jeg har et 2.1 system (Yamaha A-S500 stereo-forsterker, 85watt konservativt) som jeg vil bygge ut til 4.1. Jeg er ute etter mest mulig lydkvalitet for minst mulig penger, brukes i et kombinert lytterom og kinorom.

Jeg er har idag en hdmi audio splitter, som gir optisk ut og hdmi ut, og jeg vurderer å kjøpe en brukt receiver i 1500-2000 kroners leiet som bare skal handtere lyd-biten. Kilde er Chromecast og HTPC. Jeg ser etter receivere med pre-out,slik at stereo-forsterkeren eventuelt fortsatt kan drive enten frontene eller bak-høyttalerene (avhengig av hva som låter best).

Rund omkring finner jeg noen receivere som i sin tid var i "high-end" i 10000-kroners klassen som
NAD T762 og AVR 635, som mangler hdmi inn, men har 80-100 sanne watt per kanal i sju kanaler og har pre-out.

Det er også mulig å finne den mye nyere
NAD T748 brukt, denne gir også 80watt når den bare skal drive to kanaler, og har i tillegg hdmi, men har bare 7x40.

Side-kanalene har jeg tenkt å være to Tannoy Mercury V1, frontene Kef Q700, og jeg har ikke i øyeblikket planer om noen senterkanal eller bak-kanaler, atmos kunne kanskje bli aktuelt senere.

Grunnen til at jeg ser på denne løsningen, er at jeg bare er interessert lyd-aspektet av receiveren, og jeg tror at du må endel opp i pris før du finner en god receiver som kan matche lydkvaliteten til denne løsningen, samt at jeg ønsker ikke å legge så mye penger i en receivere, siden det stadig kommer ny teknologi som 4k, Atmos etc.etc.etc., som gjør gamle receivere utdaterte alikevel.

Særlig ser jeg det kan være greit å ha en receiver som har sju-kanals inn, da kunne jeg senere brukt receiveren til å drive Atmos-høyttalere, sålenge jeg kan finne en hdmi-audio extractor som støtter Atmos om et par års tid (dette er ulempen med NAD T748, mangler dette).

Hva synes dere om denne løsningen? Er jeg inne på noe, eller er jeg helt på viddene? Er det noen "klassiske" receivere som dere har eid som dere vil anbefale?