus!

Var nede på Stereofil i dag og hentet det som kanskje er Norges første(?) CX-A5100! Gleder meg til å pakke den opp og få noen førsteinntrykk etter at jeg har fått i meg litt mat. Og nå vet jeg iallfall hva jeg skal finne på i helgen

-cx-a5100-jpg
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

3. Liker Jan B, Midas, Torolan, Kvifte, Gurba har likt denne posten
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    CX-A5100 i hus!

Var nede på Stereofil i dag og hentet det som kanskje er Norges første(?) CX-A5100! Gleder meg til å pakke den opp og få noen førsteinntrykk etter at jeg har fått i meg litt mat. Og nå vet jeg iallfall hva jeg skal finne på i helgen

-cx-a5100-jpg
    Grattis, dæven så misunnelig!
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

5. Liker eha har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CX-A5100 i hus!

Grattis
    Ja da er nok helgen reddet vil jeg tro
    Blir spennende å høre dine inntrykk.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis Spennende
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke misunnelig. IKKE misunnelig i det hele tatt..
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

10. Liker eha har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er visst kommet på lager på AVshop i dag også! Løp og kjøp

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bedre justerings muligheter i bassfrekvensene på 5100? Er vell en del som savner muligheter her på de gamle modellene
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan denne kjøres i en 9.1.2 setup. Bare 2 atmos kanaler og presence high i front. Har ikke så stort og bredt rom så tror jeg får mere ut av 2 i front i steden for 4 i taket.
    Blir fryktelig tett mellom alle di 4 side/bak kanaler og di 4 i taket. Mens det er ganske stor avstand mellom front og sidekanaler. Mangler liksom litt der.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.logan Vis post
    Kan denne kjøres i en 9.1.2 setup. Bare 2 atmos kanaler og presence high i front. Har ikke så stort og bredt rom så tror jeg får mere ut av 2 i front i steden for 4 i taket.
    Blir fryktelig tett mellom alle di 4 side/bak kanaler og di 4 i taket. Mens det er ganske stor avstand mellom front og sidekanaler. Mangler liksom litt der.
    Ja, for hvert par av presence-høyttalere kan man velge om de er
    a) gammeldags presence
    b) takhøyttalere
    c) dolby atmos-høyttalere (skyter oppover og reflekterer i taket)

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Er det bedre justerings muligheter i bassfrekvensene på 5100? Er vell en del som savner muligheter her på de gamle modellene
    Det kan jeg ikke svare på helt sikkert, men så langt virker det som om det ikke er flere innstillingsmuligheter enn tidligere. Dvs. at alt ser likt ut som på min gamle og mye billigere RX-A810. Når det er sagt, bassen er utrooolig mye bedre enn på min RX-A810. Mye fastere og dypere. Men så har jeg da også et OK dempet rom, og selv om det har noen små utfordringer (som alle rom), så er det helt greit.

Hvis du skal ha det helt perfekt og/eller har et svært vanskelig rom tror jeg fremdeles du har en del å hente på en separat DSP som antimode. Selv har jeg en sub som har DSP med egen målemikrofon. Denne har jeg kalibrert først, og deretter kjørt YPAO.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det eha:-)
    Da blir det en slik på meg snart også..

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg ikke svare på helt sikkert, men så langt virker det som om det ikke er flere innstillingsmuligheter enn tidligere.
    Hva er det laveste frekvensen du kan stille på PEQ på subwoofer?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hva er det laveste frekvensen du kan stille på PEQ på subwoofer?
    Skalvise... Når jeg går inn med fjernkontrollen, ser jeg at det er ganske store intervaller. 31.3 Hz ser ut til å være det laveste, etterfulgt av 39.4 Hz, 49.6 Hz og 62.5 Hz. Jeg skulle ikke tro at dette var nøyaktig nok til å ta seg av de verste problemene.

Når jeg beveger meg inn på setup-grensesnittet under http://<ip>/setup/ er det også ganske klart at det ikke er flere muligheter her. Jeg legger ved et screenshot herfra, så kan du se. Har ikke vært her inne på min RX-A810, men vil anta at det er nokså likt. Dataene du ser er mine manuelle data som er kopiert fra "natural"-innstillingene, og det er ikke rare greiene som har vært justert. Men som sagt tidligere, sub'en er justert vha. Velodyne sin egen EQ før dette ble gjort.

-subwoofer-jpg

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skalvise... Når jeg går inn med fjernkontrollen, ser jeg at det er ganske store intervaller. 31.3 Hz ser ut til å være det laveste, etterfulgt av 39.4 Hz, 49.6 Hz og 62.5 Hz. Jeg skulle ikke tro at dette var nøyaktig nok til å ta seg av de verste problemene.

Når jeg beveger meg inn på setup-grensesnittet under http://<ip>/setup/ er det også ganske klart at det ikke er flere muligheter her. Jeg legger ved et screenshot herfra, så kan du se. Har ikke vært her inne på min RX-A810, men vil anta at det er nokså likt. Dataene du ser er mine manuelle data som er kopiert fra "natural"-innstillingene, og det er ikke rare greiene som har vært justert. Men som sagt tidligere, sub'en er justert vha. Velodyne sin egen EQ før dette ble gjort.

-subwoofer-jpg
    Ser likt ut som på cx-a5000 dette ja , så da er det nok ikke i PEQ delen den nye 64 bit's YPAO har gjort endringene.
    Spørs om det kan være i "R.S.C delen" det ligger da , og /eller i kalkuleringen av YPAO...?

Ellers er det moro å se at du virker fornøyd så langt
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er veldig fornøyd så langt. Jeg er litt skuffet over at de ikke gir oss flere PEQ-bånd med mer fingranulerte frekvensavstander. Men heldigvis har sub'en min egen EQ, og det finnes alltids Antimode dersom jeg ikke blir fornøyd på sikt :-)

R.S.C.-delen av YPAO kan jeg vel ikke se resultatene av noe sted. Det er derfor lett å tenke at det er her Yamaha har gjort endringene sine når det er snakk om 64-bits YPAO. Men jeg er ikke så sikker. Jeg tenker at det like godt kan være så enkelt som at high-res lyd ikke downsamples til 48 kHz ved bruk av DSP, slik det har vært til nå.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er veldig fornøyd så langt. Jeg er litt skuffet over at de ikke gir oss flere PEQ-bånd med mer fingranulerte frekvensavstander. Men heldigvis har sub'en min egen EQ, og det finnes alltids Antimode dersom jeg ikke blir fornøyd på sikt :-)

R.S.C.-delen av YPAO kan jeg vel ikke se resultatene av noe sted. Det er derfor lett å tenke at det er her Yamaha har gjort endringene sine når det er snakk om 64-bits YPAO. Men jeg er ikke så sikker. Jeg tenker at det like godt kan være så enkelt som at high-res lyd ikke downsamples til 48 kHz ved bruk av DSP, slik det har vært til nå.
    Well, nå hjelper det lite å si "I told you so". Antall bit i prosesseringen har ingenting med antall frekvenser man kan bruke i et filter. Begresningene hos Yamaha er utelukkende et brukermessig valg de har tatt, da filteralgoritmene ikke har slike begrenser.

Man får ikke bedre algoritmer av høyere oppløsning, kun høyere renhet, slik at sånn sett er jeg enig. Det er tvilsomt at det er kobling mellom antall bit og hvor god R.S.C. er. Men det betyr ikke at Yamaha ikke har forbedret algoritmene på R.S.C. allikevel. Dette er jo tross alt under stadig utvikling.

Yamaha har forøvrig kjørt DSP på 96kHz som standard tidligere. Jeg leste en plass at 5100 kan nå kjøre 192kHz. Men dette har heller ingenting med antall bits å gjøre.

PS! Jeg kunne i det minste ønsket meg en PEQ på de to neste dyp-frekvensene: 24.8Hz og 19.7Hz... Da hadde jeg sluppet en ekstra minidsp prosessor i oppsettet mitt

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Well, nå hjelper det lite å si "I told you so". Antall bit i prosesseringen har ingenting med antall frekvenser man kan bruke i et filter.
    Det trenger du da heller ikke si. Jeg har aldri påstått dette, jeg har tvert imot ment at 64-bits YPAO sannsynligvis er en indikasjon på større nøyaktighet. Kanskje også større eller bedre prosesseringsevne. Men først og fremst er "64-bits" bare en gimmick. Hva de 64 bitsene faktisk betyr er det ingen her som ennå har kunnet si. Vi vet ikke om det handler om 64-bits heltallsoperasjoner, 64-bits flyttallsoperasjoner, 64-bits buss, 64-bits minnehåndtering, 64-bits ordlengde i én eller annen utregning eller en annen betydning av ordet. Jeg vil tro at dette mer eller mindre er en markedsføring for å indikere at "noe er blitt bedre" uten at de går i detalj på hva. Mine poster om dette har således bare handlet om å prøve å finne eventuelle forskjeller som kanskje kan gi oss noe informasjon om de forbedringene som har funnet sted også i denne utgaven av YPAO.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trenger du da heller ikke si. Jeg har aldri påstått dette, jeg har tvert imot ment at 64-bits YPAO sannsynligvis er en indikasjon på større nøyaktighet. Kanskje også større eller bedre prosesseringsevne. Men først og fremst er "64-bits" bare en gimmick. Hva de 64 bitsene faktisk betyr er det ingen her som ennå har kunnet si. Vi vet ikke om det handler om 64-bits heltallsoperasjoner, 64-bits flyttallsoperasjoner, 64-bits buss, 64-bits minnehåndtering, 64-bits ordlengde i én eller annen utregning eller en annen betydning av ordet. Jeg vil tro at dette mer eller mindre er en markedsføring for å indikere at "noe er blitt bedre" uten at de går i detalj på hva. Mine poster om dette har således bare handlet om å prøve å finne eventuelle forskjeller som kanskje kan gi oss noe informasjon om de forbedringene som har funnet sted også i denne utgaven av YPAO.
    Neida, sorry hvis jeg virket krass.

64-bit i seg selv tror jeg er plausibelt. Jeg tenker det er at Yamaha nå har tatt inn en 64-bits DSP inn i Aventage porteføljen. Om hvorvidt det er 64-bit heltall eller flyttall har mindre å si. -- Jeg kommer til å finne ut hvilken om ikke alt for lenge.

Det er neppe en gimmick. Du kan ikke se eller merke ordbredden fra utsiden ved å se på YPAO eller andre parametre du skur på. Men det gir utslag i signal/støyforholdet man kan få i filtreringen. Dersom man bruker rekursive filter (f.eks. IIR) så er disse følsomme for kvantiseringsstøy og instabilitet, spesielt om man gjør veldig mange operasjoner etter hverandre. Jeg tør vedde ganske mye på at PEQ i Yamaha er implementert som IIR filter. Slike filtre sliter veldig når man jobber på lave frekvenser (30Hz er lavt når samplingraten settes til 96kHz eller mer). Ved å øke ordbredden i operasjonene kan man 1) få mer presis gjengivelse på lave frekvenser og 2) gjøre flere DSP-operasjoner uten å introdusere for mye støy og 3) jobbe på høyere samplingrater.

Ergo tror jeg 64-bit absolutt kan gjøre forbedring i lydkvaliteten (sorthet, presisjon), men at jeg tror Yamahas motivasjon er å kunne prosessere signalet mer.

Side 4 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1095
    Siste melding: 07-17-2017, 14:51
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2012, 22:17