Blurayspiller-DAC-Hjemmekinoreciver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blurayspiller-DAC-Hjemmekinoreciver?

Har i dag en blu ray spiller, og en pc tilkoblet reciver via HDMI. Dette fungerer jo knirkefritt det, men lufter tanken rundt å kjøpe en dedikert spiller til musikk.
    Vurderer da og gjøre det slik: Blu ray spiller, DAC, og så inn i surroundreciver. Spørsmålet mitt er, vil dette gi noe løft på 2 kanals stereo? Er det verdt å investere i dette? Har en Sony DN1050 reciver.

Andre spørsmål blir da, hvilken blu ray spiller burde jeg gå for, eller burde jeg gå for noe annet?
    Spilleren må ha Spotify, og gjerne en slags tonekontroll/justerbar equalizer, så jeg kan justere lyden, uten å måtte gjøre endringer i reciver. Er fornøyd med instillingene slik de er i reciver nå, så vil helst slippe å forandre noe her.
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvilsom oppgradering.
    Skal du ta det noe lengre mtp. stereo , og få utnyttet en dedikert dac så er det bedre å kjøpe en ren stereoforsterker med hometheater inngang på. Eller gå for en prosessor - effekt løsning , men det blir fort dyrt.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Tvilsom oppgradering.
    Skal du ta det noe lengre mtp. stereo , og få utnyttet en dedikert dac så er det bedre å kjøpe en ren stereoforsterker med hometheater inngang på. Eller gå for en prosessor - effekt løsning , men det blir fort dyrt.
    Ok, har vært inne på tanken prosessor-forsterker også, har en annen tråd om det her inne, men tror det blir litt utenfor mitt prisområde desverre.
    "forsterker med hometheater inngang på" Hva betyr det?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En integrert stereoforsterker som har en inngang som bypasser volumkontrollen. Dette gjør at den brukes som ren effektforsterker når du ser film (flerkanal) , og så bruker du den alene med en god stereokilde til musikk.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens ett dumt spørsmål, men hvordan kobler man det da sammen? Kobles høyttalerne i reciver eller i forsterker? Og hvor kobles stereo forsterkeren? Pre out?

Blir det slik: høyttalere i stereo forsterker - pre out til reciver? Hvis ja, lar jeg da bare være å skru på reciver for å benytte meg av kun stereo forsterker? Kunne du gitt meg noen linker til integrerte forsterkere som støtter dette, evt hva skal jeg søke etter?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1 Vis post
    Muligens ett dumt spørsmål, men hvordan kobler man det da sammen? Kobles høyttalerne i reciver eller i forsterker? Og hvor kobles stereo forsterkeren? Pre out?

Blir det slik: høyttalere i stereo forsterker - pre out til reciver? Hvis ja, lar jeg da bare være å skru på reciver for å benytte meg av kun stereo forsterker? Kunne du gitt meg noen linker til integrerte forsterkere som støtter dette, evt hva skal jeg søke etter?
    Du har forstått det riktig ja. Her er en oversikt over både forsterkere og forforsterkere som har denne muligheten : Forsterkere med HT-bypass - Oppdatert 24.01.11 med forsterker fra Emotiva og Naim

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen! Da får vi se hva det blir til etterhvert.

Men da lurer jeg også på, er det verdt å legge så mye ekstra penger i det, framfor å evt bare investere i en ren effektforsterker og koble til reciveren? Velger å tro dette også vil løfte lyden på stereo en del?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1 Vis post
    Takk for hjelpen! Da får vi se hva det blir til etterhvert.

Men da lurer jeg også på, er det verdt å legge så mye ekstra penger i det, framfor å evt bare investere i en ren effektforsterker og koble til reciveren? Velger å tro dette også vil løfte lyden på stereo en del?
    Det er også en mulighet ja. Det kan gi deg et godt løft det også , særlig hvis høyttalerne er litt tungdrevne.
    Og da kan man jo evt oppgradere med en ren stereo-pre med HT bypass mulighet på et senere tidspunkt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om det er pre-out på denne. Slik jeg tolker det etter å ha lest litt så ser det ikke ut som Sonyen har det. Da hjelper det ikke med hverken effektforsterker eller integrert med HT innganger.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Jakv er inne på hadde jeg heller først sett på og oppgradere receiver.

Om man går litt opp I pris segmentene her så får man ofte ganske godt med kraft og utvidelses muligheter og god rom korreksjon.
    Dette er også tiden og se etter tilbud på receivere I denne pris gruppen siden de dyttet ut av lageret før noe modeller kommer, jeg tipper også at I år vil vi kunne se veldig gode priser på f.eks yamaha avr 3040, toppmodellene til denon og marantz (Forutenom denon x7200) siden det nå er avklart at disse selv om de støtter atmos ikke vil kunne oppdateres for DTS:X.

Men for to 5/7.1 eller to kanals bruk har mangelen av DTS:X lite og si, filmene vil uansett skalere ned til 7.1.
    Og store dyre receivere låter som regel mye mye bedre på musikk enn sine små kraftløs brødre.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt som skriver over her er også selvsagt riktig ja. Man MÅ ha pre-out for å gjøre som jeg foreslo. Men siden TS snakket om pre-out , så gikk jeg utfra at det var på plass...
    Og en nyere og kraftigere receiver er en del bedre på alle områder ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at jeg må ha pre out ja. Kommer til å bytte ut reciver om kort tid med en som har dette på plass, men kommer ikke til å gå for en toppmodell tror jeg. Blir nok heller å gå for en rimeligere forsterker med pre out. Har hatt Onkyo 1010 før den jeg sitter på nå, og en Yamaha før det igjen, synes ikke forskjellen har vært så stor på musikk, så ønsker derfor å prøve med effektforsterker, eller integrert forsterker med hometheater inngang, som nevnt tidligere tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har selv Yamaha rx-v775 sammen med effekttrinn Vincent SP331. På de analoge utgangene på denne recieveren så deaktiveres bilde og rk totalt ved å bruke pure direct. Med ekstern DAC kan du få noen overraskelser i positiv forstand med tanke på lyd. Har selv en Cambridge dac koblet slik. Jeg tenker på audio 1 & 2 som innganger da. Gjelder vel de fleste Yamaha reciever, da jeg opplevde det samme på en rx-a2010.
    Noe å tenke på? Kommer jo også an på høyttalere da. Kjører selv Dynaudio.
    Er alltid gøy med overskudd av kraft, blir sjeldnere lyttetrett da.

Lignende tråder

1. Hjemmekinoreciver til Bowers and Wilkins
    By RedEric in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 09-10-2009, 05:50
  2. En tynn hjemmekinoreciver
    By Tune in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 07-24-2009, 00:24
  3. Hjemmekinoreciver til Blu-ray
    By klikkamongo in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7