Offisiell tråd for Yamaha Aventage CX-A5100 prosessor - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  113
Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 323
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kom plutselig på at jeg bruker en 90grader adapter bak på TV'en for å unngå press på HDMI-kontakten. Plukket ut den så stabiliserte det seg mye. Det viser at det ikke skal så mye til for å lage krøll.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I høyhastighetsoverføringer er det alltid pluggene som er det svakeste leddet. Skal man ha høy kvalitet på en link, så må man ha så få plugger og så få skarpe bend på kabelen som absolutt mulig.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

3. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis. Problemet er at jeg har få cm bak TV så jeg er redd det blir press på kontakten. Får se om jeg fortsatt kan bruke bendet med de nye kablene. Hvis ikke så får jeg få tak i kabel med innebygget bend.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Men over til noe helt annet. Jeg spiller i dag musikk fra en PC med MSI GeForce GTX 960 4G via HDMI til 5100. Er det noe som tilsier at lyden blir annerledes om jeg streamer via wifi, kablet nettverk eller USB?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk egentlig en liten anelse om at denne prosessoren kan få mine Infinity Kappa høytalere å yte ganske imponerende, når jeg ved et tidligere tilfelle matet den med kvalitetssignaler, nemlig, Hell Freezes Over dvden med Eagles.

For med med streaming via nett, Tidal og cd-samlingen på pcen så har det ikke vært de helt store åpenbaringene i forhold til tidligere oppsett, når det gjelder musikk.

Er i litt Eagles modus om dagen - plukket frem denne saken:

-img_9507web-jpg

Stappet den i Pioneer DV600 sacd/dvd-a spilleren som leverer de høyoppløslige lydsporene via hdmi.

For en lyd! Dynamikk og detaljrikdom er utrolig imponerende. Et klikk på Surround knappen på fjernkontrollen og over i 11.1 - ende bedre. For første gang jeg kan bli med på adjektivene som andre har fremført i tråden. Helt rått! Denne prosessoren elsker dvd-a. Her er forskjellen mot tidligere oppsett veldig stor.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

7. Liker Midas, Gurba, Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes å ha havnet i en nesten absurd situasjon. Siden jeg "oppdaget" hva Yamahaen kan yte, når den mates med flerkanals DSD og høyoppløst pcm fra dvd-a og sacd - har jeg ikke spilt annet. Det låter rett og slett fantastisk. Jeg har vel ca 20 stk album som jeg handlet for mange år siden, den gangen det fantes litt utvalg.

Disse platene har aldri tidligere gitt meg noen stor aha-opplevelse, litt bedre enn cd/streaming, men dette har vært på tidligere oppsett, som blant annet har bestått av en Pioneer toppmodell surroundreceiver. Dvd-a/sacd spilleren og høytalerene er det samme som jeg har hatt siden 2005.

Jeg vil gi Atmos og Dolby Surround Upscaleren litt av kreditten - for den tilfører surroundmiksen en god del luftighet og rom. Men jeg går ut i fra at det er presisjonen i lydbehandlingen, sammen med den avanserte romkorreksjonen som står bak mesteparten av kvalitetshevingen. Her handler det vel en del om prossessorkraft og nyvinninger/utvikling innen elektronikk.

Det betyr at man først i dag (til en noenlunde "normal" pris) egentlig har tilgang til surroundreceivere/prossessorere som kan yte dette mediaet rettferdighet.

Det absurde er at det på mine dvd-a plater står: produsert i 2001, 2002 osv. Og mediaet ble vel erklært "dødt" så tidlig som i 2005-2007? Snakk om å være fullstendig i utakt!

Nå er man stort sett henvist til nesten absurde priser på bruktmarkedet for å skaffe seg disse fantastiske platene. Dvd-a er helt borte, sacd er vel såvidt i live, mens Blu Ray audio enda ikke har slått helt an.

Er jo litt positivt i dette også - for er man glad i å samle og oppdage "skatter" - kan man bruke mye tid (og penger) til å skaffe seg en flott samling.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

9. Liker Gurba, Midas har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Har sett flere filmer i helga med både bd og pc som kilde og jeg har fått flere bortfaller av bilde på begge deler, men lyden har holdt seg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vel en konsert eller film Blu Ray per dag - aldri opplevd bortfall av bilde eller lyd på verken tv eller proj.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en del problemer med dette. Funderer på om det er Samsung TV'en, men Samsung nekter selvfølgelig for det. Får se om det bedrer seg når AVP'en får ny FW. Men uansett så blir det ikke Samsung TV flere ganger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en snart 10 år gammel Panasonic plasma.

14. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,528
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette er jo merkelig. Har aldri opplevd dette med min cx-a 5000 koblet opp mot Panasonic ST50.
    Hender bilder flimrer litt med det samme ting slåes på , men når bildet da er på plass , så er det aldri noe problem.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

16. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vet jeg. Før jeg bytta kabler så var 2160p60 4:4:4 så godt som umulig. Nå fungerer det greit, men under film blir det noe krøll selv om MPC HC automatisk stiller om til 24hz. Og nå som samme problemet har kommet på BD også begynner jeg å lure.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett tendenser til det samme: At Yamaha tidligere har vært bånnsolid på HDMI-synk, men at på CX-A5100 opplever jeg tidvis utfall. Jeg (tror) jeg har observert at hvis man slår av HDMI2-utgangen, så blir det bedre. Nå har jeg ikke opplevd utfall på veldig lenge.

Kan det være at HDMI2.0 er ny tekonologi for Yamaha og dermed har den barnesykdommer?

Når det er sagt, så syns jeg CX-A5100 bruker relativt lang tid på å starte dekodingen av lyden. Har ofte opplevd at det går et par sekunder før lyden er på plass.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på AVS Forum at folk klager på treg handshake på 5100 i forhold til bl.a. 5000. Jeg har alltid HDMI out 2 avslått siden jeg ikke bruker den. Jeg oppfatter ikke handshake'en som spesielt treg ved bytte av kilder, men som sagt så har jeg ofte bortfall av lyd/bilde. Jeg bruker KabelDirekt Pro som flere på AVSF anbefalte for det har løst problemene deres. Det ble som sagt mye bedre, men nå har jo også problemer med avspilling fra BD-spiller. Dette er veldig irriterende. Det er på tide at produsentene innser at HDCP ikke har noen hensikt siden folk uansett ikke kopierer filmer fra HDMI.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt ikke produsentene som vil ha HDCP, det er innholdleverandørene som krever det Skal ikke være teknisk mulig å gjøre perfekte digitale kopier, vettu. Som vi alle vet er jo dette bare en illusjon av trygghet siden krypteringen er for lengst knekket og ansees som svak, men det er en annen debatt.

21. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg har sett tendenser til det samme: At Yamaha tidligere har vært bånnsolid på HDMI-synk, men at på CX-A5100 opplever jeg tidvis utfall. Jeg (tror) jeg har observert at hvis man slår av HDMI2-utgangen, så blir det bedre. Nå har jeg ikke opplevd utfall på veldig lenge.

Kan det være at HDMI2.0 er ny tekonologi for Yamaha og dermed har den barnesykdommer?

Når det er sagt, så syns jeg CX-A5100 bruker relativt lang tid på å starte dekodingen av lyden. Har ofte opplevd at det går et par sekunder før lyden er på plass.
    Jeg har litt omvendt erfaring, sleit hele tiden med hdmi synk til proj med min RX-A1030. Derimot er CX-A5100 bunnsolid med dette. Her er alle hdmi inngangene og utgangene i stadig bruk.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Jeg har litt omvendt erfaring, sleit hele tiden med hdmi synk til proj med min RX-A1030. Derimot er CX-A5100 bunnsolid med dette. Her er alle hdmi inngangene og utgangene i stadig bruk.
    Ja, det er interessant. Det var forresten en RX-A1020 jeg har mest erfaring med. Den spister alt og virker med alt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,357
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja, det er interessant. Det var forresten en RX-A1020 jeg har mest erfaring med. Den spister alt og virker med alt.
    Virker jo litt tilfeldig dette her. Når jeg brukte RX-A1030 måtte jeg bruke min gamle Pioneer LX70 som "hdmi-forsterker" for å få stabilt bilde til proj. Men måtte allikevel til med "starte-komponenter-i-riktig-rekkefølge-opplegg" for å få synk.

Nå er det stabilt uansett hva jeg gjør. Hot swapper med en hdmi switch hvis jeg vil se tv og høre 5.1 hi rez samtidig - ikke noe problem.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    En ting er jo om det er litt trøbbel akkurat i handshakeprosessen. At ting kan ta litt tid og kanskje trenger flere forsøk. Det som jeg synes er så rart hos meg er at det skjer etter at kontakten er oppnådd. Noen ganger i løpet av en film for eksempel Som om at kontakten blir brutt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,314
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke mange timene igjen før nedtellingen er i gang.

Jeg håper oppdateringen fikser HDCP-problemene mine...

Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere
    By pepo in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1057
    Siste melding: 11-05-2016, 16:52
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Yamaha aventage, hvilken?
    By Alexhighdef in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2012, 22:17