Receivere downsampler signalet når Audyssey /Atmos er aktivert!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receivere downsampler signalet når Audyssey /Atmos er aktivert!

Leste en test av Denon AVR-X5200W, og der nevner de at den downsampler input signalet til 48Khz når romkorreksjon eller Atmos er aktivert.
    Etter litt googling så har jeg funnet ut at dette gjelder de fleste receiverene på markedet. Er bare noen ganske få som klarer å kjøre korreksjonen i 96khz.
    Da er det vel ganske bortkastet med 96/192khz materiale så lenge det blir downsamplet til 48Khz??

Link til denne testen;
    Denon AVR-X5200W Dolby Atmos AV Receiver Measurements and Analysis | Audioholics

Utdrag fra testen;
    I was a bit surprised to find the AVR-X5200W downsampling to 48kHz, thus limiting the high frequency bandwidth to just over 20kHz once the DSP was engaged. I confirmed with Denon that the receiver does this to conserve MIPS given all the processing power needed for Dolby Atmos and Audyssey. Audio purists will want to engageDirect mode for recordings with sampling rates higher than 48kHz as long as they don’t mind giving up Audyssey EQ and Atmos for purity of signal. Direct mode and Pure Direct mode will still allow you to enjoy the full resolution of Dolby TrueHD and DTS-HD with no downsampling.
    Sist endret av janghell; 12-05-2014 kl 14:22

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan finner man ut dette hjemme?

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    INFO-AUDIO
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

4. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får litt følelsen av at dette kunne bli gjort til storm i et vannglass, ekte 192khz materiale er omtrent like sjeldent som UHD\4k materiale for hjemme markedet i dag, og de som virkelig er ute etter slikt og gjør innsatsen for og både skaffe kilden i 192khz og alt nødvendig utstyr spille de av, bruker disse virkelig en surround reciever ?

De fleste blueray filmer, i alle fall de jeg har sjekket har ikke hd lyd med større frekvens spenn enn 48khz uansett, så det man sitter igjen og miste noe fra er da egentlig SACD'r og ellers hyperoppløste flac filer man kan laste ned fra spesialist butikker.

Og meste parten av dette har et eller annet sted i master prosessen blitt kjørt igjennom et plugin eller annet som også er begrenset til 48khz, så og upsample det til 192khz igjen er egentlig bare og blåse opp frekvensen båndet og introdusere støy, er vel bare snakk om de aller siste årene det faktiskt har blitt kunnet produsert ekte highres filer og bare de aller færreste som gjør det, så kan forsåvidt skjønne at audyssey og co tar denne snarveien knapt en kjeft som vil merke det uansett, og noen vil mene audyssey her gjør oss en tjeneste ved og klippe vekk støy, men det kan bli en annen debatt.

Kan også si at testen du linker til ikke nevner dette utover sitatet, og ellers gir receivern omtrent full pott.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

6. Liker Zleepyme har likt denne posten
    Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller ikke at det har så veldig mye å bety. Det er nok som du sier ikke så mange filmer som har mer enn 48khz, men det er en del musikk blu-ray`er som ihvertfall har 96khz lydspor. 2L har jo også noen disker med heftige lydspor.
    Litt av vitsen med disse lydsporene forsvinner vel når signalet uansett downsamples.
    Uansett om det er hørbart eller ikke så irritere det når en vet at signalet blir forringet gjennom romkorreksjonen.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan du nok helt sikkert ha rett i, spessielt med tanke på bd musikk, er vel disse som tar over for SACD, live scene opptak har vel kanskje større hindere enn frekvens bredden :P

Og som nevnt det er jo bare og engasjere pure direct om man ikke vil at rom korreksjonen skal degradere lyden, hos meg derimot så er romnodene såpass heftige at lydbildet med audyssey blir mye bredere og oppløst siden bassen ikke overdøver resten av frekvensbildet.

Selv er jeg ganske sikker på at jeg er nå blitt stokk døv over 16khz så jeg tar det med ro, og nyter den god lyden jeg får, kan vel sjekke hva for noe ugang min 4520 gjør med noen SACD'r jeg har liggende.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

9. Liker janghell har likt denne posten
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post

Og som nevnt det er jo bare og engasjere pure direct om man ikke vil at rom korreksjonen skal degradere lyden.....
    Jeg kan alt for lite om det tekniske, men umiddelbart vil jeg tro at man på Yamaha receivere også kan bruke "straight" modus.
    For hos meg står det DSD i receiver displayet når den står på straight og SACD er tilkoblet HDMI og rådata (Oppo).
    Da har jeg forstått det slik at signalet ikke blir downsamplet verken i Oppo spiller eller i receiver.
    Sist endret av Supertramp; 12-08-2014 kl 16:02

Lignende tråder

1. Får ikke aktivert lyd ut på epson tw 6000
    By b-trogs in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 08-16-2012, 21:37
  2. Svar: 3
    Siste melding: 03-21-2011, 22:46
  3. Svar: 5
    Siste melding: 10-05-2008, 12:51
  4. RX-V661: Hvordan få aktivert SUB i stereo-mode. (nabbwarning)
    By sickpuppy in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 12-08-2007, 16:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •