Bedre lyd på Spotify

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  6
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre lyd på Spotify

Funderer på mulig oppgradering av lyd på Spotify.

Bruker nå mest Spotify Connect direkte på Yamaha`n. Dette fungerer i å for seg greit.

Har også en mini pc, som er tilkoblet med HDMI. Har lagt inn ASIO4ALL v2 + programmet Fidelify. Dette virket som en oppgradering
    i forhold til Connect, men hvorfor? Det er jo DAC i receiver som blir brukt i begge tilfeller.

Kan det bli en oppgradering å koble til Heos, Sonos eller Bluesound, til streaming? Er det noen som har erfaring med evt hvem som er best av disse?

Eller vil en annen ekstern DAC med USB kobling til receiver være et "løft"?
    Sist endret av Biring; 01-05-2015 kl 22:52 Begrunnelse: mer googling!
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste et sted at spotify connect bruker samme streaming kvalitet som du har på spotify som du styret fra (eks mobilen, Ipad...). Sjekk at instillingen står til Extreme Quality.
    Klipsch Reference RF82 II , B&W LCR600, Tannoy Mercury
    SVS SB12 NSD
    Yamaha RX-V775
    Parasound NC2250
    Panasonic PT-AE700, Dreamscreen V2 92"
    PS3

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Mauritsius;2013450]Leste et sted at spotify connect bruker samme streaming kvalitet som du har på spotify som du styret fra (eks mobilen, Ipad...). Sjekk at instillingen står til Extreme Quality.[/QUOTE

Takk for opplysning, men dette er ikke helt det jeg spør etter.... Er det noen som har prøvd ut noe av det jeg lurer på i praksis?
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify kjører dog uansett ikke mer en 320kbps mp3 som beste lydstrømming på extreme q. Det vil si at hvis du får ekstra dac osv, så vil det fortsatt være høy komprimering uansett hva du gjør, og stor forksjell fra f.eks FLAC/CD kvalitet. Skal man være i nærheten der på streaming, så er det Wimp hifi man bør satse på... Wimp Hi-Fi kjører 1411kbps... en viss forskjell
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Spotify kjører dog uansett ikke mer en 320kbps mp3 som beste lydstrømming på extreme q. Det vil si at hvis du får ekstra dac osv, så vil det fortsatt være høy komprimering uansett hva du gjør, og stor forksjell fra f.eks FLAC/CD kvalitet. Skal man være i nærheten der på streaming, så er det Wimp hifi man bør satse på... Wimp Hi-Fi kjører 1411kbps... en viss forskjell
    Stor forskjell er det uansett ikke. Selv "Hifi nisser" krangler fortsatt om hva som låter best av Spotify og Wimp-hifi
    Selve innspillingskvaliteten har mye mer å si for lyden enn om du hører det på det ene eller andre formatet.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Funderer på mulig oppgradering av lyd på Spotify.

Bruker nå mest Spotify Connect direkte på Yamaha`n. Dette fungerer i å for seg greit.

Har også en mini pc, som er tilkoblet med HDMI. Har lagt inn ASIO4ALL v2 + programmet Fidelify. Dette virket som en oppgradering
    i forhold til Connect, men hvorfor? Det er jo DAC i receiver som blir brukt i begge tilfeller.
    Litt spørsmål på siden, men har du fått til å streame lyd fra Spotify og inn i ASIO4ALL? Hvordan gjorde du dette?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg at en pc - Yamaha med HDMI.
    Legger først inn http://www.asio4all.com/ Dette skal gi "bit Perfect" Det overstyrer andre prosesser, slik at lydkort er dedikert til denne ene oppgaven.

Så selve programmet Fidelify - High Fidelity Spotify Client

Når en da starter opp Fidelify, må du legge inn brukernavn og passord som på Spotify (du må ha Premium)

Listene dine kommer da opp. Sett på an sang. Gå inn i settings, huk av for ASIO. Velg ASIO4ALL V2 i ASIO Device.
    Da skal du være i gang! Du akn evt gå inn i ASIO Controllpanel og velge innstillinger lydkort, hvis dette ikke fungerer automatisk.

Det jeg undrer på er hvorfor det tilsynelatende blir bedre? lyd med dette enn Connect. Begge bruker jo DAC til Yamaha.
    Har kommet frem til at det kanskje bare er selve lydnivået? Fordi jeg synes det blir noe av den samme effekten ved å øke volum trim og level på HT... Se post under Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere oj det ble stort med kopi :-)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Liten korreksjon: Spotify bruker ikke mp3-kodek, men OGG Vorbis.
    Om det er forskjell i opplevd lyd i forhold til mp3, kan det sikkert skrives bøker om.....
    Her er ett av mange innlegg/minitester om emnet
    mp3 skader musikken din - Nerdvar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mp3/OGG er poteito potato Men som sagt, bibler blir sikkert skrevet i dette øyeblikk om temaet

Vel, denne hifi nissen hører klar forskjell Har både Spotify og Wimp Hifi. Kjører begge med Sonos connect, og bruker DAC innebygd i reciveren. (Denon AVR 3313)

Har testet en del for meg selv, og på mitt anlegg høres det forskjell. Ikke på alle innspillinger såklart. Og desverre ligger det mye remastret ute på streaming, men på gode inspillinger(Pink Floyd, Dire Straits b.l.a.) så er det forskjell. Hører man kun på Rihanna og discopop, er kanskje forskjellene mindre.

Men de lærde strides jo om dette temaet, og man må kanskje selv bedømme om det er verd å betale 199 spenn for.

Til trådstarter så var det et tips om at kanskje ikke Spotify er løsningen for å få bedre lyd.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

10. Liker sirant har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er dette også litt OT, men jeg har lenge vært på jakt etter å samle testmusikk som jeg kan bruke når jeg f.eks. er ute på lydjobber. Jeg syns det er vanskelig å få tak i høykvalitetsmusikk som ikke har vært igjennom spotifisering/itunifisering. Man er nesten der at man må faktisk kjøpe fysisk CD for å få dette.

Så jeg ender opp med at offline Spotify spilleliste ute på jobber er veldig, veldig beleilig. På bekostning av kvaliteten dessverre.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

12. Liker Zleepyme har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Nå er dette også litt OT, men jeg har lenge vært på jakt etter å samle testmusikk som jeg kan bruke når jeg f.eks. er ute på lydjobber. Jeg syns det er vanskelig å få tak i høykvalitetsmusikk som ikke har vært igjennom spotifisering/itunifisering. Man er nesten der at man må faktisk kjøpe fysisk CD for å få dette.

Så jeg ender opp med at offline Spotify spilleliste ute på jobber er veldig, veldig beleilig. På bekostning av kvaliteten dessverre.
    Linker deg en spotify liste jeg har laget. Dette er et knippe sanger med bedre kvalitet. Vet ikke om dette er din musikk smak da:-)
    TEST

14. Liker Zleepyme har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linker deg en spotify liste jeg har laget. Dette er et knippe sanger med bedre kvalitet. Vet ikke om dette er din musikk smak da:-)
    TEST
    Takk! Supert. Jeg skal sjekke opp denne for å se om det er noen godbiter her!

Jeg har jeg også: Seldals referanse

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Takk! Supert. Jeg skal sjekke opp denne for å se om det er noen godbiter her!

Jeg har jeg også: Seldals referanse
    Veldig bra! Mye bra musikke her. Vi har ikke så helt forskjellig musikksmak😀

Tenk om all musikk på spotify kunne ha samme nivå som noe av dette, da kunne vi iverfall legge CD'n på hylla!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere test-spillelister:
    (vær obs på at noen av disse er gamle og album/låt kan ha blitt erstattet av remaster-et-eller-annet-loudness-war-herping)

Referanselyd on Spotify
    Horten 8sep2012 on Spotify
    Kringlyd demo on Spotify
    AV Forums'''s ultimate demo/test on Spotify
    AV Forum'''s gåsehud on Spotify
    http://open.spotify.com/user/asvaber...ZMaPj13JR8MLT6

18. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg startet en ny tråd hvor vi kan samle slike spillelister: http://avforum.no/forum/generelt-aud...ydtesting.html, så kan TS styre tråden slik han selv ønsker

20. Takk Supertramp takket for denne posten
    Liker Supertramp har likt denne posten
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -image-jpg

22. Liker Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHAHA. Ja, du har forstått poenget

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra! Mye bra musikke her. Vi har ikke så helt forskjellig musikksmak

Tenk om all musikk på spotify kunne ha samme nivå som noe av dette, da kunne vi iverfall legge CD'n på hylla!
    Takk, og takk selv. Jeg er alltid ute etter å utvide testsamlingen, så denne listen ser jeg frem til å høre igjennom.

Når jeg nå hører igjennom listen din, så når jeg kom til (fantastiske) Planet Dada fra Yello, så fikk det meg til å si "what?? hva er det som skjer med lyden?". Den låta er relativt bright i toppen og med basspuncher som skal være presist på plass. Når jeg hørte på den nå så var lyden pløsete og upresis. Så:

Sørg for å slå av "Set the same volume level for all track"!!!! Den er mer aggressiv enn man tror og fungerer også som en dårlig kompressor. Forferdelig. Har aldri hørt det så klart før!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nær sagt alt av Yello, Infected Mushroom og Karunesh er "test-musikk-mat"

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen låt man kan bruke for å teste om eller hvor god komprimeringen er på Spotify, Wimp, iTunes mm : Radiohead - Creep

Det er ikke spesielt god lyd på låta, men denne låten får frem kodingsfeil på en veldig tydelig måte. Låta er mikset ganske spiss, og når fuzzgitaren går på og følg med på "tinget" i riden (trommesettet). Codecen bruker alt det den makter til å kode ned den overvelmende fuzzgitaren (som inneholder svært mange frekvenser). Dersom det blir igjen for lite bits, så hører man klart at tinget whosher og endrer karakter i mellom slagene. Litt som å stå på konsert i sterk vind.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Wimp 2.0.1 er ute, nytt design, bedre respons og bedre lyd?
    By ChrisHesby in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 10-24-2012, 18:04
  2. Få bedre lyd ved streaming av Spotify på Squeezebox
    By redline in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-26-2011, 19:05
  3. Forskjell på lydkvalitet Spotify Free vs Spotify Premium?
    By davidentotre in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 365
    Siste melding: 04-19-2011, 15:04
  4. Svar: 108
    Siste melding: 02-25-2011, 23:09
  5. Svar: 3
    Siste melding: 08-20-2009, 00:14

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg