Lydvolum justering på Yamaha RX-V1500 og tidligere modeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydvolum justering på Yamaha RX-V1500 og tidligere modeller

Jeg kjøpte meg 1500 for kort tid siden og er meget fornøyd. Det er bare en liten ting jeg lurer på. Er det noen som vet om volum justeringen har blitt forandret på i den nye modellen? (altså 1500) Når kameraten min kommer til -30db på volumet så spiller han ganske så høyt. Hos meg gjelder det fra rundt -15db og oppover. I stad måtte jeg helt opp i -8db når jeg spilte en sacd. Selvsagt er det forskjell på cdene, men det er liksom så mye man må skru får å få høy lyd hvis man starter fra bånn av. Fra noen og -70db som det starter på til man kommer til rundt -30 til -40db skjer det fint lite. Alt dette er tatt i betraktning av at kameraten min, på papiret, skal ha en så og si like tungdreven/lettdreven høytaller. Han sin er på 90db følsomhet, mot min på 91db. Forskjellen er ellers at jeg har et ekstra 6,5" bass element. Er det dette som utgjør forskjellen? Eller har Yamaha rett og slett forandret på dette?

Håper jeg klarte å fremstille problemstillingen på en ikke alt for vansklig måte :lol:

Newcomer turid-laila sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trur det er omtrent som følger: dei har forandra det slik at når din er på 0dB, så er den gamle typen på ca -30db... Din går opp til +20-30dB etter du passerer 0... Eg har det "gamle systemet" på min rxv 650 (går max til 0dB), mens dei nye rxv 650 har "ditt" system...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv RXV-1500 og jeg spiller rundt -5 db. Da er det passe høyt. Skal jeg spille ramstein så blir det en del høyere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Tror min går til +18db hvis ikke jeg husker feil, men det gjør også 1300 til kameraten min. Den går ihvertfall over på pluss siden. Er jo egentlig samme. Lyden er fin alikevel

Er det kanskje blitt gjort slik at lyden starter litt mykt, slik at man har flere nivåer å velge mellom når man vil spille med lavere lyd!?

Peakman: Fornøyd med eksemplaret ditt? Hva pleier du forresten å bruke av program når du skal se film? Har brukt standard surround i det siste med cinema dsp på. Synes Cinema dsp fungerer fint. Blir litt bedre samarbeid mellom høytallerene.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kjempefornøyd med min.

Lyden ble flere hakk bedre. Spesielt romkorreksjonen syns jeg hadde noe for seg. Ble veldig sømløst foran. Når jeg f.eks spiller DVD Audio er det for meg helt umulig å klare å skille høyttalerene i front fra hverandre.

Har bestilt meg ny stor senter for å få enda bedre lyd (PSB Stratus C6i)

Jeg bruker standard modus, men jeg har bare sett ett par filmer på den. Er mitt i eksamenstiden og rekker dermed ikke noe filmtitting,

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere hakk bedre enn...? Hadde du 1300/1400 før? Testet litt med DVD-Audio i stad og da måtte jeg frem og legge øret til centeren og høre om den stod på. Samme gjaldt bakhøytallerene. Fikk følelsen av surround, selvom jeg kun kjørte i stereo. Gøy!

Jeg har ellers også eksperimentert litt med THX, men jeg har ikke fått bestemt meg helt for hva som er best. Må prøve ut mer først, men tror jeg kommer til å sverge til standard med cinema dsp egentlig. Får se.

Syntes romkorreksjonen fungerte fint jeg og, selvom jeg kun har kjørt den en gang. Ble mere trykk foran føler jeg.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sidenone
    Jeg har ellers også eksperimentert litt med THX, men jeg har ikke fått bestemt meg helt for hva som er best. Må prøve ut mer først, men tror jeg kommer til å sverge til standard med cinema dsp egentlig. Får se.
    Hvordan aktiverer man DSP når den står i standard surround?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg bare trykker videre på Standard knappen til det står Sur.Enhanced. Da dukker ihvertfall Cinema DSP merket opp i displayet mitt. Kinosaler er jo som regel optimalisert i forhold til rommet. Er liksom det denne saken skal gjøre... til en viss grad. (hvis jeg husker det som stod i manualen korrekt)

Newcomer ketil torset sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare trykker videre på Standard knappen til det står Sur.Enhanced. Da dukker ihvertfall Cinema DSP merket opp i displayet mitt. Kinosaler er jo som regel optimalisert i forhold til rommet. Er liksom det denne saken skal gjøre... til en viss grad. (hvis jeg husker det som stod i manualen korrekt)
    Når det står Sur.Enhanced kandu også velge med movie knappen hvilket dsp program du vill bruke.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketil torset
    Når det står Sur.Enhanced kandu også velge med movie knappen hvilket dsp program du vill bruke.

aaaah... kuli. dette visste jeg ikke. takker

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Tror min går til +18db hvis ikke jeg husker feil, men det gjør også 1300 til kameraten min. Den går ihvertfall over på pluss siden. Er jo egentlig samme. Lyden er fin alikevel

Er det kanskje blitt gjort slik at lyden starter litt mykt, slik at man har flere nivåer å velge mellom når man vil spille med lavere lyd!?
    Nei.

Dette er et THX godkjent produkt og da er volumjusteringen laget slik for å gjøre det mulig å spille filmlyd på det såkalte REFERANSENIVÅET.

Når de interne testtonene er justert til 75 dB SPL i lyteposisjonen så oppnår man normal (*) REFERANSENIVÅET når volumknotten står i "0 dB" posisjonen. Er verdien negativ spiller du filmlyden for lavt i forhold til det regissør og lydmikser har ment... Er verdien positiv spiller du høyere enn referansenivået.

(* Den såkalte dialognormaliseringen i Dolby Digital påvirker dette nivået, men dersom man må korrigere vises en offset verdi i displayet i begynnelsen av filmen / hvis man svitsjer lydspor (egentlig bitstrøm da men).)

Digresjon: Referansenivået eksisterer bare for filmlyd, ikke på CD plater og andre typer musikk på DVD/SACD/etc.

Mer info:
    http://www.audiovideo101.com/diction...-reference.asp

"THX Reference Level

Volume level designated to be used as the standard in THX certified theaters and home THX installations setting volume at 85 decibels when fed a continuous test tone and achieving 105 decibel peaks when the volume control is at the reference 0 decibel setting. The 0 decibel setting is the reference on the volume control with negative numbers being the number of decibels below reference and positive number being the number of decibels above reference. The reference level is set using a test tone generated by a surround sound preamplifier and a sound pressure level meter (SPL meter) to measure the sound output or volume.

While providing a realistic and enlivening auditory experience, the reference level is very loud and is often turned down somewhat by listeners. However, surround sound audio systems should be set to the THX reference level and all channels properly equalized (each channel putting out the same sound pressure levels with a reference signal) even if the system will not be listened to at the true reference level. It is an interesting exercise to demonstrate a home theater system for friends when it is set at the true THX reference level though."

Personlig ser jeg stort sett all film på referansenivået...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1

Dette er et THX godkjent produkt og da er volumjusteringen laget slik for å gjøre det mulig å spille filmlyd på det såkalte REFERANSENIVÅET.

Når de interne testtonene er justert til 75 dB SPL i lyteposisjonen så oppnår man normal (*) REFERANSENIVÅET når volumknotten står i "0 dB" posisjonen. Er verdien negativ spiller du filmlyden for lavt i forhold til det regissør og lydmikser har ment... Er verdien positiv spiller du høyere enn referansenivået.
    Shit.
    Er THX-folka, tunghørt, døv eller sprøyte gal?
    Jeg overlever ikke en film med nivå 0dB på min RX-V1400.

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Shit.
    Ikke jeg heller. Eller høyttalerne for den saks skyld. :lol:
    Det må da bli sinnsykt høyt?

Newcomer ketil torset sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av "sidenone
    aaaah... kuli. dette visste jeg ikke. takker
    bare hyggeli, fantut av det det nettopp selv. det kommer opp et lite ikon i displayet som viser lydfeltene som cinemaDSP forbedrer/forandrer lydbilde og klang i orginal lydsporet

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zomb

Shit.
    Ikke jeg heller. Eller høyttalerne for den saks skyld. :lol:
    Det må da bli sinnsykt høyt?
    Det avhenger helt av filmen selvfølgelig. Kill Bill har ikke det samme trøkket i lyden som Hellboy for å si det sånn...

Ellers finner du kanskje denne av interesse:

ARE MOVIES TOO LOUD?

http://www.dolby.com/assets/pdf/tech...iestooloud.pdf

Utdrag:

"But here are some obvious symptoms of the situation we are in:

1. There is a growing number of audience complaints about movies being too loud. Newspaper articles are being written on the subject3,4,5. Even well-respected mixers are going to press discussing the problem6.

2. Theatres are playing films way below the calibrated level. A fader setting of “5” as opposed to calibrated “7” is not uncommon, representing a level reduction of 6 dB.

3. Trailers are fighting for competitive loudness. Theatre playback levels are set by the complaints generated by the loudest element of the show. If the playback level is set to accommodate the loudest trailer, the feature will play at the same reduced level dialogue will be lowered by the same level deemed necessary for the trailer. A feature film played 6 dB low may well have serious dialogue intelligibility problems.

4. Mixers are using hearing attenuator pads to avoid the risk of hearing damage.

5. In Europe, where commercials are played before the feature, competitive loudness has led to the desire of a uniform measurement technique, and a self-disciplined constraint."

Det er en psykologisk faktor som spiller inn her og det er at lyden lett oppfattes som høyere i et lite rom/hjemme i stua enn i en stor kinosal selv om lydtrykket er det samme i begge miljø.

Iøvrig vil lett dialogforståelsen lide dersom du spiller lyden for lavt, men det er kanskje ikke en problem for de fleste her i landet som trolig sitter å leser undertekster på skjermen...

Uansett bør nivået på dialogen være en viktig faktor når du setter nivået for avspilling av filmlyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •