Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 11 av 17 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 325
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvilken TV bruker folk sammen med 5100? Har flere med Samsung HDCP-problemer? Det hadde vært rart og visst i tilfellet det er en Yamaha/Samsung inkompatibilitet jeg opplever.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også blitt en lykkelig eier av CX-A5100. Valget var for min del ganske enkelt når jeg skal oppgradere til Atmos i kinoen, da CX-A5000 har gjort en ypperlig jobb i kinoen min.

Er det flere som har stusset over at Yamaha anbefaler feil plassering av takhøyttalerne for 7.1.4 i manualen? Jeg vil anta at Dolby selv vet hva som er korrekt?

DOLBY
    -dolby_7_1_4_-jpg

Yamaha
    -yamaha_7_1_4-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dolby_7_1_4_-jpg   -yamaha_7_1_4-jpg  

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringene ser nokså like ut spør du meg, men... Sidesurroundene er litt forskjellig plassert.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør ikke takhøyttalerne være mer rett over sofaen?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Plasseringene ser nokså like ut spør du meg, men... Sidesurroundene er litt forskjellig plassert.
    Nei, tenker på forholdet mellom bakre takhøyttalere og surround L og R. Der er det jo en vesentlig forskjell.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser sidesurroundene til Yamaha er plassert veldig langt bak.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Bør ikke takhøyttalerne være mer rett over sofaen?
    De bør være litt foran sofaen, hørte jeg på et intervju med dolby, eller var det med thx, var på en avforums podcast

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin Vis post
    De bør være litt foran sofaen, hørte jeg på et intervju med dolby, eller var det med thx, var på en avforums podcast
    Kommer vel ann på om det er to eller fire høyttalere? Hvis du ser på anbefalt plassering ved 7.1.4 fra Dolby skal de bakre plasseres bak sofa og de fremfre foran.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolbys anbefaling på plassering av takhøyttalere er symmetrisk fremover såvel som bakover (og aldri rett over hodet).

-atmos_side-jpg

Men disse anbefalingene på plassering er noe kontroversielt fordi Dolby sier at surroundhøyttalerene skal være plassert lavt, i ørehøyde. Mens andre anbefalinger, som THX, sier at høyttaleren skal være 60-80cm over ørehøyde.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Kommer vel ann på om det er to eller fire høyttalere? Hvis du ser på anbefalt plassering ved 7.1.4 fra Dolby skal de bakre plasseres bak sofa og de fremfre foran.
    Her er intervjuet jeg snakket om, husker ikke hvor de snakker om takhøytalerene https://www.youtube.com/watch?v=hx_uOquSs44

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Det er forståelig litt foran og bak, jeg tenkte ut til sidene, synes på anbefalingene at de havner så langt ute til sidene for sofaen.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Det er forståelig litt foran og bak, jeg tenkte ut til sidene, synes på anbefalingene at de havner så langt ute til sidene for sofaen.
    Leste en plass hos Dolby at de skal stå på linje med frontene.

I DTS-X er takhøyttalerene lagt opp til å være på linje med frontene, slik at skal man ha DTS-X også, så bør man gjøre dette.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Dolbys anbefaling på plassering av takhøyttalere er symmetrisk fremover såvel som bakover (og aldri rett over hodet).

-atmos_side-jpg

Men disse anbefalingene på plassering er noe kontroversielt fordi Dolby sier at surroundhøyttalerene skal være plassert lavt, i ørehøyde. Mens andre anbefalinger, som THX, sier at høyttaleren skal være 60-80cm over ørehøyde.
    Er det ikke slik at det er kun dersom man har Atmos-ht det anbefales å ha surr-ht i ørehøyde.. Har man vanlig 5/7.1 så er det anbefalt å ha dem litt over ørehøyde ..?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Er det ikke slik at det er kun dersom man har Atmos-ht det anbefales å ha surr-ht i ørehøyde.. Har man vanlig 5/7.1 så er det anbefalt å ha dem litt over ørehøyde ..?
    Nei, kanskje før, men ikke nå lenger. Dette er hentet fra Dolbys setup-guide for 7.1: 7.1 Speaker Setup | Dolby Speaker Setup Guide

Left and Right Surround Speakers

Surround speakers create a lifelike sense of spaciousness, providing ambient sound within movies. Place the speakers to the sides of the seating area, ideally just above ear height.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Firmware er utsatt til slutten av mars.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    23. mars kanskje.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

18. Liker Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En Yamahaers bekjennelse

Er så utrolig fornøyd med min CX-A5100. Som jeg har sagt i min egen kinotråd, så er jeg meget imponert. Den har en fylde og dynamikk som er veldig imponerende når den får støtte av gode amper, som f.eks. Hypex nc400. Nå har jeg er medium anlegg, som hverken er dyrt eller billig, men som har virkelig våknet til live etter jeg fikk CX-A5100. Jeg syns klarheten og åpenheten er bedre enn i rimeligere receivere. Jeg har lenge vært på jakt etter litt mer luft i anlegget mitt og har aldri helt kommet i mål helt til jeg hørte nettopp CX-A5100 og en god transparent amp.

CX-A5100 står seg godt mot dyrere Marantz. Vår store sammenligning viste klart at Yamaha er en verdig kandidat og hadde på ingen måter problemer med å levere så det holdt til Hunsbedts Big Miles-kino. Nå har jeg brukt ingen energi på å sammenligne YPAO mot f.eks. Audyssey, men i ren prepro-ytelse tør jeg påstå at Yamaha og Marantz nok er rimelig likeverdige.

Å få Atmos var et stort hopp opp i min kino. Flere grunner til det, hvor en av dem er at jeg ikke har det mest optimale rommet med tanke på HT-plassering. Derfor blir sweetspot noe trangt. Men med Atmos økes helt klart "god-sonen" i kinoen økt betraktelig fordi Atmos lar en innlemmes i lydene også fra et sete på siden.

Sammen med Atmos følger også Dolby Surround sin (nye) upmixer. Til motsetning til tidligere lurium-upmikser, så gjør denne en fantastisk jobb. For det første tar den i bruk surround-høyttalerene på en måte som øker romstørrelsen, men uten at den stjeler energi og trøkk fra frontene. Mine erfaringer med Dolby Surround mikser på musikk er at det lett låter bra bak, men man mister trykk i frontene og det blir lyst og tynt. Det gjør det ikke med DSU. For det andre tar den i bruk takhøyttalerene, slik at for meg i min kino hvor jeg ikke har bak-høyttalere, får en mye videre og romlig følelse fordi takhøyttalerene brukes av DSU.

Nå vet jeg at jeg preker til koret, men jeg er så strålende fornøyd med min CX-A5100.

20. Liker Torolan, Gurba har likt denne posten
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,383
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på Midas - Synes den er god på det meste - men et sted hvor den virkelig skinner er på multikanals musikk, da gjerne med DSU i bruk.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

22. Liker Midas har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg må kjøpe en slik prossessor til høsten....

er det slik at man i samme app kan styre f eks blu ray spillere fra Yamaha?

Side 11 av 17 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1071
    Siste melding: 05-01-2017, 20:56
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2012, 22:17