Dynamic EQ og generell hjelp til oppsett av ny receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynamic EQ og generell hjelp til oppsett av ny receiver

Ny reciever i hus og starter da med 3.1 system.

Nå under oppsettet får jeg spørsmål om Audyssey Dynamic EQ skal være av eller på.

Leste på lyd og bilde at det ødelegger lydbildet, men det var 4 år siden den testen var.

Noen som kan si noe om hva en bør velge her?
    Sist endret av svortevik; 07-10-2015 kl 00:15

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel litt an på smak og behag dette vil jeg tro.
    Så test selv hva du liker best.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denon receiver selv, og ja Dynamisk eq kan i mening innsnevre lydbildet noe, og på f.eks kombinert horn/stryker orkestere synes jeg den kan introdusere en slags sjelving i diskanten som blir borte når jeg slår den av.

Men til syvende og sist, det kommer ned til smak og behag, hos meg varierer dette med hva som vises/spilles på annlegget.
    Til musikk og film så foretrekker jeg den av, men til f.eks vanlig tv bruk eller materialet som tjeneste med litt ekstra party faktor slår keg den på. Ja har sånn sett satt opp en knapp på harmony kontrollen til nettopp denne funksjonen og jeg bruker den hyppig.

Det er bare og lytte seg fram til hva man foretrekker, det er ingen skam og bruke den i min mening. Og spessielt om man spiller under mv -20 (60) vil den gi tilbake mye av fylden audyssey ofte stripper fra bass registeret, om ikke for mye :P
    Det er jo nettopp det at den er dynamisk og gir mer boost jo lengre under referanse nivå man spiller, så når jeg ser på film i -15 og opptil -10 så gjør den i min mening kanskje mer ugang enn positivt.

Men trodde ikke oppsett nevnte dynamisk eq, men heller om og sette dynamisk volum, veldig likt navn men dette er mer ren loudness og volum kompresjon. Den bør slås av og begge disse kan slås av på etter ønske så du låses ikke til hva som stilles inn under oppsett her.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, Dynamisk EQ var siste den spurte om under oppsett av recieveren. Fikk forøvrig ikke noe spørsmål om dynamisk volum da denne fortsatt er satt til av.

Jeg valgte nå at DEQ skal være på, så får jeg se hva jeg synes om det.

Jeg har dog ett lite problem.

Jeg har har koblet til tre ulike enheter. Xbox One, Canal Digital boks og HTPC med Kodi.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge under Sound Mode. Har satt den til auto nå, men da virker den å foretrekke stereo på mitt 3.1 system.

Hva bør jeg velge her for å få mest mulig ut av oppsettet på de ulike tilkoblingene?

Alt av filmer som går via Kodi er i DTS eller DD og 5.1, på Xbox One er det bluray med ulike lydformat, men på auto går det alltid tilbake til stereo og da uten sub og senter.

Noen tips her?

Lignende tråder

1. Proson Stratego 212 SA eller Dynamic Dynamite 10
    By Magron in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-28-2009, 14:05
  2. Svar: 7
    Siste melding: 01-14-2009, 14:40
  3. Svar: 18
    Siste melding: 02-08-2008, 20:27
  4. Trenger litt hjelp med min PV500! HASTER HASTER!!
    By marjusen in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 09-13-2007, 01:34
  5. Qln 603, Eik eller sort? haster.
    By Pant in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 06-22-2006, 19:24

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg