Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 325
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    OT her, men dette kommer vel også an på hvordan visningsenheten prosesserer dataene. Jeg er ikke 110% sikker, men jeg syns å huske noe om at Gorm nevnte eksempelvis at Sony HW prosjektorene liker bedre å få (4:2:2) YCbCr enn RGB. Selv om panelene viser RGB. Men jeg er ikke sikker og har sikkert rota til faktaene, så dette må taes med en bøtte salt.
    Skal ikke si noe sikkert. Men kjører du htpc er og blir rgb det beste valget.
    Forøvrig er det småteit at en visningsenhet skal foretrekke YCbCr fremfor RGB, den tid det siste leddet alltid er RGB. Og hvis det faktisk er tilfelle, bør man ha en mediaavspiller som faktisk kan sende native component som filene er kodet i, ellers går vinningen opp i spinningen.

2. Liker TorTorden har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Prøvde du med multikanals musikk? Ikke konserter - men dvd-a eller sacd osv med full rulle i alle 5.1 kanaler - som for eksempel A Night at the Opera, Porcupine Trees utgivelser osv.

For stereo eller konserter med stort sett frontlyd er jeg enig med deg - der har kanskje DSU et lite overtak. Men når alle 5 kanalene (plus sub) får fart i seg så skjer det noe magisk med Neural:X

En vinner her var Becks "Sea Change" Blu Ray Audio i 5.1 - hinsides
    Bare stereo.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Bare stereo.
    Å bruke denne prossessoren til stereo er dårlig utnyttelse - som å skaffe seg en Ferrari for å kun kjøre i 30 sone. Faktisk er det kun når alle kanalene er i bruk som den virkelig imponerer, imo. Særlig hvis du har litt ok høytalere som surround og surround back.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv en Ferrari kjører 30 i 30-sonene selv om den kan kjøre 110km/t der det er lov. :-)
    Sist endret av Gurba; 04-02-2016 kl 11:13

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv en Ferrari kjører 30 i 30-sonene selv on den kan kjøre 110km/t der det er lov. :-)
    Tillater meg å legge ut noen linker til høyoppløst og flerkanals musikk som får Yamahaen til å vise hva den er god for:

Sea Change (Blu-Ray Audio): Amazon.co.uk: Music

Bob Marley and the Wailers - Legend - 30th Anniversary Edition [CD/Blu-Ray Audio Combo] - Amazon.com Music

Hand.Cannot.Erase [Blu-ray] [2015]: Amazon.co.uk: Steven Wilson: DVD & Blu-ray

Leter man, finner man ganske mye av musikk i slik kvalitet. For egen del spiller jeg nå meget sjelden 2-kanals musikk, det blir rett og slett for dårlig. Kjøpet av CX-A5100 har faktisk revitalisert min musikkinteresse. Opplever at presentasjonen i multikanal gjør at jeg nyter musikksjangere jeg ikke syntes særlig om tidligere. Samtidig får gamle klassikere et helt nytt liv.

Becks album Sea Change er et godt eksempel, det er et album jeg har hatt på cd i mange år, men aldri helt kommet inn i. Men det holdt med en gjennomlytting i høyoppløst surround for å bli et av mine favoritt album.

Som med alt annet finnes det guruer når det gjelder mixere av surround, se gjerne etter surround mixer utført av:

Elliott Scheiner

og

Steven Wilson

For det er jo Yamahaens styrke - dens hifi egenskaper - i alle kanaler, samtidig som dens avanserte romkorreksjon syr sammen et surround lydbilde som er av meget høy klasse. Det er også slik at både DSU og Neural:X først når underlaget er 5.1, virkelig viser hva de kan gjøre.

Kan også nevne at flerkanals lydspor fra Blu Ray enkelt rippes til pc og spilles problemfritt i full kvalitet til Yamahaen via hdmi.

Til slutt vil jeg også gjøre et poeng av at slike utgivelser som regel sjelden er utsatt for kompresjon - Loudness-djevelskapen - slik som 99% av vanlige utgivelser er rammet av de siste tiårene. Noe som gjør lytteopplevelsen enda større.
    Sist endret av Mr_Spock; 04-01-2016 kl 12:31
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

7. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neural:X vs DSU

Vet at dette er kryssposting, men jeg begynte å skrive her, men så flyttet jeg teksten over til min kinotråd i stedet.

Jeg har oppgradert min CX-A5100 til DTS:X og har begynt å teste litt. Her er min første-kveld-anmeldelse:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post2034642
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev til Yamaha om hdcp-problemene mine. De la skylden på grafikkortet. Ikke umulig at de har rett, men de var ihvertfall ikke villige til å ta noe skyld.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plugga en eldre pc til AVP'en her en dag. Den støtter bare 1080p noe som ser helt forferdelig ut på Samsung UHD-TV'en så jeg satte AVP'en til å oppskalere til 4k uten å ha særlig forventninger, men det må jeg si. Sånn uten å nistudere bildet så så det veldig bra ut. Så oppskaleringen til 5100'en fungerer veldig bra. :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plugga en eldre pc til AVP'en her en dag. Den støtter bare 1080p noe som ser helt forferdelig ut på Samsung UHD-TV'en så jeg satte AVP'en til å oppskalere til 4k uten å ha særlig forventninger, men det må jeg si. Sånn uten å nistudere bildet så så det veldig bra ut. Så oppskaleringen til 5100'en fungerer veldig bra. :-)
    Har du samme erfaring med Blu Ray spiller, tv-box osv?

Går ut i fra at AVPen har en bedre upscaler enn tven har?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så tydelig på andre kilder. Jeg vet ikke hvorfor, men 1080 fra PC er skikkelig dårlig mens 1080 fra xbox og bd ser helt fint ut. Kanskje TV'ens oppskalerer ikke fungerer med PC som kilde. Jeg tror jeg ser forskjell på med og uten oppskalering på bd, men det kan jo være innbilning. Det er mye av det innen A/V-verdenen. :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa litt mer med PC'en som støtter 4k og konklusjonen er denne:
    1080p er rævva
    Oppskalert til 4k er helt ok, men litt muffens tekst
    Ekte 4k er supert (bortsett fra handshakeproblemene)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa litt mer med PC'en som støtter 4k og konklusjonen er denne:
    1080p er rævva
    Oppskalert til 4k er helt ok, men litt muffens tekst
    Ekte 4k er supert (bortsett fra handshakeproblemene)
    kjrte nylig 1080p fra en pc på mitt samsung 4k tv gjennom yamaha reciveren og hadde ingen problemer med bildet...
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

15. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin Vis post
    kjrte nylig 1080p fra en pc på mitt samsung 4k tv gjennom yamaha reciveren og hadde ingen problemer med bildet...
    Jeg finner ikke noen tv som heter Samsung UH7505. Har du link til den?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner ikke noen tv som heter Samsung UH7505. Har du link til den?
    skrev feil, her er tv'n brukes sammen med en samsung evolution kit for 2015 fungsjoner https://www.komplett.no/product/812152?noredirect=true#

maskinen hadde dette hovedkortet, brukte onboard grafikk kortet siden vga kortet fra geforce bare hadde dvi http://www.asus.com/NO/Motherboards/A88XMPLUS/
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skrev feil, her er tv'n brukes sammen med en samsung evolution kit for 2015 fungsjoner https://www.komplett.no/product/812152?noredirect=true#

maskinen hadde dette hovedkortet, brukte onboard grafikk kortet siden vga kortet fra geforce bare hadde dvi A88XM-PLUS | Hovedkort | ASUS Norge
    Ok. Samme TV'en som jeg har, men jeg har ikke evokit. Hva gjør det i forhold til uten? Jeg har sett litt på den, men jeg finner ikke ut hva fordelen med evo-kittet er.
    Sist endret av Gurba; 05-07-2016 kl 15:34

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Samme TV'en som jeg har, men jeg har ikke evokit. Hva gjør det i forhold til uten? Jeg har sett litt på den, men jeg finner ikke ut hva fordelen med evo-kittet er.
    Husker ikke om jeg prøvde før, men nå flyttet jeg bare slideren til grafikkinstillinger til jeg hadde 1920*1080, fordeler med evo kit er vel bare bedre bilde generelt på alt, hdr, 4k i youtube appen, og tizen os'et, skal visst komme hdr til netflix appen i juni/juli også for oss med evolution kit

20. Liker Gurba har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke om jeg prøvde før, men nå flyttet jeg bare slideren til grafikkinstillinger til jeg hadde 1920*1080, fordeler med evo kit er vel bare bedre bilde generelt på alt, hdr, 4k i youtube appen, og tizen os'et, skal visst komme hdr til netflix appen i juni/juli også for oss med evolution kit
    Må bare tilføye at evo kittet også har en 8 kjerners prossesor som foruten å være superrask også løser problemene NT chippen i HU serien hadde med 444@60 croma.Vurderer noen å kjøpe evo bør man være rask,ser ut som Samsung faser ut produksjonen.
    Samsung 65ks 8005-Nvidia Shield androidTV-Zidoo X5 4k 10bit android Box-UBD-K8500-Denon avr 2200-div Dali

22. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket litt passer 7505 da? Finner ingen som passer.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket litt passer 7505 da? Finner ingen som passer.
    https://www.komplett.no/product/8694...sek-3500u-demo

min var demo også, hadde trøbbel med den (bildet var oppned) men mitt lokale samsung versted fikset den for meg gratis (garantisak)

25. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 5100 koblet til to TV'er via hdmi. Primær-TV bruker cam med arc. Jeg ønsker å kunne se på TV med lyd på anlegget samtidig som noen spiller xbox på den andre TV'en med lyd fra TV'en. Går det an?

Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1124
    Siste melding: 11-09-2017, 15:41
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2012, 22:17