Effekt til Center?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt til Center?

Hei!

Har Dali Helicon 400Mk2 Front, C200Mk2 Center, Ikon Vokal bak og Van den Hul Magnum Hybrid kabler med bra plugger.

For tiden kjører jeg bare en Denon X4000 AVR til å drive alt med, og selv om det funker ok, så vil jeg ha mer effekt da høytalerne fortjener mer.

Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe en multikanals effekttrinn ala Nad M25 til å drive frontene og center, og la receiver ta seg av bakhøytalerne.

Jeg er ikke låst til M25 i det hele tatt, jeg kunne og hatt Electrocompaniet eller Parasound, men da er det som regel 2 kanaler.

Det jeg lurer på er hva skjer med centeren da? Hvis frontene får masse kraft fra et bra effektrinn, vil det ikke drukne ut Centeren ved relativt høyt lydnivå om det er kun X4000 som kjører den?

Burde jeg kjøpe en separat forsterker av samme merke som skal drive frontene, kun til å drive center?

Hadde satt pris på litt klarhet

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mentor vokal som er koblet på ene kanalen på min emotiva xpa 5 og syntes faktiskt det ga det lille ekstra iforhold til receivern min, litt bedre dybde og syntes forsåvidt kanskje som at talen ble en smule mer tydelig.

Sies vel også at den lyden som kommer fra senter står nesten for 70%-90% av lydnivået i en film men hvor vitenskapelig se tallene er setter jeg stort spørsmål tegn ved, vet selv at noe av det bedre jdg har gjort er og skaffe en svær senter høyttaler som holder helt i tritt med frontene både i størrelse og effekt messig.

Om man sånn sett har litt fokus på surround lyd kan jeg selv absolutt anbefale effekt kanal til sentern også.
    Nå er vel c200 en litt tyngre last med sine 4ohm mot min høyttalere på 6 (hvor mye man skal bry seg om de tallene er en pågående debatt), og min denon 4520 er vel og hakket kraftigere enn x4000 (ikke at x4000 er noen slacker den heller).

Nå som også objekt orientert lyd kommer kan man vel ikke få for mange effekt kanaler heller
    Ideelt sett kunne man kanskje hatt en parasound 2250 eller noe til frontene og en nad m25 på resten :-P

Men kort sagt som jeg sier, så merket jeg positiv forskjell fra bare og kjøre på min 4520 til xpa5 så vil absolutt anbefale en effekt på den, men trenger kanskje ikke være av de største, en nad 275 kunne kanskje være nok (tenker da at den bruker begge kanalene på senteren).
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Emotiva XPA-3 til frontrekka?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks kanskje noe sånt FINN til senteren, også kan man stå fritt til og velge til frontene.

Upa er vel utgått nå, men man kan f.eks selv importere en slik https://emotiva.com/products/amplifiers/xpa-1l til rett rundt 7500 tipper jeg.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ett lite NB - Nad til dali og helicon er det litt delte meninger om at er en god match. Jeg har ingen erfaring på det så skal ikke kommentere.

Jeg vurderer Vincent monoblokker til mine heliconer, er ganske prisgunstig. F.eks kjøpe den billigste til senteren og hakket over til frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk fra lektor 8 og en Denon 2808, og bare det å bytte senter høytaler fra en Ikon Vokal mk2 senter var som natt og dag i forhold til lydkvalitet, Tor.
    Kunne nesten ikke tro det. Skal finne noe som kan drive senter også, men burde ikke alt helst være samme merke? Eller spiller ikke det noen rolle da det er Denon som formidler lyden?

Har ikke hørt emotiva til dali, men ser at det er et populært valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Bare ett lite NB - Nad til dali og helicon er det litt delte meninger om at er en god match. Jeg har ingen erfaring på det så skal ikke kommentere.

Jeg vurderer Vincent monoblokker til mine heliconer, er ganske prisgunstig. F.eks kjøpe den billigste til senteren og hakket over til frontene.

Tenker du å kjøre 3x monoblokker? Det er kanskje en løsning!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker til en seriøs Center er vært pengene.
    Gjerne noe i samme serie, eller gate som effekt som settes på frontene for en så nærme klang som mulig.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mrjee Vis post
    Tenker du å kjøre 3x monoblokker? Det er kanskje en løsning!

Ja, eksempelvis sp-997 til frontene (5490 sek stk) og sp-996 (2990 sek) til senter. Oppgitt til henholdsvis 150 og 125 watt i 8 ohm. På helicon kan man jo også bi-ampe så man kunne jo også utvide med ett sett monoblokker til etterhvert. Tenker kun høyt her, men blir noe i slike baner her hos meg med tid og stunder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at Denonen får mere kraft ut av en kanal, feks center, om de andre er i bruk? Kanskje et dumt spørsmål, men er ikke hver kanal stilt på å få et visst antall effekt ut? Blir det automatikk at de ledige kanalene får med utbytte om de andre har et effekt trinn?
    Sist endret av Mrjee; 01-18-2015 kl 22:15

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig litt useriøst, men koble fra centerkanalen å se på film så ser man hvor mye som formidles igjennom den.

For musikk er det jo bra med ekstra kraft på H og V, men på film er det jo nærmest bortkastet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke bruker alle kanalene så blir det mer strøm igjen til de som blir brukt. Strømforsyningen er bremsen i en AVR. Selv om sluttrinnene klarer å levere f.eks. 150w så klarer ikke strømforsyningen å levere nok til 7x150w.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok effekt på center tror jeg er viktig både til film og musikk.Skjer mye der,Etter å ha sprengt coax elementet i min Tannoy Eyris DCC center
    for andre gang,ble jeg anbefalt mer effekt på den av importøren. Nå bruker jeg en brokoplet Parasound A23 som gir 400W.Fungerer bra og jeg føler at det er mer å gå på med mer effekt.

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjelden for stor forsterker er grunnen til ødelagte diskanter.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mengden effekt forsterkeren gir avhenger veldig av volum i bruk også, det er vel kun ved maks volum ut fra pre trinnet effekt forsterkeren utnytter fullt potensiale så om du ikke makser volum kontrollen hele tiden er du ikke i nærheten av og overgå watt anbefalningen for høyttaleren.

Kort sagt mye mindre farlig med en kraftig effekt enn for liten.
    Denon AVR-4520 CI

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva, Parasound og ATI (Lsound) har 3 kanals effektforsterere. Du kan også sjekke om Denonen din kan bruke en av de ekstra kanalene (hvis du ikke bruker alle) til å bi-ampe fronter og senter.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper lite å biampe uten å koble til eksterne effekter.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Helicon MK2 og Epicon senter, disse sto koplet over en NAD T-787 og det ble litt tamt følte jeg. Nå byttet jeg til en prossesor og til ett Cary 7 kanaler effektrinn. Hadde først Cary sin 7.250 men det hadde en feil så jeg byttet det ut med ett 7.125. Var skeptisk til om det var krefter nok i det mindre Cary trinnet men det var grunnløse bekymringer, det er sånn spilleglede og liv med dette oppsettet og selv kjørt i stereo er det en annen verden. Jeg vurderte også det NAD trinnet men i og med jeg følte det manglet noe med NAD receiveren tok jeg ikke sjansen. Jeg vet Lsound og Lyric sitter på flere slike 7.125 trinn og kan varmt anbefale disse på Helicon, det er krefter nok i massevis.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva Xpa 3 eller Xpa 5 vil funke fint. Samme merke forsterker ville jeg brukt ja. Jeg hadde EC 250r til frontene (H800mk2)og en 120dmb brokoblet til senter(HC200mk2) Å gudd å bra
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Lignende tråder

1. effekt til center
    By jokris in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 06-02-2009, 18:34
  2. Aktiv pre + Effekt eller Passiv Pre + Effekt?
    By lurer in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 03-20-2009, 08:10
  3. Pioneer VSX 1015 og Parasound HCA 1000 som effekt til Center
    By Perra in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 01-31-2009, 12:26
  4. Frem og tilbake - effekt, center?
    By cybervision_ in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 29
    Siste melding: 04-16-2007, 16:44
  5. Effekt forsterker til HTM3s center