Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 2 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 325
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Offisiell informasjon fra Yamaha ligger nå ute på deres nettsted:
    CX-A5100 - AVENTAGE - Audio & Visual - Products - Yamaha United States

Som noen har påpekt på AVSForum, er prisen på USD 3000 det samme som CX-A5000 hadde i sin tid.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,577
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Yamaha MusicCast Unites Hi-Fi and Home Theater Sound Performance with Wireless Multiroom Simplicity

Denne siden gjengir pressemeldingen for MusicCast-lanseringen, og der står CX-A5100 nevnt med en pris på USD 3000. Dollarkursen er helt oppe i 8,25 for tiden, og prisen i Norge blir derfor ca. 25000 før norsk mva. Med andre ord kan vi forvente oss en veiledende pris på hele 31000 kr, men vi får håpe at våre venner i Stereofil, AVshop m.fl. kjører et introduksjonstilbud på den, og at de uansett legger seg lavere enn veiledende pris på sikt.
    Jeg fikk høre at veil pris i Norge skulle være ca 24000,-, men det er ikke bekreftet. Uansett så forhåndsbestile jeg et eksemplar...

Prisen for CX-A5000 i dollar i fjor var 3000 og omregnet i Norske kroner den gang var vel ca 19000 og den kostet vel 19000 når den kom i fjor? Så jeg tror og håper at det jeg hørte stemmer, den som lever får se...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyhetssak hos Audiophile.no:
    CX-A5100

Produktside hos Yamaha Norge:
    CX-A5100 - AVENTAGE - Yamaha - Norge
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult.

Jeg venter på manualen jeg... Først da får jeg et inntrykk av de nye funksjonene som vi håper på.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

5. Liker eha har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen i USA er allerede kuttet til USD 2500, ifølge de offisielle, amerikanske nettsidene

7. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,577
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen i USA er allerede kuttet til USD 2500, ifølge de offisielle, amerikanske nettsidene
    Det ser også ut til at den norske prisen blir 20995,- noe som jo er meget gledelig.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

9. Liker Torolan, eha har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manualen er nå blitt publisert på Yamahas nettsider. Ingen store overraskelser der.

For hvert par av presence-høyttalere kan man velge om de skal ha tradisjonell plassering (a la Yamaha) eller være i taket. Atmos-lyd vil kunne spilles av i alle tilfeller, og prosesseringen tar høyde for (pun not intended...) høyttalernes plassering (tradisjonell vs. tak). Jeg vil allikevel regne med at Atmos' referanseoppsett er best.

Jeg har ikke sjekket manualen til RX-A3040 og 3050, men vil regne med at disse kan gjøre det samme?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manualen er nå blitt publisert på Yamahas nettsider. Ingen store overraskelser der.

For hvert par av presence-høyttalere kan man velge om de skal ha tradisjonell plassering (a la Yamaha) eller være i taket. Atmos-lyd vil kunne spilles av i alle tilfeller, og prosesseringen tar høyde for (pun not intended...) høyttalernes plassering (tradisjonell vs. tak). Jeg vil allikevel regne med at Atmos' referanseoppsett er best.

Jeg har ikke sjekket manualen til RX-A3040 og 3050, men vil regne med at disse kan gjøre det samme?
    Det er samme på min 3040. Front høyde, i taket og reflekterende kan velges.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over denne ang. hvordan YPAO virker , og forskjellen mellom basic og varianten med R.S.C.
    Dette gjelder jo ikke bare den nye 5100 , men synes det virket interessant hvertfall.
    Det er meldt dårlig vær i morgen , så det spørs om det ikke kan bli litt forsking på dette
    Yamaha YPAO and YPAO R.S.C. (Advanced Topic) | Simple Home Cinema
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

13. Liker Gurba, Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Har nå fått testet det ang dette som ble beskrevet i linken over her , og kan bekrefte at dette virker
    Dette var jo litt moro , og helt nytt for min del hvertfall.

Det jeg gjorde , var å kjøre fullt auto-oppsett med 8 målepunkter og med "boomerangen". Deretter kopierte jeg "flat" korrigeringen over til manuell , og så nullet jeg ut alle EQ-innstillingene. Så kjørte jeg måling og sammenlignet "trough" med "flat" uten EQ.
    Og det er liten tvil om at YPAO gjør en del triks i bakgrunn som ikke kommer frem , og at det har med fasen å gjøre.

Her er målingen , og gul er "flat-korrigeringen" uten EQ.
    .-rsc-jpg
    Og så etterpå gikk jeg på med manuell EQ , og da ble det slik. og da har jeg kun brukt 4 EQ-punkter
    -rsc-med-eq-jpg

Målingene er vist med "psycoacustic glatting" , og gjelder kun for frontene fullrange.
    Sist endret av Torolan; 08-29-2015 kl 14:51
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

15. Liker Midas, Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra @Torolan , dette er noe jeg har lurt på en stund. Meget bra artikkel. Og det svarer på et spørsmål jeg har hatt om YPAO. De andre teknologiene som XT32 osv og anti-mode, osv. har prosessering som også jobber i fasedomenet. Dersom YPAO kun var en avansert PEQ, altså frekvensjustering kun, så virket det litt, uhm, simpelt.

Yamahas store fordel er den manuelle PEQ som gjør at man kan definere en huskurve slik man selv ønsker. Og nå som det viser seg at man kan få fase/tidskompenseringen samtidig med PEQ, ja, da gleder jeg meg ekstra masse til å få tak i en CX-A5100.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Veldig bra @Torolan, dette er noe jeg har lurt på en stund. Meget bra artikkel. Og det svarer på et spørsmål jeg har hatt om YPAO. De andre teknologiene som XT32 osv og anti-mode, osv. har prosessering som også jobber i fasedomenet. Dersom YPAO kun var en avansert PEQ, altså frekvensjustering kun, så virket det litt, uhm, simpelt.

Yamahas store fordel er den manuelle PEQ som gjør at man kan definere en huskurve slik man selv ønsker. Og nå som det viser seg at man kan få fase/tidskompenseringen samtidig med PEQ, ja, da gleder jeg meg ekstra masse til å få tak i en CX-A5100.
    Ja det var litt moro dette
    Dette var som sagt nytt for meg også ,og noe jeg tilfeldigvis snublet over - jaja , man lærer så lenge man lever
    Jeg har ikke gjort meg så mye flid med kalibreringen før pga. at jeg ikke trodde det hadde noen hensikt , men hører og ser nå at det hadde det

Så det blir spennende å se hva den nye 64bit versjonen av YPAO på 5100 har å by på ja

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var veldig spennende lesning. Nå gleder jeg meg også ekstra mye til å få CX-A5100 i hus! Jeg har jo ikke engang prøvd YPAO R.S.C., kun basic YPAO (har RX-A810 i dag), så jeg får satse på at dette blir et par sjumilssteg mtp. romkorreksjon.

Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Hei igjen.
    Har nå fått testet det ang dette som ble beskrevet i linken over her , og kan bekrefte at dette virker
    Dette var jo litt moro , og helt nytt for min del hvertfall.

Det jeg gjorde , var å kjøre fullt auto-oppsett med 8 målepunkter og med "boomerangen". Deretter kopierte jeg "flat" korrigeringen over til manuell , og så nullet jeg ut alle EQ-innstillingene. Så kjørte jeg måling og sammenlignet "trough" med "flat" uten EQ.
    Og det er liten tvil om at YPAO gjør en del triks i bakgrunn som ikke kommer frem , og at det har med fasen å gjøre.

Her er målingen , og gul er "flat-korrigeringen" uten EQ.
    .-rsc-jpg
    Og så etterpå gikk jeg på med manuell EQ , og da ble det slik. og da har jeg kun brukt 4 EQ-punkter
    -rsc-med-eq-jpg

Målingene er vist med "psycoacustic glatting" , og gjelder kun for frontene fullrange.
    Artig lesning. Kjørte du alle 8 målinger på samme plass ?

Karmann
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Artig lesning. Kjørte du alle 8 målinger på samme plass ?

Karmann
    Nei men jeg kjørte dem innenfor et ganske lite område. Ca bredden av en sitteplass( +- 25cm) , og kanskje +- 15-20 cm i lengderetningen.

21. Liker Karmann har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så nå er katten enda litt mer ute av sekken. Yamaha har laget et par sider med oversikt over forskjellene mellom CX-A5100 og hhv. CX-A5000 og RX-A3050. Og det er flere forskjeller enn jeg trodde fra før.

CX-A5100 Compared to CX-A5000 - CX-A5100 - AVENTAGE - Audio & Visual
    CX-A5100 compared to the RX-A3050 - CX-A5100 - AVENTAGE - Audio & Visual

Det er dermed helt klart at CX-A5100 absolutt ikke er en RX-A3050 uten forsterkere.

Legg spesielt merke til dette:
    1. 64-bit EQ Calculation.
    2. Ability to over lay Cinema DSP modes over Dolby Atmos & DTS-X

Vi vet ennå ikke hva den forbedrede YPAO-en vil si, men jeg håper selvfølgelig at det betyr mer finmasket EQ og ikke minst forbedret YPAO for subwoofere (selv om jeg er litt pessimistisk mtp. akkurat dette). Muligheten for å bruke Cinema DSP i kombinasjon med Atmos og DTS-X er veldig spennende, siden man da kan bruke Standard og Sci-Fi som er to innstillinger jeg vet mange liker. Og man får kanskje en slags tradisjonell "presence-bruk" av takhøyttalere i tillegg til det som selve lydformatene gir direkte. Mange purister fnyser av dette. Til dem sier jeg: Suit yourselves! Jeg foretrekker uansett å ha muligheten.

23. Liker Midas har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig ryktes det på AVSForum at CX-A5100 kommer en måned senere enn først antatt...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja litt forskjeller er det absolutt
    Ja det blir spennende å se hva den nye YPAO'en innebærer ....

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så nå er katten enda litt mer ute av sekken. Yamaha har laget et par sider med oversikt over forskjellene mellom CX-A5100 og hhv. CX-A5000 og RX-A3050. Og det er flere forskjeller enn jeg trodde fra før.

CX-A5100 Compared to CX-A5000 - CX-A5100 - AVENTAGE - Audio & Visual
    CX-A5100 compared to the RX-A3050 - CX-A5100 - AVENTAGE - Audio & Visual

Det er dermed helt klart at CX-A5100 absolutt ikke er en RX-A3050 uten forsterkere.

Legg spesielt merke til dette:
    1. 64-bit EQ Calculation.
    2. Ability to over lay Cinema DSP modes over Dolby Atmos & DTS-X

Vi vet ennå ikke hva den forbedrede YPAO-en vil si, men jeg håper selvfølgelig at det betyr mer finmasket EQ og ikke minst forbedret YPAO for subwoofere (selv om jeg er litt pessimistisk mtp. akkurat dette). Muligheten for å bruke Cinema DSP i kombinasjon med Atmos og DTS-X er veldig spennende, siden man da kan bruke Standard og Sci-Fi som er to innstillinger jeg vet mange liker. Og man får kanskje en slags tradisjonell "presence-bruk" av takhøyttalere i tillegg til det som selve lydformatene gir direkte. Mange purister fnyser av dette. Til dem sier jeg: Suit yourselves! Jeg foretrekker uansett å ha muligheten.
    Det er helt klart at denne modellen er en ny iterasjon over *050 serien. Utvilsomt ny DSP-løsning, siden ordbredden er økt (til 64 bit) og at de lover egen-prosessering under Atmos og DTS-X. Og nye HDMI-drivere for å støtte HDCP 2.2 osv.

Så vet vi at det er beste DAC modell over hele linja, og så vet vi at det er kommet en ny analog volum chip.

Nei, her er mye å glede seg til.

*edit* Jeg tenker *060 modellene neste år kommer med 64-bit prosessering skal du se.

27. Liker eha, Torolan har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    *edit* Jeg tenker *060 modellene neste år kommer med 64-bit prosessering skal du se.
    Ja, det får du sikkert rett i... :-)

Side 2 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1071
    Siste melding: 05-01-2017, 20:56
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2012, 22:17