Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 323
    Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er meget mulig jeg missforstår her, men synes mye av den infoen som ligger ute fra Yamaha drukner i "presence-kanaler" og DSP-moduser.
    Er det slik at det ikke er mulig å kjøre et tradisjonelt Atmos-oppsett på CX-A5100 slik det skal være ifølge Dolby sine retningslinjer 7.1.4/9.1.2 uten å bli tvunget til å blande inn en DSP-modus og Yamaha sin egen vri ang. plassering av høyttalere ? Jeg regner jo med at CX-A5100 støtter Atmos og DTSx ifølge gjeldende retningslinjer, men er litt i tvil etter å ha skummet igjennom manualen.
    Sist endret av J.P; 09-07-2015 kl 19:53

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P Vis post
    Er meget mulig jeg missforstår her, men synes mye av den infoen som ligger ute fra Yamaha drukner i "presence-kanaler" og DSP-moduser.
    Er det slik at det ikke er mulig å kjøre et tradisjonelt Atmos-oppsett på CX-A5100 slik det skal være ifølge Dolby sine retningslinjer 7.1.4/9.1.2 uten å bli tvunget til å blande inn en DSP-modus og Yamaha sin egen vri ang. plassering av høyttalere ? Jeg regner jo med at CX-A5100 støtter Atmos og DTSx ifølge gjeldende retningslinjer, men er litt i tvil etter å ha skummet igjennom manualen.
    Nå som du har kikket litt på bruksanvisningen, @J.P ; anbefaler Yamaha anderledes plassering av Atmos-høyttalerne enn Dolby? I såfall, hva er forskjellen?

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jo! Yammie har DSP-er, men det er ingen tvang å bruke dem. I manualen til CX-A5100 anbefaler de dessuten standard Atmos-plassering dersom man bruker takhøyttalere. Informasjonen rundt DTS:X er imidlertid litt tynn pt.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Nå som du har kikket litt på bruksanvisningen, @J.P; anbefaler Yamaha anderledes plassering av Atmos-høyttalerne enn Dolby? I såfall, hva er forskjellen?
    Jeg har vel ikke kikket nøye nok da

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Jo, jo! Yammie har DSP-er, men det er ingen tvang å bruke dem. I manualen til CX-A5100 anbefaler de dessuten standard Atmos-plassering dersom man bruker takhøyttalere. Informasjonen rundt DTS:X er imidlertid litt tynn pt.
    Ok, så langt høres det jo bra ut. Men jeg føler meg ikke helt sikker på om Yamaha lar oss benytte DolbyAtmos/DTSx uten å aktivisere en DSP.
    Jeg hører jo selv at jeg muligens er litt vel skeptisk. Men DSP er jo liksom deres special-sauce, som de tviholder gått på

Hvis jeg ikke husker helt feil, så måtte man jo benytte en DSP for å få liv i alle 11 kanalene på forgjengeren-CX5000. Så Yamaha har "tradisjoner" for å gå sine egne veier...
    Sist endret av J.P; 09-08-2015 kl 08:50

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,578
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så langt høres det jo bra ut. Men jeg føler meg ikke helt sikker på om Yamaha lar oss benytte DolbyAtmos/DTSx uten å aktivisere en DSP.
    Jeg hører jo selv at jeg muligens er litt vel skeptisk. Men DSP er jo liksom deres special-sauce, som de tviholder gått på

Hvis jeg ikke husker helt feil, så måtte man jo benytte en DSP for å få liv i alle 11 kanalene på forgjengeren-CX5000. Så Yamaha har "tradisjoner" for å gå sine egne veier...
    Det var vel fordi man måtte "mikse" når man skulle få lyd i 11 kanaler når det opprinnelige lydsporet hadde 5/7 kanaler.
    Et Atmos lydspor inneholder jo dedikerte kanaler til taket i utgangspunktet , og da er ikke noen "upmix" nødvendig.
    Det er vel hvis man vil ha med presense kanaler i tillegg til Atmos man må bruke dsp...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,979
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan fint kjøre uten noen former for DSP på Yamaha.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det var vel fordi man måtte "mikse" når man skulle få lyd i 11 kanaler når det opprinnelige lydsporet hadde 5/7 kanaler.
    Et Atmos lydspor inneholder jo dedikerte kanaler til taket i utgangspunktet , og da er ikke noen "upmix" nødvendig.
    Det er vel hvis man vil ha med presense kanaler i tillegg til Atmos man må bruke dsp...
    Ok, det høres fornuftig ut

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru Vis post
    Man kan fint kjøre uten noen former for DSP på Yamaha.
    Jeg vet ikke, men den LydogBilde-testen av CX5000 fortalte at man måtte aktivisere DSP når man benytter alle kanalene ?

Yamaha CX-A5000 og MX-A5000 | Lyd & Bilde
    "Yamaha er veldig glade i slike DSP-modi, og legger ekstra vekt på dem i markedsføringen. Kanskje fordi man er nødt til å bruke DSP for å få bruk for alle de 11.2 kanalene. Har du montert høyttalere i høyden, må du bruke DSP for å få liv i dem, ettersom det per i dag ikke finnes kildemateriale med slike kanaler"

Hva gjør CX5100 når man benytter film med feks et 7.1 lydspor, og har et Atmos 7.1.4 oppsett ?
    Sist endret av J.P; 09-08-2015 kl 09:46

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,578
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke, men den LydogBilde-testen av CX5000 fortalte at man måtte aktivisere DSP når man benytter alle kanalene ?

Yamaha CX-A5000 og MX-A5000 | Lyd & Bilde
    "Yamaha er veldig glade i slike DSP-modi, og legger ekstra vekt på dem i markedsføringen. Kanskje fordi man er nødt til å bruke DSP for å få bruk for alle de 11.2 kanalene. Har du montert høyttalere i høyden, må du bruke DSP for å få liv i dem, ettersom det per i dag ikke finnes kildemateriale med slike kanaler"

Hva gjør CX5100 når man benytter film med feks et 7.1 lydspor, og har et Atmos 7.1.4 oppsett ?
    1.Ja, når man skulle benytte "alle kanalene" - altså presense osv....

2. Da gjør den ingenting , hvis du ikke VIL den skal gjøre noe da - det bestemmer du selv
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2. Da gjør den ingenting , hvis du ikke VIL den skal gjøre noe da - det bestemmer du selv
    Ok, men la oss si at du ønsker å benytte alle kanalene dine i et 7.1.4(11 høyttalere)oppsett fra en 7.1 kilde. Benytter Yamaha Dolby-Atmos/DTSX sine algoritmer for å skalere lyd til de resterende kanalene slik andre processorer/recivere gjør det. Eller må det benyttes en DSP-modus ? Eller kanskje man kan velge ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,578
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd dette (har ikke Atmos) , men er rimelig sikker på at du bruker Dolby sin upmix ja.

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd dette (har ikke Atmos) , men er rimelig sikker på at du bruker Dolby sin upmix ja.
    Ok, jeg forstår at slike detaljer naturlig nok, blir vanskelig å si 100% sikkert Men da har jeg hvertfall en viss peiling på hva som forventes. Og at det muligens viser seg at DSP-paranoiaen min er overdrevet
    Sist endret av J.P; 09-08-2015 kl 10:55

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,578
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den garantert - bruker du "straigth" , så er det det aktuelle lydsporet du får , og ingenting annet

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, skjønner at det er litt forvirring ute og går her Jeg skal ikke garantere at jeg alltid har 100% rett, men jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i dette i det siste, og jeg tror at det jeg skal sier nå stemmer ganske greit.

Man må skille mellom lydformater og upscalere. Et eksempel på lydformat er Dolby TrueHD, mens et eksempel på en upscaler er Dolby ProLogic II Movie. Førstnevnte, altså lydformatet, sier noe om selve kilden til lyden, altså hvordan det ligger på Blu-ray-platen eller kommer fra kabelboksen. Sistnevnte, upscaleren, er en algoritme som forteller hvordan man skal benytte kildemateriale for å spre lyd til flere kanaler enn det som muligens finnes i kildemateriale. Veldig ofte, men ikke alltid, vil en upscaler basere seg på stereolyd som har kodet flerkanalinformasjon inn vha. ulike teknikker for å emulere diskrete kanaler. Dette kalles matrix. Dolby ProLogic II er et eksempel på en matrix-standard hvor lyd kan hentes ut på en bestemt måte, og Dolby ProLogic Movie sier noe mer om hvordan lyd distribueres konkret i høyttalerne.

Da Dolby lanserte Atmos-formatet, lanserte de samtidig en algoritme (en upscaler) som heter Dolby Surround. Dette er ganske forvirrende, i og med at det finnes et annet, eldre lydformat som heter Dolby Surround, fra 1982. Men la oss holde oss til den nye. Dolby Surround (også kalt DSU - Dolby Surround Upmixer) erstatter alle tidligere upscalere og er kompatibel med alle Dolbys matrix-algoritmer. Den ble lansert i kjølvannet av Dolby Atmos, og støtter altså høydekanaler. Det den nye Dolby Surround gjør, er å mikse ethvert kildemateriale (2 eller flere kanaler) til det antallet kanaler man har i anlegget sitt. Høydekanaler benyttes dersom det finnes, selv om lydsporet ikke inneholder Atmos-informasjon.

Dolby Surround er generelt det man ønsker å benytte hvis man alltid vil ha liv i samtlige kanaler på en litt mer standardisert måte enn Yamahas egne DSP-modi. Merk at Dolby Surround bruker DSP. Men, og det er et stort men: Dette gjøres på én og samme måte, og det legges heller ikke til romklang og lignende for å simulere scener etc. Med andre ord vil en Denon gjøre nøyaktig den samme prosesseringen og distribuere til høydekanaler, bakkanaler og whatever, helt likt som Yamaha i dette tilfellet.

Hvis man derimot ikke ønsker å endre på noe overhodet - altså kjøre hver kanal direkte fra lydspor til høyttaler - finnes det bare ett valg hos Yamaha, og det heter Straight. Har man da et 7.1-oppsett og spiller av et 5.1-lydspor, vil det være helt tyst fra de bakre høyttalerne samt eventuelle takhøyttalere.

På CX-A5000 måtte man bruke Yamahas egne DSP-modi for å få lyd i høydekanaler (presence). Med CX-A5100 kan man altså bruke Dolby Surround, den nye upscaleren som erstatter alle tidligere upscalere/matrixere fra Dolby. Men merk også at Yamaha har egne features som blåser liv i høydekanalene basert på "gjetning" i tillegg til matrixing. Dette er realisert i konservative (men Yamaha-spesifikke) DSP-modi som Standard og Sci-Fi. Disse vil ofte gi et veldig bra resultat og vil i mye bedre grad benytte YPAO basic og YPAO R.S.C., og kanskje er det faktisk mulig å argumentere for at disse DSP-modiene fra Yamaha gir en mer "kildenær opplevelse" enn Dolby Surround - eller iallfall sammenlignet med Straight.

Håper dette var litt oppklarende.

Til slutt - for å gjøre forvirringen komplett - Dolby Atmos er ikke et lydformat. Det er bare en "ekstra feature" som bakes inn i eksisterende Dolby-standarder. Den mest aktuelle av disse er Dolby TrueHD, men Atmos kan også bakes inn i komprimerte formater.

... og så var det DTS, da... Der kommer det en tilsvarende upscaler som heter DTS Neural i kjølvannet av DTS:X. Det er ennå ikke klart hvorvidt den kommende oppgraderingen til CX-A5100 vil støtte denne.
    Sist endret av eha; 09-09-2015 kl 01:10
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

16. Liker Torolan, Midas, Kvifte har likt denne posten
    Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar! Er jo veldig praktisk å ha slike poster å gå tilbake til, hvis det skulle glippe litt igjen

18. Liker eha har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra eha. Kjenner du formatene inngående?

Angående Atmos: DTS og Dolby har et konsept hvor DTS-MA og TrueHD også inneholder en core-service, altså et kompatibelt DTS eller DD5.1 lydspor, for å være kompatibel med gammelt utstyr.

Sier du at Atmos er bygd opp på samme måte? Atmos-lydbildet er delt inn i ei "seng" (altså lydstrømmen som går til de tradisjonelle 7.1 kanalene) og objektbasert lyd. Er Atmos-sengen og slik core-service er det samme med TrueHD? --- Fordi jeg ville ikke trodd det: core-service lyden må nødvendigvis inneholde helikopteret som flyr over uten bruk av Atmos, mens sengen behøver ikke inneholde helikopteret når den flyr over som et objekt.

(Undertegnede har implementert DSP SW til en Dolby Digital dekoder og kjenner denne algoritmen i detalj, men det er mange år siden og jeg kjenner ikke de nye formatene teknisk -- dessverre.)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke dette inngående teknisk, dessverre. Men jeg vet at Dolby Digital+ (DD+/E-AC-3) og Dolby TrueHD i sine spesifikasjoner har tatt høyde for fremtidige utvidelser. Dette går på metadata. Dolby Atmos er den første utvidelsen som tar i bruk disse metadataene. I grunnformatet finnes det en tradisjonell seng, som regel i 7.1 eller 5.1. Når Dolby Atmos legges til, akkompagneres denne sengen av inntil 128 objekter, hver med sine metadata som sier noe om 3D-plassering til enhver tid.

Et vanlig Dolby Atmos-lydspor er derfor et TrueHD-lydspor og kan spilles av uten bruk av nye avspillere og receivere. Dette skyldes som nevnt at TrueHD-spesifikasjonen tar høyde for utvidelser. Eksisterende receivere som ikke vet hvordan disse dataene skal tolkes, er forpliktet gjennom standarden til allikevel å akseptere dem og altså ignorere dem. Det nye med Atmos-receivere er at disse har algoritmer for å forstå disse metadataene.

Resultatet blir derfor at man på gammelt utstyr vil høre det tradisjonelle lydsporet, det som kalles sengen.

Siden jeg ikke har inngående teknisk innsikt i dette, vet jeg ikke hvordan det stiller seg med selve lyden i objektene. Er dette egne kanaler som nedmikses til sengen, eller vil de ikke være med i det hele tatt i sengen dersom receiveren ikke støtter Atmos? Jeg vet ikke

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    ^^ Jeg vet heller ikke, men skal jeg gjette så vil jeg tro at atmos-effektene blir mixet over til de andre kanalene. Hvis ikke så vil mye bli borte. Hvis du slår av atmos på f.eks. startscenen i Expendables 3 så hører du fortsatt helikopteret bare ikke over hodet. Eller for å være helt ærlig så tror jeg atmos-effektene ligger i 5.1/7.1-sporet, men med atmos-avr/pro så blir de silt ut og fordelt over takhøyttalerne.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Eller for å være helt ærlig så tror jeg atmos-effektene ligger i 5.1/7.1-sporet, men med atmos-avr/pro så blir de silt ut og fordelt over takhøyttalerne.
    Ja, det stemmer nok. Det jeg da lurer på, er hvordan atmos-metadataene kan velge ut hvilke lyder de skal dytte "ut av sengen". Men alt dette er kanskje tema for en Atmos-tråd...
    Sist endret av eha; 09-09-2015 kl 23:12

Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1069
    Siste melding: 03-10-2017, 22:36
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2012, 22:17