Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 12 av 17 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 325
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg oppgraderte fra RX-A3040 og jeg hadde egentlig ikke så stor forventning til endring i lyd. Jeg var mest ute etter dts:x hdmi 2.0 og hdcp 2.2 og hadde nok effektkanaler til å ikke trenge receiver. Men når jeg monterte alt opp og satte på musikk så var forskjellen nokså åpenbar. Lyden bare åpnet seg opp i forhold. Og på film så er surroundeffektene mye tydeligere og mer separert. Er godt fornøyd. :-)

2. Liker Midas, Torolan har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer på mtp på lydinnstillinger;

På A5100 er det mulig å lage ferdig forskjellige preset, f.eks en til film og musikk? Tenker da på deling. Kunne kanskje være aktuelt å dele lavere ved musikk enn ved film.

På min marantz av7005 har jeg ikke denne muligheten, i tillegg så får jeg ikke lov til å dele lavere enn 40hz hvis jeg vil ha sub i bruk også. Ved musikk hadde det vært interessant å kunne kjøre full range på frontene selv om sub spiller med.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    En ting jeg lurer på mtp på lydinnstillinger;

På A5100 er det mulig å lage ferdig forskjellige preset, f.eks en til film og musikk? Tenker da på deling. Kunne kanskje være aktuelt å dele lavere ved musikk enn ved film.

På min marantz av7005 har jeg ikke denne muligheten, i tillegg så får jeg ikke lov til å dele lavere enn 40hz hvis jeg vil ha sub i bruk også. Ved musikk hadde det vært interessant å kunne kjøre full range på frontene selv om sub spiller med.
    Alt dette er mulig med Yamaha ja. Man har pattern 1 og 2 , og der kan man lagre div oppsett som man knytter opp mot hver enkelt inngang eller "scene" om man vil.
    Uansett så er fullrange + sub en svært vanskelig øvelse , som sjelden er å anbefale. 40 hz er også laveste deling på Yamaha , og det er vel ingen vits å ha mulighet for noe lavere heller etter mitt skjønn - da blir det jo egentlig ingen deling i grunn
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Du har antageligvis ett godt poeng vedrørende sub og fullrange

6. Liker Torolan har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å bruke patterns for å dele på forskjellige frekvenser til musikk og film. Du kan bruke scenes også.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Du trenger ikke å bruke patterns for å dele på forskjellige frekvenser til musikk og film. Du kan bruke scenes også.
    Javel , det var jeg ikke klar over. Kan man endre ht. størrelse fra large til small med scene også ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Javel , det var jeg ikke klar over. Kan man endre ht. størrelse fra large til small med scene også ?
    Ja. Du velger alle de innstillingene du vil ha og så lagrer du scene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Du velger alle de innstillingene du vil ha og så lagrer du scene.
    Ja men må ikke ht-konfigurasjonen knyttes til pattern 1 el 2 , som igjen knyttes til en scene ?

Jeg prøvde her nå. Scene2 er lagret med pattern 2 og alle ht som large og ingen sub til vanlig TV titting.
    Scene3 er med samme innstillingen , bare at lyden tas via coax fra SB Touch. Prøvde nå sette fronter som small og x-over 60 hz og lagre scene3. Men da ble det endret til på samme måten med scene2 også ser jeg nå jeg hoppet tilbake ....?

For inne i scene innstillingen så må man vel definere speaker-setup som pattern 1 el 2 , samt hvilken peq man ønsker.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må huske å gå inn på detaljer i scenen og velge hvilke innstillinger som skal endres når du velger scene.

Pattern ka

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må huske å gå inn på detaljer i scenen og velge hvilke innstillinger som skal endres når du velger scene.

Pattern ka
    "Pattern ka"....?

Ja det må man jo , og da må man velge hvilken pattern om skal brukes , og det er vel der kun der ht-konfig er bestemt..?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En glipp det siste der med pattern. :-)

Du kan jo velge Small og Large på de forskjellige scenene uten å velge pattern. Jeg har egentlig ingen god forklaring på hvorfor det er pattern 1 og 2.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En glipp det siste der med pattern. :-)

Du kan jo velge Small og Large på de forskjellige scenene uten å velge pattern. Jeg har egentlig ingen god forklaring på hvorfor det er pattern 1 og 2.
    Javel så det går an altså...?
    Var sikker på at ht-konfig måtte gjøres i pattern jeg , men ingenting er bedre enn at man gå rundt dette i såfall.

Og som du sier - hva er pattern til da...?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,404
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker pattern 1 og 2 - men da med kun forskjellig level på noen høytalere i de 2 patterns - som jeg igjen fordeler mellom scenes for å få ønsket virkning. Det handler om multikanals musikk - quad mixer vs 5.1 osv
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra Yamaha i dag om hdcp problemene jeg har hatt. Det er lite trolig at det blir orden på det med oppdateringen som kommer snart. De skylder på grafikkortet i PC'en til tross for at det ikke er noen problemer med PC'en koblet rett i TV + at jeg har hatt samme problem med BD-spilleren også. Typisk ansvarsfraskrivelse der altså.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo kjedelig da
    Og hvis dette er et kjent problem med 5100 , så burde dem jo "finne på noe"....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fikk svar fra Yamaha i dag om hdcp problemene jeg har hatt. Det er lite trolig at det blir orden på det med oppdateringen som kommer snart. De skylder på grafikkortet i PC'en til tross for at det ikke er noen problemer med PC'en koblet rett i TV + at jeg har hatt samme problem med BD-spilleren også. Typisk ansvarsfraskrivelse der altså.
    Du passer på å kjøre totalt passthrough av signalet, ikke sant?? Yamahaene skaper ofte trøbbel med HDCP når en slår på noen som helst form for prosessering av bildet, men kjører du passthrough skal jo i utgangspunktet HDCP ikke være noe issue da dette encodes direkte i neste ledd i kjeden, derav passthrough...... Mulig det blir noe krøll ved bruk av PC uansett, men husk i så fall å teste med litt ulike oppløsninger og refreshrates, f.eks. 1080P i både 24FPS og 23,976FPS.

19. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med pc som kilde så kjører jeg alt rett gjennom 5100'en. PCen kjører 2160p60 4:4:4 og jeg får bildetap av og til. Når jeg seg film fra PCen så stiller madVR frekvensen til det filmen har, som regel 24hz. Etter at jeg resatte hdcp på alt så så jeg flere episoder av Hercules fra PCen uten blinking, men nå har det begynt igjen. Hvis jeg plugger PCen rett i TV så er det ingen problemer.

Når jeg ser film fra bd så er det viktig at jeg slår på tv først, AVP og til slutt bd med litt tid i mellom alle. Siden jeg begynte med det har jeg hatt bildebortfall bare én gang. På bd så oppskalerer 5100'en til 4k.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Med pc som kilde så kjører jeg alt rett gjennom 5100'en. PCen kjører 2160p60 4:4:4 og jeg får bildetap av og til. Når jeg seg film fra PCen så stiller madVR frekvensen til det filmen har, som regel 24hz. Etter at jeg resatte hdcp på alt så så jeg flere episoder av Hercules fra PCen uten blinking, men nå har det begynt igjen. Hvis jeg plugger PCen rett i TV så er det ingen problemer.

Når jeg ser film fra bd så er det viktig at jeg slår på tv først, AVP og til slutt bd med litt tid i mellom alle. Siden jeg begynte med det har jeg hatt bildebortfall bare én gang. På bd så oppskalerer 5100'en til 4k.
    OK, men da foreslår jeg at du dropper oppskalering i receiveren din, har uansett fint lite (dvs ingen forbedring overhode, snarere tvert i mot) for seg bildekvalitetsmessig... Slå av alt av prosessering også i TVen, kjør Blu-ray-plata slik den er lagret, og har du en god nok TV kan du eventuelt vurdere å kjøre på litt forsiktig prosessering men generelt er det uansett mer enn nok kvalitet i kilden som det er.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt fra flere hold at skjermkort i PCer ikke er flinke til å overholde HDMI-spec, så dette er dessverre ikke unikt. Så det er mulig Yamaha har rett. Men like fullt bittert, siden TVen faktisk klarer signalene fra PCen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,878
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1

Sorry, litt kjapp der, ser du har satt PCen din til 4K og endog 4:4:4, og jeg tror neppe det faktum at du skalerer i PCen gir deg spesielt løft i bildekvaliteten med mindre TVen er eksepsjonelt dårlig på dette området... 4:4:4 har uansett ingen ting for seg, kildematerialet forblir 8-bits 4:2:0 uansett, men dette vil selvsagt kunne endre seg med 4K-innhold som faktisk innehar økt fargesampling. De fleste TVer har jo imidlertid en bandingreduserende prosessering integrert om du mater den med Full-HD, da type 256 -> 1024 graderinger eller mer. Tipper PCen din ikke gjør noe oppskalering uansett på fargesampling / fargedybde og dermed bare opptar unødvendig båndbredde? Det er fra PCen du altså bør kjøre Full-HD samt gjerne madVR til automatisk justering av frekvens for matching av kildematerialet.

Side 12 av 17 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1095
    Siste melding: 07-17-2017, 14:51
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2012, 22:17