Generelt om forsterkere, A + B utganger og watt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generelt om forsterkere, A + B utganger og watt

Hei alle sammen!

Dette er egenlig litt generelt angående forsterkere, men litt info under for å prøve å forklare det jeg lurer på.

Har en Sony STR-DG910 forsterker som oppgis til å være "7x100w 8ohm". Har koblet opp denne til B&W 604 S3.
    Om man kobler denne til som bi-wire med a + b utgangene, får man da 100w til hver terminal sett ("4x100w") eller bare kobles kanalen ut til begge høyttaler settene som så deler watt styrken?

Det andre spørsmålet gjelder watt oppgitt ut fra forsterker sammenlignet med hva de er merket med å skulle trekke fra "veggen".
    Sony forsterkeren er oppgitt til å bruke maks 230w på 230v. En annen relevant forsterker jeg har sett på med tanke på å dra disse høyttalerne er NAD C375BEE, denne er 2x150w 8ohm, men "bruker" bare 290w fra "veggen".
    En annen, Harman Kardon HK-980 går for å være veldig "strømsterk" - gir "bare" 2x80w men er oppgitt til å bruke opptil 410w.
    Har også ett par CV XLS-15, her lurer jeg på å kjøpe CV CXA-8, denne er 2x350w, men kan dra opptill 1900w...

Hva er sammenhengen, eller er det en sammenheng i det heletatt her?

Håper noen kan ta seg tid til å forklare litt..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Glem bi-amping og bi-wiring. På en receiver så gir det ingenting. Skal slikt ha noe for seg så må da ha separate forsterkere, utstyr som er hinsides dyrt og gullører og selv da er det mest akademisk.
    2. Den effekten forsterkeren er oppgitt til å trekke fra veggen er ikke det som er maks. Det er mer i området det som vanligvis dras av effekt når forsterkeren er i normal bruk.
    3. Å være strømsterk betyr ikke nødvendigvis mer watt. Det har med evnen forsterkeren har til å levere strøm til de wattene som er der. Det går bl.a. på hvor mange kondensatorer og hvor stor strømforsyning forsterkeren har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er maaaange måter å måle watt på,og desverre så mæler mange produsenter effekten på en kanal med en fæl hyletone,og oppgir dette som foreksempel 5 ganger 100w... Men begynner du å dra på litt bass så er det ikke nok strøm i forsterkeren til å drive disse wattene....Det gær endel strøm vekk i prosessen FØR deem når høytaleren...Min forsterer mener jeg er oppgitt til 7 ganger 125w å trekker 1400w fra veggen ved max belastning noe jeg aldri har prøvd,og aldre vil prøve......Nå må jeg ærligt si at jeg har kjørt H/K sine resivere de 15 siste åra å har ikke blitt skuffet av effekten der :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2015
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    2. Den effekten forsterkeren er oppgitt til å trekke fra veggen er ikke det som er maks. Det er mer i området det som vanligvis dras av effekt når forsterkeren er i normal bruk.
    Den effekten som forsterkeren max kan trekke fra veggen, er mer enn max hva forsterkeren kan gi til Høytalerene. Effekt kan ikke oppstå av seg selv i en forsterker. Den har mulighet til korte burst utladinger pga kondensatorer, men over tid er det umulig for en forsterker å gi mer enn det den trekker fra veggen. Rene natur lover. "Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, går bare over i andre former"

Max effekt i en forsterker kan regnes ca slik:

Watt/ampere fra veggen - ca 30% effekt tap = effekt til høytalere

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HifiBonden Vis post
    Den effekten som forsterkeren max kan trekke fra veggen, er mer enn max hva forsterkeren kan gi til Høytalerene. Effekt kan ikke oppstå av seg selv i en forsterker. Den har mulighet til korte burst utladinger pga kondensatorer, men over tid er det umulig for en forsterker å gi mer enn det den trekker fra veggen. Rene natur lover. "Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, går bare over i andre former"

Max effekt i en forsterker kan regnes ca slik:

Watt/ampere fra veggen - ca 30% effekt tap = effekt til høytalere
    Nå var det ikke hva forsterkeren kan trekke maks det var snakk om, men hva det står bakpå forsterkeren at er maks trekk. Det som står bakpå er ikke det forsterkeren drar fra veggen på fullt skyv.

Lignende tråder

1. Watt DIN/RMS.. Sterke watt, svake watt, tullewatt og NAD watt?
    By MacLysberg in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 46
    Siste melding: 04-17-2009, 17:48
  2. Svar: 11
    Siste melding: 01-24-2009, 03:06
  3. Rimelige forsterkere med flere AV-Utganger...
    By redstripe in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-05-2005, 13:14
  4. Utganger på lydkort til pc/lyd fra pc generelt
    By sidenone in forum Generell HTPC
    Svar: 4
    Siste melding: 12-03-2004, 20:02
  5. Hva er best ? 6x135 watt eller 2x150 watt på en forsterker ?
    By martin in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 12-06-2003, 23:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •