Offisiell tråd DTS:X immersive sound codec. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  13
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Stemmer. Men dette er visstnok meningen skal fikses framover.

Dessuten ikke noe stort problem i praksis.

Vet heller ikke om dette gjelder andre enn Denon. Yamaha bruker andre DSP'er eks.
    Ja, kan jo hende Yamahas opplegg fungerer annerledes, får vente og se.

Årsaken til at jeg er litt negativ til dette, er at jeg spiller veldig mye multikanals musikk for tiden - hvor DSU fungerer fantastisk. Og slike disker har alt fra DSD, DTS, dts osv osv - og det er veldig greit å slippe å stille inn nye ting for hver disk.

Vil faktisk beskrive forbedringen for multichannel musikk mer spektakulær enn de Atmos filmene jeg har sett - med bruk av takhøytalere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Panasonic bd spiller kan jeg velge individuellt hva spilleren skal gjøre med Dolby fomater, OG med DTS formater. Separat

-image-jpg

PCM og DSD har ikke den begrensingen.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Panasonic bd spiller kan jeg velge individuellt hva spilleren skal gjøre med Dolby fomater, OG med DTS formater. Separat

-image-jpg

PCM og DSD har ikke den begrensingen.
    Synes å kjenne igjen den menyen (grøss) - har en Panasonic Blu Ray spiller selv- DMP-BP60. Ble aldri helt klok på det meny opplegget og opplevde faktisk at den ikke klarte å gi korrekt lyd på noen filmer. Så den står og støver ned og ble aldri brukt særlig mye.

Lydsignaler skal transporteres FULLSTENDIG uberørt, Bitstream, rett til receiver (ikke hvis man har bedre dac i avspiller)!!!

hehe
    Sist endret av Mr_Spock; 01-29-2016 kl 12:15
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Lydsignaler skal transporteres FULLSTENDIG uberørt, Bitstream, rett til receiver!!!
    Forutsatt Reciver/Preamp har bedre dac en Avspilleren

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Forutsatt Reciver/Preamp har bedre dac en Avspilleren
    Er det vanlig å la avspiller kjøre DAC lengre? I nye lydformat som Atmos og DTS-X, blir det omstendelig å koble opp 14 audiokanaler (9.1.4) til receiver/preamp. Og jeg vet ikke om det er mulig å få til heller...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endret innlegget, hehe.

Tenkte mer på slike avspillere som får for seg at default er å krympe HD-lyd til lossy. Mulig jeg var uheldig med min.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Synes å kjenne igjen den menyen (grøss) - har en Panasonic Blu Ray spiller selv- DMP-BP60. Ble aldri helt klok på det meny opplegget og opplevde faktisk at den ikke klarte å gi korrekt lyd på noen filmer. Så den står og støver ned og ble aldri brukt særlig mye.

Lydsignaler skal transporteres FULLSTENDIG uberørt, Bitstream, rett til receiver (ikke hvis man har bedre dac i avspiller)!!!

hehe
    Mulig du tenker på den der "secondary audio" driten, som jeg ALDRI har skjønt poenget med!! Om den er på konverteres hovedsporet til lossy, i beste fall. (står på det bildet jeg la ut)I værste fall til stereo. Så for guds skyld, LA DEN STÅ AV!!

I teorien er det ingen forskjell på bitstream eller LPCM, med mindre en av komponentene er veldig gammel.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha får den i starten på mars.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt med nye upmixern her om dagen, og sammenlignet litt. La det ut på Avsforums, og den ble litt lang, så den får bli på engelsk

First impressions DTS Neural:X upmixer compared to "the other two".

So i sat down yesterday to get to know the new upmixer from DTS. Setup as follows:
    Denon AVR 7200W updated with Auro 3D and DTS:X, with 7.1.4 FH+TM.
    Audyssey on, DEQ off.
    So DSU and Neural:X had 7.1.4, Auromatic 7.1.2(9.1).
    I also moved my seat to the center/sweetspot, as the normal arrangement is two recliners beside each other.

I listened to various music in 2.0 PCM, or stereo(CD's), and played the same clips over and over in sequence: stereo, DSU, Neural:X and last Auromatic.
    Before i start, i want to say i am no expert, and this may be simplified, but i am just trying to explain what i hear, and the differences.

Stereo.
    This is the benchmark i compare the others to. Listening in stereo, what comes to mind is dry. No ambiance, echoes or traces of processing, other than what is in the track. And as i would call it: Front-centric. Regular stereo is something everybody is familiar with, so no need to elaborate.

DSU.
    This mode moves a lot of sounds and instrument out in the room, while keeping voices/dialog front and center. Guitars, piono, violins, etc are moved to all the surrounds. I would call DSU Surround-centric. It opens up the room and makes you the centerpiece.

Neural:X.
    This behaves a lot like DSU, in that it moves sound out into the room. However there are two noticable diffeences. While DSU puts instrument in the surrounds, Neural:X puts them even further back, towards the surround back. In that regard i would call it Surround-back-centric.
    Not only that, but it also bleed the vocals/voices/dialog to the rear! WHEN it works, i puts vocals almost in your head!, but otherwise it makes it kind of echo-ish. Very strange behaviour.

Sidenote. Earlier upmixer often had a seperate setting for music. The two above only have one setting only.

Auromatic.
    No surprise, this sounds most like the original stereo sound field, and as such, are also Front-centric. However it manages to sound wider, bigger, more air, more relaxed. Like stereo on stereoids! Easy noticable and very pleasant.

Sidenote: Auromatic was the only one who managed to keep Q-sounds effects! It actually widened the sweet spot for them, as the effects actually came from the surrounds.
    Both the others "destroyed" all Q-Sound and placed them smack in the fronts(LR).

I will not declare a winner here, first of all because i simply don't listen that much to music, and secondly because i sit off-axis normally, so that rules out stereo(and Auromatic). You deside.

Movies.
    Ok, it order to compare all three, without TOO much work, i change setup a bit.
    Audussey off.
    Changed amp assign to 7.1.4 with FH+RH+VOG. Adjusted RH and VOG level and distance manually. And switched BD player from bitstream to PCM. This way i could compare all three with the same source, and same settings. And i listened to the same clips over and over in Multi ch 5.1/7.1, DSU, AUROMATIC and Neural:X.
    So DSU and Neural:X in 7.1.4, while Auromatic in 10.1.
    I watched clips from Interstellar, Into the storm, Clovefield, Lone Survior, TAOE and Maze runner, and som more.

Multi ch 5.1/7.1.
    It has been a long time since i watched a movie without upmixers, so this was actually fun! Even though i have ear level surrounds, there were SOME sense of "height". All sound tracks sounded great, but not quite what we are used to these days.

DSU.
    5.1/7.1 tracks have more for the upmixers to work with than 2.0, and DSU opens it up and brings height into the picture. VERY noticable difference from just 5.1/7.1, and it really adds to the immersive soundfield.

Auromatic.
    Well, i know i am getting flack for this, and i don't know how they do it, but often Auromatic sound better than DSU. It is quite remarkable that it is so much like DSU, but somehow manages to open it up even more, more distance, adds depth, sounds more real. After DSU, my jaw dropped a bit when Auromatic was up.
    The drop scene in Lone survivor, wormhole scene in Interstellar, it was like DSU turned up a notch.

Neural:X.
    I saved this one for last I expected this to be pretty much like DSU in that they work most similar. They have similarities, but boy did my jaw drop to the floor on this one! The intro scene in Into the storm, so much more pronounced thunder from above! Scary actually. Drop scene from Lone Survivor: the helicopters REALLY was above you. Subway scenes in Cloverfield: Neural:X was the ONLY one who placed the explosions from above.
    Auromatic and Neural:X have in common that they sound natural and are more seamless in pannings from ear level to height.

Funny note: in the drop scene in Lone survivor, there is a short 5 second part where all the helicopters fly low on the screen trough a walley. ALL THREE upmixers placed these sounds correct, in the ear level fronts, and NOT in the heights! Quite impressed by that, since the whole scene is helicopters.

Ok, in my humble opinion, on a scale from 1 to 10, i would rank them as follows:

Multi ch 5.1/7.1 = 5 points
    DSU = 8.5 points
    Auromatic = 9 points
    Neural:X = 9.7 points

End note: this is neither a correct test or a blindtest, but the easiest way to compare all three. I was able to use the same source, and one shared setup, and all three had the same conditions. However, as this is a shared setup, it is probably not optimal for none of them. I feel a TF+TR Atmos setup, maybe the same for DTS:X and a proper surround height Auro 3D setup would be best. And also calibrate those setups properly. But that will take more time. I can do that, my setup can handle that, but DTS:X actually put a monkey wrench in my plans, regarding total setup. So i have to rethink an regroup to get the best compromise.

What i can say, is that such a shared setup works!! I was VERY impressed with how good all formats sounded, espesially since DSU and Neural:X only had heights, not tops/ceiling. Neural:X DEFINITELY WORKS with heights only! And it was so much fun to switch instantly between all formats.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norske utgivelser av The last witchhunter og Crimson peak får DTS:X lydspor. Se baksiden av coverne:

The Last Witch Hunter (Blu-ray) - Blu-ray - Film - CDON.COM
    Crimson Peak (Blu-ray) - Blu-ray - Film - CDON.COM
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

11. Liker Gurba, Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norske utgivelser av The last witchhunter og Crimson peak får DTS:X lydspor. Se baksiden av coverne:

The Last Witch Hunter (Blu-ray) - Blu-ray - Film - CDON.COM
    Crimson Peak (Blu-ray) - Blu-ray - Film - CDON.COM

ADVARSEL: The Last Witch Hunter fra cdon hadde IKKE DTS:X lydspor!! Enda det stod bak på coveret!

Er i kontakt med dem for å oppklare...
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ADVARSEL: The Last Witch Hunter fra cdon hadde IKKE DTS:X lydspor!! Enda det stod bak på coveret!

Da er jeg glad for at jeg bestilte fra USA. Jeg ble litt irritert på meg selv da jeg så tidligere at CDON hadde med DTS:X siden den blir en del dyrere enn fra CDON, men ikke nå lenger.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min i dag.

-cover-jpg
    Sist endret av Gurba; 02-10-2016 kl 16:09

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Fikk min i dag.

-cover-jpg

Heldiggrisen
    Kan du bekrefte at den har 7.1.4 testspor?
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd den ennå, men det står dts:x på esken.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk da oppdatert min Denon AVR x6200w med DTS:X i dag.
    Og dette var saker - DTS Neural:X upmixer fungerer helt fantastisk bra, det lille jeg har hørt til nå.

Gravity og Pacific Rim har "bare" DTS HD MSTR 5.1 i norsk versjon. Med Neural:X ble det virkelig liv over hodet med stemmer og effekter. Mer engasjerende enn de aller fleste filmer med Atmos som jeg har sett/hørt. Gledelig tatt i betraktning at de fleste blu-ray har dette formatet
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

18. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Særlig med tanke på at AVS forum har mange som klager på upscaler'en på Denon.

Newcomer Totte sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var det jeg viste. Bestilte den av den grunn (for 2mnd siden), men når jeg fikk den var det ikke dts:x bak og til og med på cdon har de rettet, så jeg trodde jeg hadde blingsa.... fikk du returnert? Jeg har jo seff åpna den ....

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for JVC DLA-X3, DLA-X7 og DLA-X9
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 230
    Siste melding: 04-13-2013, 21:34
  2. Offisiell SVS MTS-01 tråd.
    By phonar in forum Høyttalere
    Svar: 244
    Siste melding: 08-12-2011, 14:51
  3. Offisiell tråd: T-Amp
    By Pogwaq in forum Receivere/forsterkere