onkyo normalt lyttenivå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

onkyo normalt lyttenivå?

Hei, eier en onkyo tx-905 og et par rf-82, hvor jeg syns jeg må skru opp veldig mye for at jeg skal synes det er høyt
    så lurte på hva folk ellers skru opp til? jeg må ned til -10 db ( absolute ca 70. ) for at jeg skal synes det er høyt.
    Klipsch rf 82- mk1
    Onkyo tx-nr905
    Yamaha ns-333
    Tannoy mXc
    Benq w600 + 100 elitescreen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post referansenivå..

Sitat Opprinnelig postet av bjbjondal Vis post
    Hei, eier en onkyo tx-905 og et par rf-82, hvor jeg syns jeg må skru opp veldig mye for at jeg skal synes det er høyt
    så lurte på hva folk ellers skru opp til? jeg må ned til -10 db ( absolute ca 70. ) for at jeg skal synes det er høyt.
    Min Onkyo tx nr-626 er slik at når den er kalibrert med audessey, skrur den ned lyden i hver kanal slik at på ett volum på 64 på volumkontrollen, er dette referansenivå i lytteposisjon (slik det mixes og spilles i kino). 70 eller 80 er vel max der, så selvom referansenivå oppleves høyt for film, syntes jeg det er passe for musikk. Tror mine Dali concept 6 ble kalibrert til -6 og bak kanalene -4 (er no bedritene små logitech satelitter). Desto høyere sensitivitet på høytalere, desto mer skrur onkyo ned for å gi referansenivå ved 64. Antar det er tilsvarensde på din, se i manualen.

I receiverens innstillinger kan du justere volum i hver enkelt kanal, du kan eventuelt skru opp der, men husk å skru opp alle andre kanaler tilsvarende så det matcher lydmessig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petecomplete Vis post
    Min Onkyo tx nr-626 er slik at når den er kalibrert med audessey, skrur den ned lyden i hver kanal slik at på ett volum på 64 på volumkontrollen, er dette referansenivå i lytteposisjon (slik det mixes og spilles i kino). 70 eller 80 er vel max der, så selvom referansenivå oppleves høyt for film, syntes jeg det er passe for musikk. Tror mine Dali concept 6 ble kalibrert til -6 og bak kanalene -4 (er no bedritene små logitech satelitter). Desto høyere sensitivitet på høytalere, desto mer skrur onkyo ned for å gi referansenivå ved 64. Antar det er tilsvarensde på din, se i manualen.

I receiverens innstillinger kan du justere volum i hver enkelt kanal, du kan eventuelt skru opp der, men husk å skru opp alle andre kanaler tilsvarende så det matcher lydmessig!
    Lurer fremdeles på hva dere andre i forumet pleier og skru opp til
    Klipsch rf 82- mk1
    Onkyo tx-nr905
    Yamaha ns-333
    Tannoy mXc

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en denon receiver og syns det begynner å bli høyt ved -10

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Onkyo 717 med et Klipsch-oppsett. Etter kalibrering så er referansenivå lagt til absolutt 82 på receiver. I praksis så kan jeg ikke gå mye over 70 før den slipper opp for krefter. Ser stort sett film på 60-tallet et sted.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en Yamaha RX-A3040 og SVS S-serie høyttalere med XTZ-effekt på frontene så er frontene på 0dB og +1dB. Jeg ser film på -15 til 0 på MV. Musikk blir gjerne noe lavere, men drar på opp mot 0 av og til.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey kalibrerer (jeg bruker mv skalaen) lydnivå etter målt lyd i lytte posisjon, og bruker kanalens volum justering til oppnå "referanse nivå" ved mv 0 (80 på den andre skalaen mener jeg) avhengig av rommet og type høyttaler (hovedsaklig sensitivitet) og avstand til lytte posisjon kan forsterkerns maks kunne overgå referanse eller ikke klare og nå det i det hele tatt. f.eks med stort rom og høyttalere med lav sensitivitet, disse har blitt ganske sjeldne.

Personlig syns jeg det blir greit trøkk og se på film med volum rundt mv -13 eller opp til mv -10 avhengig av filmen.

Musikk pleier og være mikset en del høyere så her går det stort sett ikke over mv -20, vanlig tv titting rundt det samme om ikke lavere. (F.eks sene kvelder, mv -30 eller lavere)
    Sist endret av TorTorden; 01-28-2015 kl 22:39
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller ganske høyt på -15/-20 slik jeg har kallibrert det. Dette gjelder både musikk og film. Kjører manuell kallibrering, og har kuttet ut audessyen. Medn to Nadc275 biampet er lyden så vanvittig rolig, at det høres ikke høyt ut, bare masse lyd og en vanvittig trøkk! Rommet er mitt svakeste ledd, og iom at jeg leier, er det ikke gjort så mye med
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz sr7009 med Nad C270 og B&W 683. Spiller ned til 0 db, mer har jeg ikke prøvd, men føler ikke at det mangler krefter. Bruker jo forsåvidt en SVS pc12 subber til å hjelpe til nedover i bånn, har ikke delt frekvensen men justert bassen på frontene via equalizeren så de har litt mer punch enn dypbass.
    Ble forøvrig veldig overrasket over at lyden ble bedre med Marantz kontra Onkyoen jeg hadde før, selv med samme NAD C270 som effekttrinn.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også bare spørre.
    Om du har flyttet på annlegget eller annet bør man kjøre ny kalibrering, om man flytter annlegget og øker avstanden til høyttaler og sitte plass med en meter vil dette oppleves omtrent som en halvering av opplevd lydtrykk med mindre man justerer volum per kanal.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra respons her!
    Takler forresten mine klipsch og forsterker volum -0db ved musikkavspilling helt fint?
    Klipsch rf 82- mk1
    Onkyo tx-nr905
    Yamaha ns-333
    Tannoy mXc

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger i gjennomsnitt på -10 på MV, rommet mitt er akustikk behandlet og dette suger litt lyd men er høyt bare uten nevneverdige refleksjoner.

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Yamaha RX-V1067 og ligger på mellom -10 til -20. På film mer mot -10. Jeg har Klipsch RF62 og de takler -0 de gangene jeg har prøvd det. Dette er fra HTPC'n via hdmi. Lyd fra tv'n via riks-tv har et mye høyere volum. Der kan jeg ikke gå mer enn -20 før det blir vel høyt. HTPC'n kjører ut desidert lavest lydsignal av alle kilder jeg har prøvd.
    Front: Klipsch IV RF62___________ Reciever: Yamaha RX-V1067
    Senter: Klipsch IV RC62__________TV: Sony KDL-55HX855
    Bak: Yamaha NS-300____________ HTPC: Sjølbyggd I5, Nvidia GTX970 etc.
    Sub: SVS PC-12 NSD

Lignende tråder

1. Hva syns folk er et behageligt lyttenivå..
    By JLmorten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 26
    Siste melding: 08-22-2010, 18:37
  2. Er det normalt?
    By Razortec in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 2
    Siste melding: 07-01-2007, 16:44
  3. Susing fra NAD T754. Normalt?
    By kaevensen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 05-06-2007, 18:56
  4. Normalt med lav brumming i HT?