Hvorfor har ikke receivere i 2014/2015 en DAB/DAB+ tunerdel ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvorfor har ikke receivere i 2014/2015 en DAB/DAB+ tunerdel ?

Hei
    Er på utkikk etter å oppgradere en eldre surrondreceiver pga den har for lite digitale lydinnganger til meg.
    Så ble sittende å klikke litt hos komplett og ser at det finnes jo ikke en moderne receiver med DAB/DAB+....
    Alle har jo bare FM/AM tunerdel...

Kommer det til å komme nye receivere i 2015 med DAB/DAB+ tunerdel,
    eller skal de bare basere seg på Internettstreaming av radio?

Fant jo noen kandidater hos komplett når jeg tittet, men skulle helst handlet en receiver som har DAB/DAB+

Forresten, godt nyttår folkens.

Mvh Ken

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har dab, men jeg vet ikke om den er kraftig nok til deg:
    TEST: YAMAHA RX-S600D - Skreddersydd for den kompakte hjemmekinoen - tu.no/t2

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt tanken selv. Det ser ut til at nettradio blir prioritert. Audiofile liker jo uansett ikke DAB pga komprimeringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sett den du linka Inge. Men er hakke liten.
    Min er på 100 rms x 5 i 6 ohm så må ha såpass en ny ja.

Fant denne på komplett isted shø https://www.komplett.no/onkyo-tx-nr5...467#!tab:extra
    Også 100x5, men det et kanskje ikke rms.. eller... (falt av lasset litt i senere år �� )
    Virka kurrant helt til jeg oppdage at de ikke har fått på plass DAB/DAB+
    Men bruker tunein til vanlig så og ser de er klare for de mange, uten at jeg vet hvordan denne nettradiodelen fungere på nye receivere
    Såg på den også, https://www.komplett.no/onkyo-tx-nr6...469#!tab:extra

Skulle absolutt sett at det kom receivere med DAB/DAB+ tunerdel er del I 2015, for da venter jeg med handel hvertfall enda.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    En grunn til manglende dab+ kan være at Japan ikke har dab sendinger.Det har heller ikke USA som er ett stort marked.

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er det vel kun Norge som har bestemt å stenge FM nettet og vi er en liten fjert i den store sammenhengen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo endel varianter som kan bygges ut med en ekstra dab+ modul, i det minste. F.eks. denne: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/

Yamaha har denne med dab+, ser jeg også: Yamaha RX-S600D - STEREOFIL AS
    Sist endret av tryland; 01-01-2015 kl 13:12

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi DAB er en europeisk oppfinnelse....jeg har en Tiny M7 med optisk utgang....Fungerer som en drøm ☺
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Audiofile liker jo uansett ikke DAB pga komprimeringen.
    Ikke for å være vanskelig, men nettradio har ikke akkurat mindre komprimering. Nettradio gir deg enda flere kanaler og noen med bedre lyd, men finnes kanalen både på DAB/DAB+ og nettradio så er lydkvaliteten tilnærmet lik.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vet det finnes moduler å koble på, men er ikke helt kurrant synes jeg.ekstra boks 1000 ca og ekstra fjernkontroll.
    Kan jo også kjøpe seg en dab radio å koble på men synes ikke det er så kjekt heller.
    Nettradiodelen de har bygd inn er jo grei nok det, men Internett er jo ikke verdens mest stabile her i Norge.

Så håper at produsentene kommer på marked med nye receivere med dab tuner del sammen med FM og AM, for det burde dem klare når dem idag leverer sine bilstereoer og "klokkeradioer" med dab/fm/am.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel også fordi produsentene ikke ser noen vits i å ha både DAB og internettradio da de funksjonsmessig er helt like, og internettradio har flere kanaler.Er vel stort sett kun på hytter rundt omkring i norges land iallefall, der enkelte av oss fortsatt ikke er på nett? Kan likevel hende de kommer til å implementere dette om noen år da FM tunerne blir ubrukelige.
    Personlig skjønner jeg ikke vitsen med dab om du har internettradio...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Er vel også fordi produsentene ikke ser noen vits i å ha både DAB og internettradio da de funksjonsmessig er helt like, og internettradio har flere kanaler.Er vel stort sett kun på hytter rundt omkring i norges land iallefall, der enkelte av oss fortsatt ikke er på nett? Kan likevel hende de kommer til å implementere dette om noen år da FM tunerne blir ubrukelige.
    Personlig skjønner jeg ikke vitsen med dab om du har internettradio...

Du ville blitt overrasket over hvor stor del av norge som ikke har fiber/bredbånd. Her hvor jeg bor er det gammeldagsløsning med trådløst - som igjen gjør at man betaler for bruken. Kjedelig å tømme en månedslønn for å høre på radio.

Men alikavel - DAB er vel ikke helt det store i utlandet, og når i tillegg FM potensielt låter bedre er det kanskje ikke så rart.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fortalte onkyo at fm nettet skal forsvinne i Norge og sa at Norge satser på dab, og spurte om de hadde planer om å implementere dab tuner i nye receivere i 2015.
    Og det hadde de ikke planer om.

Men si meg... er det mye problemer med nye onkyo receivere ?

Evt hvilken produsent av receivere er Minst, problemer med ? (I str rundt 100w rms 6 ohm, alla Onkyo TX-NR636)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Du ville blitt overrasket over hvor stor del av norge som ikke har fiber/bredbånd. Her hvor jeg bor er det gammeldagsløsning med trådløst - som igjen gjør at man betaler for bruken. Kjedelig å tømme en månedslønn for å høre på radio.

Men alikavel - DAB er vel ikke helt det store i utlandet, og når i tillegg FM potensielt låter bedre er det kanskje ikke så rart.
    Ugh! Ja, den ser jeg. Nei, radio kan man ikke lytte på pga lydkvaliteten. Er vel stort sett bakgrunnsmusikk den duger til...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. Philips TV 2014/2015
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 31
    Siste melding: 12-05-2015, 15:31
  2. Samsung 2014/2015
    Svar: 10
    Siste melding: 01-06-2015, 13:08
  3. Panasonic-TV 2014/2015