Surroundforsterker- Hva er det svakeste ledd? Pre- eller effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surroundforsterker- Hva er det svakeste ledd? Pre- eller effekt?

Mye er jo sagt om surroundreceiveres evne, eller manglende sådan, til å spille musikk, men hva er det svakeste ledd? Er det forforsterkerdelen, eller er det effekttrinnet?

Et gitt tankeeksperiment, hvordan vil en typisk 5000,- receiver, f.eks en Yamaha sammen med et rimelig effekttrinn, eksempelvis Parasound Model 275 yte sammenlignet med en dedikert stereoforsterker, f.eks Hegel H80 til rundt 10k?

Vil jo anta at man fortsatt får mest lyd for pengene med en ren stereoforsterker, men er forskjellen så stor? Tilkoblingsmulighetene og brukervennlighet i et TV-anlegg er nødvendigvis større med en receiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god integrert forsterker(eller forforsterker og effekttrinn) spiller som regel mye bedre en reciver + effekttrinn. Mye ligger vel i at pre ampen i reciverne ikke er så påkostet. Der ligger nok pengene i alt annet. For å få i pose og sekk, så kan man lete etter en god stereo Intergrert/forforsterker med muligheter for å switche mellom musikk og surround til effekttrinn. Har hørt sammenligning Cambridge 851E + Cambridge 851W mot Denon Avrx5200 mot samme effektforsterker... Vanvittig forskjell!
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    En god integrert forsterker(eller forforsterker og effekttrinn) spiller som regel mye bedre en reciver + effekttrinn. Mye ligger vel i at pre ampen i reciverne ikke er så påkostet. Der ligger nok pengene i alt annet. For å få i pose og sekk, så kan man lete etter en god stereo Intergrert/forforsterker med muligheter for å switche mellom musikk og surround til effekttrinn. Har hørt sammenligning Cambridge 851E + Cambridge 851W mot Denon Avrx5200 mot samme effektforsterker... Vanvittig forskjell!
    Hei, grubler litt på det samme

Hva tror du om valget mellom å :

A: Kjøpe Parasound P5 forforsterker ekstra eller

B: Kjøpe feks Hegel H80 med HT utgang, og da selge effekten min?

Hvem gir potensielt best "lydløft" ?
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til de forsterkerne annet en at de er gode valg.

Til stereobruk, så vil en ren forforsterker og en effektforsterker være lydmessig best, selvfølgelig innenfor sine prisklasser. For veldig mange, så fungerer det fint å bruke surroundreciver som forforsterker, men det er ikke det beste alternativet til stereobruk, men hvis man har begrenset med plass, og bruker anlegget mye til både film og musikk, så er det en akseptabel løsning for mange.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spm er jo hvor store er forskjellene på forforsterkerdelen på de forskjellige modellene? Kan jo få greie receivere ned mot 3000,- og det tillater jo å bruke litt på en effektforsterker. En brukt Parasound 2125 finner man gjerne under 5000,- og da har man jo en kompetent pakke.
    Sist endret av JD; 01-30-2015 kl 09:37

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel så har ikke recivere i den prisklassen pre out for effekttrinn. Man kan alltids se på brukten, Ser Nad sin T748v2 er nedsatt til 4000, og den har faktisk pre out, men er helt fri for nettverk o.l. Normalt må man opp på en 6-7000 for å få surroundrecivere med pre out...

Man kan jo alltids finne en på brukten da

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel så har ikke recivere i den prisklassen pre out for effekttrinn. Man kan alltids se på brukten, Ser Nad sin T748v2 er nedsatt til 4000, og den har faktisk pre out, men er helt fri for nettverk o.l. Normalt må man opp på en 6-7000 for å få surroundrecivere med pre out...

Har sett litt på en Yamaha A830 som er nede i 3800,- RX-V777 ligger på 4500,- Brukt er jo definitivt et alternativ, Yamaha 1030 f.eks, men vet ikke om pre-delen der er så forskjellig fra 830. Ellers er det jo til stadighet kanlltilbud på en eller annen receiver, så muligheten til å gjøre gode kjøp er definitivt til stede om man har litt is i magen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke yamaha kjent for å gi 1V ut? lurer på hvor mange som kjører større effektrinn uten å vite at debare får 80-90w ut. Emotiva f.eks sa yamaha var alt annet enn problemfritt og anbefalte de ikke..men kanskje det har endret seg?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    Er ikke yamaha kjent for å gi 1V ut? lurer på hvor mange som kjører større effektrinn uten å vite at debare får 80-90w ut. Emotiva f.eks sa yamaha var alt annet enn problemfritt og anbefalte de ikke..men kanskje det har endret seg?
    Har du en link som dokumenterer dette?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen problemstilling: HVordan er f.eks Yamaha 1040 pluss dedikert effekttrinn i forhold til en 3040? Får mye bra effekttrinn til 8000,-

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før hadde jeg en Yamaha RX-V663 sammen med en Rotel RMB-1575 og det hørtes ikke ut som om at det var noe problem.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det merker du ikke nødvendigvis før problemet er borte. i værste fall blir utgangseffekten redusert til halvparten..
    yamaha sine data er mangelfulle, oppgis ikke noen steder jeg fant i farten..men det var flere tråder om det på avsforum og en offisiell uttalelse fra emotiva om å holde seg unna yamaha.
    mener jeg har noen kilder hjemme, men er på hytta med helt ubrukelig gsm nett fra mobilen

spør en hifiselger om impedansforhold og spenningsfølsomhet, sansynligvis skjønner han ikke hva du prater om engang! ikke nevnes det i testene til hifibladene heller. så mange går i fella her!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge mine Yamaha'er har 1v på pre ut og Rotel'en har 1,5v inn. men det spilte høyt nok allikevel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Søndagstilbud på Yamaha RX-A740 til 2990,- Bedre kjøp enn 830 skulle jeg tro?

Edit: Har ikke pre-out.
    Sist endret av JD; 01-31-2015 kl 22:38

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det merker du ikke nødvendigvis før problemet er borte. i værste fall blir utgangseffekten redusert til halvparten..
    yamaha sine data er mangelfulle, oppgis ikke noen steder jeg fant i farten..men det var flere tråder om det på avsforum og en offisiell uttalelse fra emotiva om å holde seg unna yamaha.
    mener jeg har noen kilder hjemme, men er på hytta med helt ubrukelig gsm nett fra mobilen

spør en hifiselger om impedansforhold og spenningsfølsomhet, sansynligvis skjønner han ikke hva du prater om engang! ikke nevnes det i testene til hifibladene heller. så mange går i fella her!
    Jeg har også sett dette du snakker om her. Men på nyere modeller , og hvertfall hva avantage serien angår, skal dette problemet være et tilbakelagt stadium.
    Når det er snakk om hvilken del som er det svakeste punkt , så kommer det nok an på så mangt.
    F.eks en 3040 med et rått effekt-trinn vil jo spille mer enn høyt nok , men det er nok liten tvil om at det vil spille penere med en bedre pre. Merket selv stor forskjell når jeg gikk fra 3020 og over til CX-A5000. Ikke på maks lydnivå , men på lydkvaliet
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter det jeg kan lese ut fra denne testen, så skal ikke dette være store bekymringen:
    Yamaha RX-A1010 AVENTAGE A/V Receiver Review Measurements and Analysis | Audioholics
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

17. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Jeg har også sett dette du snakker om her. Men på nyere modeller , og hvertfall hva avantage serien angår, skal dette problemet være et tilbakelagt stadium.
    Når det er snakk om hvilken del som er det svakeste punkt , så kommer det nok an på så mangt.
    F.eks en 3040 med et rått effekt-trinn vil jo spille mer enn høyt nok , men det er nok liten tvil om at det vil spille penere med en bedre pre. Merket selv stor forskjell når jeg gikk fra 3020 og over til CX-A5000. Ikke på maks lydnivå , men på lydkvaliet
    Jeg og tenker at en mer påkostet pre kan oppgradere lyden særlig i stereo. Jeg er derfor litt "sugen" på å utprøve en Parasound P5.
    Denne har jo det meste av tilkoblinger, og er enkel å integrere i oppsettet. Tror du dette er verdt et forsøk?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Jeg og tenker at en mer påkostet pre kan oppgradere lyden særlig i stereo. Jeg er derfor litt "sugen" på å utprøve en Parasound P5.
    Denne har jo det meste av tilkoblinger, og er enkel å integrere i oppsettet. Tror du dette er verdt et forsøk?
    Ja , det tror jeg nok vil være en oppgradering ift en 2030.
    Men er ikke så sikker på at den er så mye bedre enn en surround prosessor av god kvalitet. Men da må du selvsagt ha noen flere effekt kanaler i tillegg. Til gjengjeld så oppgraderes jo alt

Ikke så lett dette - har vært i samme dilemmaet selv - endte opp med CX-A5000 , og angrer ikke på det.
    Hadde en periode en Audiolab 8200 DQ ( DAC/PRE til 9,5k) , men den ble solgt når prosessoren kom i hus.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ja , det tror jeg nok vil være en oppgradering ift en 2030.
    Men er ikke så sikker på at den er så mye bedre enn en surround prosessor av god kvalitet. Men da må du selvsagt ha noen flere effekt kanaler i tillegg. Til gjengjeld så oppgraderes jo alt

Ikke så lett dette - har vært i samme dilemmaet selv - endte opp med CX-A5000 , og angrer ikke på det.
    Hadde en periode en Audiolab 8200 DQ ( DAC/PRE til 9,5k) , men den ble solgt når prosessoren kom i hus.
    Ja vil tro CX-A5000 er veldig bra, men tot kostnaden vil bli ganske høy. Jeg bruker nok anlegget til 80% musikk, derfor tenker jeg mer i retning en ren pre/dac til stereo. Kan du si noe om hva som ble forskjell når du brukte Audiolab som pre?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den da ja ...
    Vel , det hele blir mer definert , sortere bakgrunn , bedre utklinging og mer dynamikk. Merket at behovet for bruk av sub ble mindre , da det ble mer sprut i bassen også.
    Men fikk også det samme med prosessoren - minst like bra , pluss alle de andre fordelene.

22. Liker Biring har likt denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvor er mitt svakeste ledd ?
    By Sveberg in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 40
    Siste melding: 01-24-2012, 01:18
  2. Ny surroundforsterker eller effekt-trinn?
    By MathiasJJ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 12-28-2008, 21:57
  3. Svakeste ledd i billig XTZ surround
    By Trulli in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 12-04-2007, 00:13
  4. Oppgraderer hjemmekino - hva er svakeste ledd her?
    By amstrand in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 01-12-2007, 00:57
  5. Svar: 0
    Siste melding: 08-18-2005, 20:07

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •