Enkel måte å bygge ut 2.1 til 4.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enkel måte å bygge ut 2.1 til 4.1?

hei,

jeg har i dag et system som er HPTC/chromecast->hdmi switch->hdmi audio extractor(støtter 5.1)-> optisk overvøring-> 2-kanals DAC-> stereo forsterker(Yamaha As-500)->fronter og sub.

Det jeg vil:
    - skulle gjerne ha lagt til et par enkle bakhøytalere
    - vil ikke redusere lydkvaliteten på frontene
    - synes ikke et par bakhøytalere gir så mye bruksverdi at dette vil være verdt så veldig mange tusenlapper (hele hjemmekinoen har så langt kosta 22.000)

Mine alternativer slik jeg ser det:
    1) selge stereoforsterker og kjøpe en surround-receiver til 10k som spiller stereo like bra
    2) kjøpe en råbillig surround-receiver(sånn type 2000 kr) og på et eller annet vis klare å koble denne til min eksisterende stereo-forsterker, slik at receiveren bare driver bak-høytalerene, mens stereoforsterkeren driver frontene.
    3) kjøpe en 6-kanals dac, en ny stereo-forsterker til å drive bakhøytalerene.

Ulempene er at 1) koster mer enn det smaker, 2) billige receivere mangler pre-out, usikker på om forsterkeren min kan brukes som en "effektforsterker" på denne måten 3) kan fungere, men jeg får da problemer med å volum-matche front og bak-høytalere, forutsetter at jeg kan kjøpe seks kanals dac+stereoforsterker for mindre en prisen av en god receiver.

Er det mulig å få til det jeg ønsker? Må det virkelig koste 15000 å få på noen skarve surround-kanaler?
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan se har ikke stereoforsterkeren din HT-input som trengs for å bruke den som effektforsterker ved surroundbruk.
    Så enten må du kjøpe både en stereoforsterker med HT-input og en surround-receiver med pre-out, eller kjøpe en receiver du synes er god nok for bruk både som stereo og surround.

Dersom du ikke trenger 3D eller masse fancy funksjoner får man ganske gode bruktpriser på modellene med hdmi 1.3

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84 Vis post
    Så vidt jeg kan se har ikke stereoforsterkeren din HT-input som trengs for å bruke den som effektforsterker ved surroundbruk.
    Så enten må du kjøpe både en stereoforsterker med HT-input og en surround-receiver med pre-out, eller kjøpe en receiver du synes er god nok for bruk både som stereo og surround.

Dersom du ikke trenger 3D eller masse fancy funksjoner får man ganske gode bruktpriser på modellene med hdmi 1.3
    Takk for svar. Litt usikker på hva du mener med "HT-input".

fantes det en "receiver/dac" som bare plukka ut de to frontkanalene fra HDMI eller optisk inn, og sendte dette uforsterket til stereo-forsterkeren min. Jeg trenger ikke å bruke receiveren som pre-amp for frontkanalene,bare som "signalbehandler". Hvis receiveren i tillegg kunne fungert som forsterker for bak-kanalene hadde jeg vel vært i mål. Men det virker som om det jeg spør om kanskje ikke finnes. Har sett på flere billige forsterkere, de har stort sett bare en RCA audio out, og det er alltid av type "rec-out", det tolker jeg dit at lyden som sendes ut ikke vil påvirkes av lydinstillingene på forsterkeren, men bare sendes rett gjennom.

Det slå meg når jeg skriver dette at jeg muligens kunne koblet rec out på en receiver til line-in på stereo-forsterkeren min og så styrt lyden på kilden (HTPC eller Chromecast)....

Ellers ser jeg at det finnes løsninger på aliexpress, men så spørs det med kvaliteten da:

Free shipping1pcs Digital audio decoder converter box DTS/AC3 Audio decoder converter with USB media function -in Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står vel ofte HT-input, HomeTheatre-input eller Power amp in - slik som på denne Marantz'en

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det er jo selsagt ikke "beste praksis", men det er mulig og bare sette volum på maks i stereo forsterkern, sende signal fra pre-ut på receiveren og kalibrere og styre volum på receivern.

Dette har jo selvsagt problemet med at om noen bytter fra tven/filmen og setter på en cd plate uten og senke volum kan det hele gå til helvete.

Man kan jo selvsagt sette stereo forsterkerens volum til et mer komfortabelt maks punkt men da må volumet alltid settes til dette nivået for at volum skal være korrekt til surround bruk.

Kunne kanskje verdt enklere og kjøpe en billig receiver og 4-5 små høyttalere og koble til samme suben som i dag og beholde stereo annlegget som det står, kjenner forsåvidt ikke til subben din men de aller fleste har inngang for både høyre og venstre, og det skulle være mulig og koble stereo forsterkeren på den ene og receiveren på den andre inngangen.

Men personlig vil jeg si at i min erfaring vil et godt stereo system så lenge man kan være i sweetspoten ofte utkonkurere et slikt rimelig system selv med tanke på lyder i surround feltet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @TorTorden :

Takk for tips, jeg tror imidlertid ikke at jeg noensinne vil klare å gå tilbake til et integrert surround-oppsett.

Det enkleste for meg er kanskje å prøve å skaffe meg en billigst mulig surround receiver med pre-out, gjerne brukt. En Yamaha RX-V667 har pre-out og hadde sikkert dugd i massevis, den ble lansert i 2010, så sikkert endel som begynner å bytte ut for å få Atmos osv.

Ellers ser jeg Harman Kardon AVR255 kan skaffes ny for 2400,-

Så får jeg bare merke av en nivå på stereo-forsterkeren min og passe på å alltid stille volumet dit når jeg bruker surround-receiveren,slik som beskrevet her:

Improving Stereo Performance of a Surround Sound Setup – Part 2 | Hi-Fi Hunter UK - Second hand & ex-demo hi-fi search engine

Jeg har noen gamle Tannoy Mercury V1 liggende, de kunne sikkert dugd som sidekanaler i en surround-oppsett.

Lignende tråder

1. Støyisolere på en enkel måte?
    By QualitySound in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 09-01-2014, 09:24
  2. Støyisolere på en enkel måte?
    By QualitySound in forum Generell chitchat
    Svar: 2
    Siste melding: 08-31-2014, 17:00
  3. Hvordan få surround-lyd til PCen på en enkel måte?
    By ziffus in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 1
    Siste melding: 03-17-2009, 20:05
  4. Enkel måte å slå på subforsterker o.l. med receiveren
    By Mastiff in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Siste melding: 12-09-2003, 22:24
  5. Enkel måte å slå på subforsterker o.l. med receiveren
    By Mastiff in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Siste melding: 03-19-1970, 19:47

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •