pioneer sc-lx58 spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

pioneer sc-lx58 spørsmål

Hei

Har akkurat kjøpt meg ny forsterker og har tidligere hatt 2 par Audio pro blue diamond i front på en HK avr745 og lurer på om pioneeren takler å kjøre 2ohm seriekobla ?
    Høytalerene er seff 4ohm hver.
    Finner ingen info om forsterkeren, annet at den skal levere 240w i 4ohm

Hjelper det å montere ekstra vifte i chassiet?

Håper noen kan hjelpe meg, slik at jeg ikke ødelegger noe.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du seriekobler så blir det 8 ohm.
    Men hvorfor skal du fire HT i front på den måten ?
    Det blir jo bare rot i hele lydbildet !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Hvis du seriekobler så blir det 8 ohm.
    Men hvorfor skal du fire HT i front på den måten ?
    Det blir jo bare rot i hele lydbildet !
    Eg kobler ++ og -- blir vell brokobling det? har ikke så vannvittig greie på dette. Men grunnen til at jeg har 2 par i front, var egentlig for at jeg hadde et ekstra par stående og syns at det var lite guff med 1 par. Jeg merker ikke noe grumsete lyd, bare at det er mye mer trøkk. Spiller endel musikk og lydbildet ble mye bedre på den måten.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir paralellkobling med plussene sammen , og da halveres impedansen.
    Men uansett så er det bare tull å to sett fronter som skal spille sammen.
    Det er sånt jeg tullet med i 12 års alderen fordi det var tøft , men dette har jo ingenting med Hifi å gjøre hvertfall.
    For det første så er det ingen receivere som er beregnet for dette ved høye lydtrykk ,nog for det andre så får du jo ikke noe fokus eller perspektiv på musikken på denne måten. Greit nok at du kan få noe mer bass på denne måten , men da er det mye bedre å heller selge det ene paret og legge pengene i en sub eller to.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

5. Liker TorTorden har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det blir paralellkobling med plussene sammen , og da halveres impedansen.
    Men uansett så er det bare tull å to sett fronter som skal spille sammen.
    Det er sånt jeg tullet med i 12 års alderen fordi det var tøft , men dette har jo ingenting med Hifi å gjøre hvertfall.
    For det første så er det ingen receivere som er beregnet for dette ved høye lydtrykk ,nog for det andre så får du jo ikke noe fokus eller perspektiv på musikken på denne måten. Greit nok at du kan få noe mer bass på denne måten , men da er det mye bedre å heller selge det ene paret og legge pengene i en sub eller to.

Skjønner godt poenget ditt

Planen er å skifte ut alt jeg har av høytalere når økonomien tilsier det. Har allerede flere subber, men ingen av samme merke :/ Er en gammel dj og har aldri hatt noe stort fokus på rett og pen lyd. Liker lyd med trøkk og ser egentlig lite filmer med digital lyd. Hvor jeg bor er det ikke mulig å leie seg en god film lengre og laste ned filmer fra nett er bare stress med tregt nett.
    Etterhvert kommer jeg til å kjøpe filmer fra cdon e.l
    Ser for det meste på tv og leier av og til noen filmer fra iTunes

Bortsett fra alt jeg gjør feil, tar forsterker skade av hvordan dette er koblet?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av danse78 Vis post
    Skjønner godt poenget ditt

Planen er å skifte ut alt jeg har av høytalere når økonomien tilsier det. Har allerede flere subber, men ingen av samme merke :/ Er en gammel dj og har aldri hatt noe stort fokus på rett og pen lyd. Liker lyd med trøkk og ser egentlig lite filmer med digital lyd. Hvor jeg bor er det ikke mulig å leie seg en god film lengre og laste ned filmer fra nett er bare stress med tregt nett.
    Etterhvert kommer jeg til å kjøpe filmer fra cdon e.l
    Ser for det meste på tv og leier av og til noen filmer fra iTunes

Bortsett fra alt jeg gjør feil, tar forsterker skade av hvordan dette er koblet?
    Bare å kjøpe filmer fra cdon , ja , ellers så er jo Netflix et ok alternativ.

Nå er det jo slike beskyttelses kretser i receiveren , så det skal nok litt til å ødelegge den hvis du er forsiktig.
    Det er verre med høyttalerne - det er fort å knekke diskanter når forsterkeren begynner å klippe , og det gjør den garantert hvis du drar på en del med 4 fronter tilkoblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du er nede på 2ohm nærmer du deg det forsterkeren ser som en kortslutning. Det er vel sannsynlig at den vil gå i "protect" om du spiller høyt og da slå seg av. Og som Torolan skriver, skade på dine høyttalere..
    Vil tru LX-58 kan kjøre dobbel frontsett, at du bruker 4 terminaler (ett pr høyttaler). Eller BI-Amp ut fra forsterker og sånn kan trikse det til. Da vil du ha et sett med transistorer pr høyttaler noe som vil være bedre (uten at jeg har studert LX-58 nærmere)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden blir jo helt katastrofe om man kjøre 2 stk sett høytalere fra front eller fordelt ut i hjørner.......alt fases jo ut og ingenting spiller på lag lenger....er som en over her komenterte noe man kan finne på som unge.

sats heller på en sub og få skikkelig trøkk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere sier her, er ikke så mye poeng, men hvis du gjør det så bruk biamping hvis receiveren støtter det. Altså bruk 4 kanaler til frontene. Ikke kjør 2 ohm på en vanlig receiver, kommer mest sannsynlig til å gå i safety hvis du spiller høyt. Seriekobling er jo bedre for forsterkeren, + til - på høytallerene, og så gjennværende + og - kobles til receiveren.
    Men disse høytallerene har vel egen forsterker til bassen, og da krever kanskje ikke topp delen så mye effekt, derfor det kanskje har gått bra med HK'en. Men du kan vel kjøre sub signalet til hver av bass forsterkerene, og så kjøre cutoff frekvens på frontene, f.eks 60hz. Da vil du ihvertfall spare topp delene og forsterkeren for noe av de tunge løftene.

Lignende tråder

1. pioneer vsx-421-k spørsmål
    By krbarstad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-18-2013, 10:38
  2. Pioneer 5090H spørsmål
    By mhjo in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 12-19-2009, 12:38
  3. Pioneer 545 spørsmål
    By crazystian in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 2