Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 17
Side 17 av 17 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17
Viser resultater 321 til 329 av 329
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Jeg bruker ikke YPAO. Jeg er bare ikke enig i lydidealet som YPAO vil ha. Men så har jeg Yamaha nettopp fordi den har PEQ og at jeg gjøre manuell justering slik jeg gjør i pro audio.

Eller, jo, jeg har halvveis YPAO: Jeg kjørte en full 3D kalibrering med alle målepunkter og med alle plasseringer i den Y-greia. Jeg kopierte så YPAO til manual og nullet ut alle PEQ-justeringene. Jeg har lest en plass at YPAO har noe tilleggsjustering bak forhenget som man ikke kan se i GUI og at ved å kopiere den til manuell så får du den med, men kan da nulle ut PEQ og allikevel få den "bakre" delen av YPAO med.

Når jeg skal rekalibrere så hadde jeg ikke tenkt å kjøre YPAO på nytt, men når jeg er oppe med måleutstyret, så tenkte jeg å måle litt på 5100 elektrisk for å se hva filterene egentlig gjør. Da bør det være mulig å se om det faktisk er noe prosessering bak YPAO som man ikke kan se.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Hadde planlagt en full rensk og ny kalibrering i dag, men mangler noe av mikrofonstativet til YPAO samt målemikrofonutstyret så det blir utsatt. Det er straffen for å rydde.

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg bruker ikke YPAO. Jeg er bare ikke enig i lydidealet som YPAO vil ha. Men så har jeg Yamaha nettopp fordi den har PEQ og at jeg gjøre manuell justering slik jeg gjør i pro audio.

Eller, jo, jeg har halvveis YPAO: Jeg kjørte en full 3D kalibrering med alle målepunkter og med alle plasseringer i den Y-greia. Jeg kopierte så YPAO til manual og nullet ut alle PEQ-justeringene. Jeg har lest en plass at YPAO har noe tilleggsjustering bak forhenget som man ikke kan se i GUI og at ved å kopiere den til manuell så får du den med, men kan da nulle ut PEQ og allikevel få den "bakre" delen av YPAO med.

Når jeg skal rekalibrere så hadde jeg ikke tenkt å kjøre YPAO på nytt, men når jeg er oppe med måleutstyret, så tenkte jeg å måle litt på 5100 elektrisk for å se hva filterene egentlig gjør. Da bør det være mulig å se om det faktisk er noe prosessering bak YPAO som man ikke kan se.
    Ja det er R.S.C funksjonen som ligger i bakgrunn på "flat og "natural" modusene. Disse gjøre ganske mye med lyden , og man ser stor forskjell på grafen med dette aktivert selv om EQ punktene er nullet ut.

Så klarer du å finne ut enda mer infor så hadde det vært moro å se ja
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Noen som har eksperimentert litt ved musikkspilling og den integrerte DACen i yamaha kontra f.eks å kjøre analogt ut fra Oppo?

Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Noen som har eksperimentert litt ved musikkspilling og den integrerte DACen i yamaha kontra f.eks å kjøre analogt ut fra Oppo?
    Har ikke testet selv , men mener å ha lest andre som har testet dette , og kommet frem til at det er veldig små forskjeller.

Har du muligheten så test gjerne du også , og del dine opplevelser
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Hvor lenge bruker Yamaha å kjøre prosessorene sine før ny arvtager kommer? Bør jeg vente på 5200?

Sitat Opprinnelig postet av Gaudakongen Vis post
    Hvor lenge bruker Yamaha å kjøre prosessorene sine før ny arvtager kommer? Bør jeg vente på 5200?
    Absolutt et relevant spørsmål... Nå som Marantz er ute med sin 13.2 (15.2) AV8805 er det vel kanskje naturlig at Yamaha dukker opp med en variant med enda flere utganger. Samtidig er det jo ikke egentlig antall kanaler som kanskje vil gi den største differansen i kvalitet. Der jeg mener Yamaha kanskje trenger en aldri så liten boost er eq´en sin, og jeg er for øvrig heller ikke noe enorm fan av Audyssey - dog vil jeg si at den later til å fungere bedre på AV8805 enn tidligere. Skal de imidlertid begynne å rive skinnet litt mer av pølsa er det langt mer avansert romkorreksjon som bør til - ala Dirac. Flere "tapper", nok prosesseringskraft til å takle alle "tappene" og smartere bass management features hadde vært mye viktigere enn flere kanaler for Yamaha etter mitt syn. De bør gå for max lydkvalitet - som jo er det Yamaha egentlig ønsker å skille seg ut med - fremfor å booste features som de aller færreste uansett vil få bruk for. Hvis det nå kommer en 5200 med 13.2 er jo det sikkert greit nok, men kjører de samme romkorreksjon som tidligere vil jeg ikke si at det er tidenes update heller. Får sikkert HDMI 2.1 for den som synes slikt er interessant...

Det jeg egentlig kunne tenke meg å sett utvikling i retning av er AES "digitale XLR" overganger, og da tilsvarende på effektsiden. Det kan kanskje gi et lite løft sammenlignet med standard XLR, men såpass tror jeg ikke en kan forvente, selv om overføring mellom pre og effekt jo er på overtid så det holder... Spørs om Yamaha vil se såpass ut av "boksen", men er jo lov å håpe...

Spennende

Side 17 av 17 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1124
    Siste melding: 11-09-2017, 15:41
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2012, 22:17