Hegel H80 og SUB?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel H80 og SUB?

Hei.

Har kjøpt meg en Hegel H80 som jeg driver mine fronthøytalere med. Er fornøyd med oppløsningen i lydbildet men føler at jeg savner noe trykk. Trykk jeg tidligere hadde på min gamle forsterker.

Har dere opplevd dette før?

Uansett har jeg vurdert og gå til innkjøp av en aktiv sub. H80 har jo ikke noe pre out, men jeg har hørt det er mulig å koble til en sub ved å koble til et ektra par høytalerkabler.

Vil dette fungere på Hegel H80 og XTZ W12.16 for eksempel?

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Hegel H70 koblet til SVS SB-1000 med et par ekstra høyttalerkabler. Høyttalerne er koblet inn med bananplugger, mens jeg kun har løs kobbertråd fra kabelen fra subwooferen. Det skal fungere fint på XTZ også.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal koble en til en sub fra høyttalerutgangen på forsterkeren så lønner det seg å finne en med høynivåutgang med høypassfilter i tillegg. Da får du filtrert bort bassen så høyttalerne slipper å spille den. Det blir litt lettere å integrere subben i tillegg når høyttalere og sub ikke skal overlappe i et så stort frekvensområde. Har ikke sett noen XTZ'er med dette. Mange SVS'er fra før DSP-tiden har det og mange andre subber også.

FINN.no - Mulighetenes marked

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Hvis du skal koble en til en sub fra høyttalerutgangen på forsterkeren så lønner det seg å finne en med høynivåutgang med høypassfilter i tillegg. Da får du filtrert bort bassen så høyttalerne slipper å spille den. Det blir litt lettere å integrere subben i tillegg når høyttalere og sub ikke skal overlappe i et så stort frekvensområde. Har ikke sett noen XTZ'er med dette. Mange SVS'er fra før DSP-tiden har det og mange andre subber også.

FINN.no - Mulighetenes marked
    Okey. Men rent teknisk skal det altså gå fint selv om det kanskje ikke er det helt optimale.

Jeg syntes plutselig behovet for en subwoofer meldte seg når jeg byttet til H80. Jeg har Yamaha NS777 høytalere. Det skulle vel være nok effekt i H80 for å drive disse? Føler jeg mangler litt av trykket jeg hadde med min gamle gamle forsterker, men tror ikke denne hadde mer enn 60W, og Hegelen har 75W. Det skal dog sies at det var en massiv ringkjernetrafo på denne gamle reven.

Kanskje jeg måtte gått opp mot H160 for å få litt av trykket tilbake? Skal vel også sies at forsterkere på den tiden kanskje var konstruert litt annereldes og det ble vektlagt mye bass fremfor klar og ren lyd.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde nok valgt ett annet forsterker merke med andre lyd prioriteringer da Hegel er god på detaljer og oppløsning og en smule slank.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs Vis post
    Du burde nok valgt ett annet forsterker merke med andre lyd prioriteringer da Hegel er god på detaljer og oppløsning og en smule slank.
    Har vel hatt den et par mnd nå, så kunne sikkert vært aktuelt å prøvd å solgt på finn eller her, men hva går noe slikt for brukt når det er nettopp kjøpt tro?

Har du noen tips til forsterker i den prisklassen som gir mer "trykk" ?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør alltid prøve utstyret hjemme hos deg selv før kjøp, fordi det er kun du som kan bestemme om det spiller bra eller ikke. Men du kan prøve Denon pma 1520, Abrahamsen v2.0 up, Rotel ra 1570 og Yamaha AS 701/2000 utg event Xindak 6950 hvis det er mulig å få tak i.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lite som er så surt som å selge noe som er neste nytt. Hvis avslaget er for lite så kan kjøperen like gjerne kjøpe ny.

Hvordan forsterkeren vil reagere om du kobler den parallelt til både høyttalere og sub vet jeg ikke. Det er noe impedansegreier å ta hensyn til, men det er ikke sikkert at det har betydning når det er på høynivåinngang. Men uansett så ville jeg har kjøpt sub med høynivå inn og høypass høynivå ut. Jeg kjørte et slikt oppsett med to SVS PC12-NSD, Rotel RMB-1575 og SVS STS-01 når AVR'en var på verksted. Det fungerte helt topp det og jeg hørte ingen forringing av lydkvaliteten. Men det gjør sikkert kabelnissene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte meg XTZ W10.16. Den var på tilbud på surround.no, så da får vi se hvordan den fungerer Det er nok rimeligere enn å "bytte" forsterker Og mer enn nok i borettslaget enn så lenge.

10. Liker Gurba har likt denne posten

Lignende tråder

1. Hegel cdp2a som drivverk og Hegel HD10?
    By Watcher in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 2
    Siste melding: 02-07-2013, 19:55
  2. DAC: Hegel HD11 vs. Hegel HD20
    By Tbend in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 11-27-2012, 11:26
  3. Svar: 29
    Siste melding: 10-23-2012, 22:25
  4. hegel hd-10 og hegel h200
    By gjohansen5 in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 0