Trenger hjelp med PA forsterker på sub, ohm og slikt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med PA forsterker på sub, ohm og slikt.

Hei.

Har en american audio vx 1000 som jeg bruker på min sub diy stereo integrity ht 18". Har til kjørt den på en utgang i stereo mode. Men så prøvde jeg bridge mode og fikk en "AHA" opplevelse. Det ble "merkelig" nok, mye mer av alt. Men så har jeg lest litt i manualen og greier ikke helt å bli enig med meg selv om dette er sunt for forsterkeren eller sub.

Suben er 2x2ohm spoler og koblet til 4 ohm.

Fakta fra manual forsterker:
    Bridged-Mono Mode Caution The voltage across the output terminals of a bridged vX Series™ amplifier may equal or exceed
    100 volts RMS and may be as high as 130 volts. Use fully insulated CLASS ONE wiring, and the load must be rated for up to 2500 watts (@4 ohms)

og

Mono Subwoofer - This operation is similar to the Stereo Subwoofer operation but in mono. When running subwoofers it is usuallyrecommended to run them in mono mode
    to achieve a cleaner tighter low end. This operation allows you to run several subwoofersdown to a minimum of 4 ohms.
    To avoid amplifier overheating, never run the amplifier below 8 ohms in this mode. Set up this modeas you would a standard stereo set up.
    in this mode you may use the frequency adjustment on the rear of the amp, to control the bassfrequency output level. Frequencies may be adjusted from 20Hz to 200Hz.

Link til manualen:
    AMERICAN AUDIO VX USER INSTRUCTIONS Pdf Download.

Jeg har ikke noe måte og kontrollere frekvens på min forsterker.

Men uansett hva tror dere som kan dette?

Forsterkeren sliter litt i stereo mode. Men det den blir fortere varm i bridge mode.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I brokobling så skal man helst kjøre i 8 ohm, 2 x 4 ohm høytallere i serie. Blir fort mye varme og det termiske releet i forsterkeren kan slå ut, i verste fall kan også komponenter i forsterkeren ryke. Er jo fordi det går høyere strøm i lavere ohm, og man får høyere effekt. Subben kan jo også ryke, spolen kan brenne hvis effekten blir for høy over lang periode. Men alt etter bruk. Har fint kjørt 4 ohms basser på NAD i brokobling selvom det er også der minimum 8 ohm. Man kan jo montere en vifte, eller hvertfall passe på at det er godt med luft rundt.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

Virker som en litt motsigende manual. På bildet side 15 er det ved brokoblet en høytaler på minimum 8 ohm. Og stereo 2 stk på minimum 4 ohm.
    Dette er den som er lettest å forstå som gir mening.

Grunnen til at det må være minst 8 ohm på brokoblet er fordi forsterkeren ser det som 4 ohm.
    Og forsterkeren er stabil ned til 4 ohm.

Så når du bruker ett 4 ohms element så ser forsterkeren det som 2 ohm i brokoblet modus.
    Da er ikke forsterkeren stabil lenger. Og elementet kan teoretisk også kreve dobbelt så mye effekt ved halvering av motstand(ohm)

Så i brokoblet modus så kjører du forsterkeren for hardt og i stereo med en kanal har du mest sannsynlig noe for lite effekt.
    Men det er vanskelig å si sikkert uten å ha datane på elementet.

Så du bør nok finne ett 8 ohms element som matcher forsterkeren og behovet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar til begge to.

Okok. Subben er jeg fornøyd med så da er det forsterkeren som blir problemet mitt..... Men er det alltid slik med en f.eks pa forsterker at det er 8 ohm i bridge eller er det noen som er stabile med et 4 ohms element i bridge? Hvis ikke må jeg finne en som leverer 1200 watt i hver kanal i stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av A.Hansen Vis post
    Takk for svar til begge to.

Okok. Subben er jeg fornøyd med så da er det forsterkeren som blir problemet mitt..... Men er det alltid slik med en f.eks pa forsterker at det er 8 ohm i bridge eller er det noen som er stabile med et 4 ohms element i bridge? Hvis ikke må jeg finne en som leverer 1200 watt i hver kanal i stereo.
    Det finnes en del som er stabile på lavere laster(2-4 ohm)

Bare å se i specs om det er oppgitt hva de leverer i brokoblet modus i 4 ohm.
    De fleste som oppgir dette er også stabile ned til 4 ohm.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye effekt du trenger avhenger av behov og hvilken type kasse du bruker.
    Lukket kasse kontra portet vil kreve mer effekt for å oppnå ønsket trykk.
    En liten kasse kontra stor vil kreve mer effekt for å oppnå ønsket trykk.

Hadde selv en 12" i liten lukket kasse og det spilte bra på det meste. Men manglet mye trykk på film i dype frekvenser Under 30hz .
    Men bygde nye store porta kasser og nå spiller det riktig høyt med mye mere dynamikk og headroom.
    Og nå kjennes den dypbassen som ikke høres veldig godt.

Lignende tråder

1. Hjelp! Trenger ny forsterker!!!
    By GibsonSupreme in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-20-2013, 21:37
  2. trenger hjelp forsterker
    By Reppe jr in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 05-18-2012, 00:57
  3. Hjelp.. Trenger råd om forsterker..
    By _nautilus_ in forum Høyttalere
    Svar: 2