Durelyd fra platespiller (trafostøy)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Durelyd fra platespiller (trafostøy)?

Jeg har en Denon platespiller, type DP29F Den er tilkoblet min receiver, også Denon AVR-X500. Den har ikke dedikert inngang for platespiller, men jeg bruker CD-inngangen og det ser ut til å fungere greit. Jeg er ingen Hi-Fi entusiast, men for meg låter det som det skal. Men når platespilleren ikke er i bruk, og ingenting annet lager lyd heller, hører jeg en brumming fra platespilleren. Det er sikkert trafo-støy. Hele anlegget står til ujordet stikkontakt i stua.

Spørsmålet mitt er da om det har noen hensikt å skru fast jordingskabelen fra platespilleren til chassiset til receiveren (siden den ikke står i jordet kontakt har det kanskje ikke noe å si).

Hva bør jeg gjøre med dette?
    Sist endret av jadajada; 01-04-2015 kl 20:24

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du ikke ha ett ekstremt høyt volum på forsterkenen for å få lyd, når du ikke har Riaa?

Kommer brummingene fra høytallerne, selv hvis du demper volumet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Må du ikke ha ett ekstremt høyt volum på forsterkenen for å få lyd, når du ikke har Riaa?

Kommer brummingene fra høytallerne, selv hvis du demper volumet?
    Jo, volumet må høyere enn fra andre lydkilder.

Det er ikke fra høyttalerne brummingen kommer. Det er fra selve spilleren, trafostøy, slik en omformer kan låte. Den durer selv om den er i bruk eller ikke.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår du ikke er Hifi entusiast ....

En platespiller skal kobles til en platespiller inngang eller en RIAA. Signalet er komprimert og må korrigeres i Platespiller/RIAA før det går videre eller vil det låte ille ! RIAA equalization - Wikipedia, the free encyclopedia

Pickup skal normal jordes til gods uavhengig av om du har jordet kontakt. Prøv å holde den inntil et jordpunkt så tenker jeg brummen forsvinner...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg kan ikke akkuratt si at det låter ille.... For meg låter det helt som det skal, men som nevnt over må volumet litt høyere enn fra annen lydkilde. Jeg skal forsøke å koble jordledningen til gods og sjekke.

Men jeg mener at denne platespilleren har innebygget riaa: The Denon DP-29F is a Hi-Fi Component Turntable

Der står det at den har innebygget riaa og kan kobles til en hvilken som helst forsterker.

Den er kjøpt på Hi-Fi Klubben: https://www.hifiklubben.no/stereo/pl...r/denon-dp29f/

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har DP-29F er jo historien en helt annen. Den har jo innebygget riaa.

Det var ikke den du skrev først?

Men syns det er rart at selve platespilleren brummer. Gjør den det selv om ikke forsterker står på også?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Hvis du har DP-29F er jo historien en helt annen. Den har jo innebygget riaa.

Det var ikke den du skrev først?
    Nei, jeg skrev feil.

Men syns det er rart at selve platespilleren brummer. Gjør den det selv om ikke forsterker står på også?
    Ja, den låter akkurat slik en transformator låter. En lav during. Er det helt stille i stua, høres det godt. Står TVen eller noe annet på, hører man det ikke. Det er ingen ulyd fra høyttalerne når jeg spiller plater.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trafolyd har ingenting med jording å gjøre.
    Det skal være heller sjeldent at man får slike lyder. Det kan være en trafo av dårlig kvalitet, da er det blikket i kjernen som er for løst satt sammen.
    En annen mulighet er at det er en ringkjernetrafo som påvirkes av DC (likespenning) på strømnettet. Det er noen steder man kan ha slike problemer. En kamerat var ganske plaget, han ordnet det ved å kjøpe et spesiallaget nettfilter fra Danmark.

Lignende tråder

1. Trafostøy fra Emotiva XPA-5 ?
    By Spiff79 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 59
    Siste melding: 01-11-2014, 10:36
  2. Trafostøy på Hegel H100 - løsning?
    By pilsking in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 10-06-2011, 22:47
  3. Trafostøy?
    By risto in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13