Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 325
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    En glipp det siste der med pattern. :-)

Du kan jo velge Small og Large på de forskjellige scenene uten å velge pattern. Jeg har egentlig ingen god forklaring på hvorfor det er pattern 1 og 2.
    Nei, dette mener jeg er feil. Jeg har prøvd nå både på CX-A5100 og RX-A1020, og large/small endrer seg ikke.

Hvis man går i On Screen -> Scene -> Velger scene -> Pil opp -> Load -> DETAIL, så ser man listen over informasjonen som er lagret i scenen. Under speaker setup er det kun pattern og PEQ setting (flat, through, manual, osv) som velges.

Det samme hvis man går inn på http://<IP-til-Yamaha>/Setup/ -> Scene -> + på scenen man vil se på. Recall for Speaker_setup må være enabled, og lengre nede under Speaker_Preout kan man se at man kun kan velge Pattern_sel og Pattern_N (som velger PEQ-typen).

Du har ikke tilfeldigvis et oppsett hvor de to scenene du veksler mellom tilfeldigvis er pattern 1 og 2?
    Sist endret av Midas; 03-22-2016 kl 12:42
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Nei, dette mener jeg er feil. Jeg har prøvd nå både på CX-A5100 og RX-A1020, og large/small endrer seg ikke.

Hvis man går i On Screen -> Scene -> Velger scene -> Pil opp -> Load -> DETAIL, så ser man listen over informasjonen som er lagret i scenen. Under speaker setup er det kun pattern og PEQ setting (flat, through, manual, osv) som velges.

Det samme hvis man går inn på http://<IP-til-Yamaha>/Seup/ -> Scene -> + på scenen man vil se på. Recall for Speaker_setup må være enabled, og lengre nede under Speaker_Preout kan man se at man kun kan velge Pattern_sel og Pattern_N (som velger PEQ-typen).

Du har ikke tilfeldigvis et oppsett hvor de to scenene du veksler mellom tilfeldigvis er pattern 1 og 2?
    Du har rett. Det går ikke an å lagre small/large i scenes. Min husk er ikke det den aldri har vært.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Sorry, litt kjapp der, ser du har satt PCen din til 4K og endog 4:4:4, og jeg tror neppe det faktum at du skalerer i PCen gir deg spesielt løft i bildekvaliteten med mindre TVen er eksepsjonelt dårlig på dette området... 4:4:4 har uansett ingen ting for seg, kildematerialet forblir 8-bits 4:2:0 uansett, men dette vil selvsagt kunne endre seg med 4K-innhold som faktisk innehar økt fargesampling. De fleste TVer har jo imidlertid en bandingreduserende prosessering integrert om du mater den med Full-HD, da type 256 -> 1024 graderinger eller mer. Tipper PCen din ikke gjør noe oppskalering uansett på fargesampling / fargedybde og dermed bare opptar unødvendig båndbredde? Det er fra PCen du altså bør kjøre Full-HD samt gjerne madVR til automatisk justering av frekvens for matching av kildematerialet.
    Jeg gjør det mest av prinsipp. DET SKAL FUNGERE!!!

Men om jeg setter PC'en til 1080p så blir bildet veldig uskarpt så 2160p er et must. Om det er forskjell på film skal jeg ikke si så bastant, men på vanlig PC-bruk så er forskjellen veldig stor.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg har hørt fra flere hold at skjermkort i PCer ikke er flinke til å overholde HDMI-spec, så dette er dessverre ikke unikt. Så det er mulig Yamaha har rett. Men like fullt bittert, siden TVen faktisk klarer signalene fra PCen.
    Det er mulig grafikkortet har skylden, men da bør vel problemet være der når PC'en er koblet rett i TV'en også og det er det ikke. Det er kun gjennom 5100'en. Men om ikke dette løser seg så får jeg prøve en HD Fury Integale. Den bl.a. splitter signalet. Men den koster en del så jeg håper jeg kan få fikset problemet uten.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men da foreslår jeg at du dropper oppskalering i receiveren din, har uansett fint lite (dvs ingen forbedring overhode, snarere tvert i mot) for seg bildekvalitetsmessig... Slå av alt av prosessering også i TVen, kjør Blu-ray-plata slik den er lagret, og har du en god nok TV kan du eventuelt vurdere å kjøre på litt forsiktig prosessering men generelt er det uansett mer enn nok kvalitet i kilden som det er.
    Jeg er 4k-nisse så jeg liker å tro at det blir bedre når 5100'en oppskalerer, men bare fra BD-spiller. PC kjører 2160p direkte.

TV'en prosesserer ingenting slik den er innstilt. Det er en billig Samsung så jeg tror jeg lar den gjøre minst mulig.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill angående hdcp-problemene mine. Det er ikke så godt å si hva som egentlig er problemet. Men når alt kommer til alt så må jeg kjøre 2160p fra PC'en for 1080p gir elendig bilde ved vanlig bruk. Så kan jeg heller la madVR'en endre oppløsning til 1080p når jeg ser film hvis jeg fortsatt får bildedropout. Jeg må ikke oppskalere BD'er, men så lenge det fungerer så gjør jeg det. Hvis det fortsetter å trøble så slår jeg det av.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig grafikkortet har skylden, men da bør vel problemet være der når PC'en er koblet rett i TV'en også og det er det ikke. Det er kun gjennom 5100'en. Men om ikke dette løser seg så får jeg prøve en HD Fury Integale. Den bl.a. splitter signalet. Men den koster en del så jeg håper jeg kan få fikset problemet uten.
    Ikke nødvendigvis. HDMI-overføring er punkt til punkt, slik at for at overføringen skal virke må avsender og mottager være kompatible. Selv om man setter Yamaha i direct, så er allikevel overføringen PC -> Yamaha, Yamaha -> TV på lavnivå/fysisk nivå. Dataene kan gjerne gå rett igjennom. Derfor er plausibelt at virker med direktekobling mellom PC og TV, mens du opplever problemer med Yamaha i midten.

Du kan gjerne forsøke å sette noe annet utstyr i mellom, som f.eks. HD Fury Integale, men en enkel HDMI switch kan også være nok. For som sagt, HDMI er punkt til punkt, og kanskje finner man en kobinasjon av HDMI sender og mottager som klarer å snakke sammen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

8. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du link til en splitter som støtter 4k@60? Eventuelt en displayport til hdmi med samme støtte? Jeg kjøpte en slik kabel, men fikk bare 1080 gjennom den.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har du link til en splitter som støtter 4k@60? Eventuelt en displayport til hdmi med samme støtte? Jeg kjøpte en slik kabel, men fikk bare 1080 gjennom den.
    P.t. koster switcher med støtte for 18Gbit/s HDMI 2.0 det hvite ut av øyet (som er båndbredden du trenger om du skal kjøre 4K@60FPS+4:4:4), men kommer nok i løpet av høsten til å bli tilgjengelig til en rimeligere penge... Mange av disse vil da i tillegg strippe HDCP 2.2 av signalet og outputte HDCP 1.4 for å gi bedre kompabilitet med "eldre" utstyr.

Forstår for øvrig også godt at du ønsker å bruke PCen i native oppløsning mot TVen, men slå gjerne av 4:4:4, det får du veldig lite utbytte av utover å makse båndbredden og dermed potensielt stresse både kabling og switching unødvendig... Hvis du også får denne madVRen din til å faktisk endre fysisk oppløsning hvis kilden tilsier dette er det helt klart også en fordel med tanke på å unngå HDCP-krøll. Dette da i kombinasjon med å kjøre full passthrough på Yamahaen...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P.t. koster switcher med støtte for 18Gbit/s HDMI 2.0 det hvite ut av øyet (som er båndbredden du trenger om du skal kjøre 4K@60FPS+4:4:4), men kommer nok i løpet av høsten til å bli tilgjengelig til en rimeligere penge... Mange av disse vil da i tillegg strippe HDCP 2.2 av signalet og outputte HDCP 1.4 for å gi bedre kompabilitet med "eldre" utstyr.

Forstår for øvrig også godt at du ønsker å bruke PCen i native oppløsning mot TVen, men slå gjerne av 4:4:4, det får du veldig lite utbytte av utover å makse båndbredden og dermed potensielt stresse både kabling og switching unødvendig... Hvis du også får denne madVRen din til å faktisk endre fysisk oppløsning hvis kilden tilsier dette er det helt klart også en fordel med tanke på å unngå HDCP-krøll. Dette da i kombinasjon med å kjøre full passthrough på Yamahaen...
    MadVR stiller den oppløsning jeg vil og oppfriskingsfrekvens filmen har hvis jeg vil. Noe av problemet er at når den bytter frekvens så mistes handshake'en. HD furu integrale gjør alt jeg vil, men koster $250 så jeg får se om jeg finner en annen løsning så lenge. Takk for all hjelpen. :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en på et forum som har brukt denne med stort hell. Da kan jeg kjøre dp til tv og hdmi til AVP.

DisplayPort 1.2 to HDMI 2,0a 4k@60hz Active Adapter UPTab.com Store (U.S.)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn for å utforske alle muligheter så har jeg satt i et ekstra grafikkort i PC'en. Jeg har koblet PC rett i TV'en fra et Nvidia 960 og tar lyden fra et 780ti rett i AVP. Dette fungerer faktisk over all forventning.
    Sist endret av Gurba; 03-22-2016 kl 16:57

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett. Det går ikke an å lagre small/large i scenes. Min husk er ikke det den aldri har vært.
    Ja dette stemmer bedre med min erfaring også - bra vi ble enige til slutt
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

15. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,382
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at oppdatering er klar for nedlasting - leser også at man kan benytte DSU og Neural:X om hverandre på DD og DTS - veldig bra av Yamaha!

Noen som har testet og har noen kommentarer?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

17. Liker Gurba, Torolan har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sorry, men man kan ikke "skru av" 4:4:4 i en htpc.
    En PC jobber alltid i RGB, noe som medfører at chroma alltid blir oppsamplet ved dekoding. Sender man et componentsignal til TV, skjer konverteringen fra RGB i GPU. Bruker man 4:4:4 mister man presisjon og btb/wtw. Bruker man 4:2:0 vil man i tillegg miste fargeoppløsning da det skjer en en meningsløs dobbelskalering av fargesignalet. (Egentlig trippelskalering ok man tar med nedsamplingen, dette kan også resultere i tap i luma-oppløsning) Presisjonen kan motvirkes noe ved å bruke 10/12bits og/eller dither (som dog tilfører støy), btb/wtw får man aldri tilbakem og tap av chromaoppløsning får man heller ikke tilbake.

Det er mao null poeng å sende component fra en htpc, da konverteringen skjer i GPU utenfor både brukeren og mediaspilleren sin kontroll. Du kan banne på at heltalls-konverteringen i en GPU ikke er mye til tess. (Men bruker du 10/12bit fargedybde kan det hjelpe noe, men alt annet er fortsatt utenfor din kontroll).

Skal du ha det aller beste bildet fra en htpc er man nødt å bruke i "fake" full range RGB, og stille dekoder til å kjøre native dekoding iht videolevels. alle andre elementer utenom selve videobildet vil da bli oversaturert. Dessverre gir HDMi 2.0 kun 8bits fargedybde ved 4k/60hz, så her vil mediaspillerne måtte switche både framerate *og* fargedybde ved avspilling av 4K/10bit.
    Sist endret av Magnum; 03-31-2016 kl 06:09

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum Vis post
    En PC jobber alltid i RGB, noe som medfører at chroma alltid blir oppsamplet ved dekoding. Sender man et componentsignal til TV, skjer konverteringen fra RGB i GPU. Bruker man 4:4:4 mister man presisjon og btb/wtw. Bruker man 4:2:0 vil man i tillegg miste fargeoppløsning da det skjer en en meningsløs dobbelskalering av fargesignalet. (Egentlig trippelskalering ok man tar med nedsamplingen, dette kan også resultere i tap i luma-oppløsning) Presisjonen kan motvirkes noe ved å bruke 10/12bits og/eller dither (som dog tilfører støy), btb/wtw får man aldri tilbakem og tap av chromaoppløsning får man heller ikke tilbake.

Det er mao null poeng å sende component fra en htpc, da konverteringen skjer i GPU utenfor både brukeren og mediaspilleren sin kontroll. Du kan banne på at heltalls-konverteringen i en GPU ikke er mye til tess. (Men bruker du 10/12bit fargedybde kan det hjelpe noe, men alt annet er fortsatt utenfor din kontroll).

Skal du ha det aller beste bildet fra en htpc er man nødt å bruke i "fake" full range RGB, og stille dekoder til å kjøre native dekoding iht videolevels. alle andre elementer utenom selve videobildet vil da bli oversaturert. Dessverre gir HDMi 2.0 kun 8bits fargedybde ved 4k/60hz, så her vil mediaspillerne måtte switche både framerate *og* fargedybde ved avspilling av 4K/10bit.
    Jeg kan velge mellom rgb og chroma 4:2:0, 4:2:2 og 4:4:4 på min pc.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,382
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første inntrykk av Neural:X på flerkanals musikk er at det er en mer aktiv oppskalering enn DSU - høres faktisk ganske så fantastisk ut
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum Vis post

OT her, men dette kommer vel også an på hvordan visningsenheten prosesserer dataene. Jeg er ikke 110% sikker, men jeg syns å huske noe om at Gorm nevnte eksempelvis at Sony HW prosjektorene liker bedre å få (4:2:2) YCbCr enn RGB. Selv om panelene viser RGB. Men jeg er ikke sikker og har sikkert rota til faktaene, så dette må taes med en bøtte salt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Første inntrykk av Neural:X på flerkanals musikk er at det er en mer aktiv oppskalering enn DSU - høres faktisk ganske så fantastisk ut
    Jeg bruker alltid Straight eller PD på musikk, men jeg prøvde Neural:X og DSU for å se om jeg hørte forskjell og med Center spread på så synes jeg DSU er mye bedre enn N:X. N:X blir veldig smalt, særlig på vokal mens DSU åpner opp lyden mye mer. Synes i hvert fall jeg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,382
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker alltid Straight eller PD på musikk, men jeg prøvde Neural:X og DSU for å se om jeg hørte forskjell og med Center spread på så synes jeg DSU er mye bedre enn N:X. N:X blir veldig smalt, særlig på vokal mens DSU åpner opp lyden mye mer. Synes i hvert fall jeg.
    Prøvde du med multikanals musikk? Ikke konserter - men dvd-a eller sacd osv med full rulle i alle 5.1 kanaler - som for eksempel A Night at the Opera, Porcupine Trees utgivelser osv.

For stereo eller konserter med stort sett frontlyd er jeg enig med deg - der har kanskje DSU et lite overtak. Men når alle 5 kanalene (plus sub) får fart i seg så skjer det noe magisk med Neural:X

En vinner her var Becks "Sea Change" Blu Ray Audio i 5.1 - hinsides

Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1071
    Siste melding: 05-01-2017, 20:56
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21