Line-out (audio out) vs pre-out

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Line-out (audio out) vs pre-out

Jeg har en Denon AVR-2800 receiver. Den har følgende utganger:

1. VCR-1
    2. VCR-2 / V AUX
    3. MD / TAPE
    (1, 2 og 3 er både med analog lyd (rød og hvit) og bilde (gul)).

4.
    Pre-out
    5.
    Sub

Er det noen forskjell mellom 1, 2 og 3 hva angår lydsignal? Eller kan alt dette kalles "line-out"?

Jeg forstår det slik at signalet fra pre-out er prosessert, altså at "lyden" fra pre-out er behandlet i receiveren (og at den eventuelt bare vil forsterkes i en effekt-forsterker) (?).

Men hvordan er det med signalet fra "line-out" (eventuelt 1, 2 og 3 her)? Vil dette være likt signalet inn til receiveren (altså at signalet går ubehandlet gjennom receiveren til "line-out"), eller vil også dette signalet være behandlet?

Kan signalet fra pre-out kjøres inn i en aux-inngang på en annen forsterker?

Kan signalet fra line-out kjøres inn i"main inn" på en annen forsterker (altså til der pre-out fra forforsterkeren normalt tas inn på effektforsterkeren)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-3: De forskjellige utgangene kjører samme type signal ut, men har navn for å skille dem fra værandre. Dette er rene kopier av det valgte innsignalet.

4-5: Dette er behandlede signal, som blant annen påvirkes av volumkontroll, tonekontroller, balanse, og ev. forskjellige filtre.

Jeg er litt usikker på hva du mener med line-out her, men det kan være et ubehandlet linjesignal ut på linje med 1-3. Du bruker i såfall dette om du vil bruke volumkontrollen på den andre forsterkern. Pre-out kan brukes på hvilken som helst inngang på en annen forsterker, den andre forsterkern styres da av den første forsterkerns volumkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Men:

Sitat Opprinnelig postet av Leo_ Vis post
    Pre-out kan brukes på hvilken som helst inngang på en annen forsterker, den andre forsterkern styres da av den første forsterkerns volumkontroll.
    Om jeg bruker pre-out fra forforsterker og kjører den inn i AUX-inngangen på "effektforsterkeren" (i dette tilfelle en Harman Kardon HK3380), så vil jo lyden behandles både av forforsterker og effektforsterker. Og - hvor kraftig er signalet fra pre-out? Vil jeg kunne sprenge AUX-inngangen?

Og - risikerer jeg noe om jeg kjører line-out (det ubehandlede signalet fra forforsterker) inn i main-in på effektforsterkeren? (Og hva slags lyd vil det bli av det???)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leo_ Vis post
    Jeg er litt usikker på hva du mener med line-out her, men det kan være et ubehandlet linjesignal ut på linje med 1-3.
    Ja, det er det jeg mener med line-out. Dette signalet vil jo ha en bestemt spenning, mens signalet fra pre-out vil vel variere avhengig av volumendring (fra forforsterker).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakgrunn for spørsmålene er: Jeg ønsker lyden fra Denon, men effekten fra H/K til egne høyttalere. Samtidig ønsker jeg å regulere volumet fra H/K.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøkte med pre-out fra forforsterker (Denon) til Aux-inngang på effektforsterker (H/K). Det fungerte fint, men måtte skru ganske høyt opp på H/K (til 0 dB) for å matche volumet til (den andre) høyttaleren som (nå) er koblet til Denon.

Altså er signalet fra pre-out ganske mye svakere enn signalet fra line-out. Tror ikke jeg ville kjørt line-out til main-in.

Når H/K nå er innstilt på "nøytralt" (bass og diskant), høres det ut for meg som samme lyd som når jeg kjøre pre-out fra Denon til main-in på H/K.
    Sist endret av LOL; 01-24-2015 kl 22:55

Lignende tråder

1. Line Out ??
    By Tommy_88 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 01-03-2015, 10:56
  2. Sub fra rca line-out på dac?
    By Lars_N in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 07-27-2010, 23:53
  3. LG 47LB2RF line out?
    By Companiet in forum TV-apparater