Ny Atmos resiver,eller ikke??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde no bare H/K kommet med atmos hadde jeg ikke stusset,men men...Vi får se i midten av neste år.......

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Ble litt overrasket over din slakt av Pioneer receivere og samtidige hyllest av Denons - når det gjelder lyd og power. Slik var det jo ikke før. Lest jo mye slikt når jeg skaffet meg min eldgamle LX70, som har vært meget sterk - noe tester den gangen også bekreftet - særlig mot Denons modeller som fikk en del tyn for manglende punch.

Men ting kan jo forandre seg. Men nå når jeg leter opp en del tester for LX85, 86, 87 osv så er det akkurat den samme resultatet - uten unntak blir de beskrevet som testvinnere og meget powerfulle. Denon derimot - og kanskje 4520 spesielt blir beskrevet som under par med manglende punch og krefter- og man blir anbefalt å kjøpe en av konkurrentene i stedet - for eksempel Pioneer.

Det er veldig fint at du er fornøyd med din Denon - ingenting er bedre, og forsåvidt en test trenger ikke å være avgjørende. Men kan det være andre ting som har resultert i din missnøye? Dårlig match med høytalere eller kanskje et mandags ex?

Så får vi håpe Denon har gjort forbedringer på sine nye modeller - så de nok en gang kan konkurere mot de beste.
    X modellene til Denon har en helt annen oppbygning innvendig enn f.eks min egen 3313. De tåler mer, og yter bedre på vanskelige laster.

En annen ting er Denon VS Onkyo på Atmosen er bitoppsløsningen på lyden. Der har Onkyo tatt snarveien på kjøkkenet og kuttet oppløsningen på lyden med atmos, noe Denon ikke har. Så er litt forskjeller der og. Skal finne dokumentet jeg hadde på det, men er litt sent på kveld
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer havnet på siste plass i testen av Atmos receiver i siste utgave av WATT.

Denon og Yamaha fikk begge 6 poeng
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt overrasket over din slakt av Pioneer receivere og samtidige hyllest av Denons - når det gjelder lyd og power. Slik var det jo ikke før. Lest jo mye slikt når jeg skaffet meg min eldgamle LX70, som har vært meget sterk - noe tester den gangen også bekreftet - særlig mot Denons modeller som fikk en del tyn for manglende punch.

Men ting kan jo forandre seg. Men nå når jeg leter opp en del tester for LX85, 86, 87 osv så er det akkurat den samme resultatet - uten unntak blir de beskrevet som testvinnere og meget powerfulle. Denon derimot - og kanskje 4520 spesielt blir beskrevet som under par med manglende punch og krefter- og man blir anbefalt å kjøpe en av konkurrentene i stedet - for eksempel Pioneer.

Det er veldig fint at du er fornøyd med din Denon - ingenting er bedre, og forsåvidt en test trenger ikke å være avgjørende. Men kan det være andre ting som har resultert i din missnøye? Dårlig match med høytalere eller kanskje et mandags ex?

Så får vi håpe Denon har gjort forbedringer på sine nye modeller - så de nok en gang kan konkurere mot de beste.
    Blir kanskje litt off topic, men kan vel erklære en par ting :P

For det første er jeg ganske fersk i hobbyen, holdt på i bare 3-4år ca, jeg bare stort sett later som jeg veit noe :P,
    For det andre, største grunnen til at jeg f.eks foretrekker Denonen foran Pioneeren (som var 3 generasjoner eldre enn lx88 som jeg egentlig bare bør holde kjeft om siden jeg ikke har hørt den) er nok et eget kapittel av tilfeldigheter.

Og hva jeg egentlig mener om watt spesifikasjoner uansett merke og benevnelser er vel at de bunner vel bare ut i svada. Så man sitter igjen med og bare foreta egen lytte test for om ting fungerer etter egne preferanser, Dali og Pioneer var nok absolutt ikke beste "matchen" for og si det sånn, dog får jeg litt bakover sveis når man måler effekten med harmonisk forvrengning på f.eks 100watt med 1% THD, men jeg er også fullt klar over at THD går veldig fort opp, så kan fint være 0.01% forvrenging ved 97watt ut i effekt så stiger den hurtig de siste wattene siden effekten begynner og slite.

Mens jeg hadde pioneeren byttet jeg også fra Dali concept 6 fronter og Ikon vokal mk2, og det låt stort sett flott ut det, men i surround scener med litt ekstra action så begynte ting og høres komprimert ut så fort volum knappen begynte og krabbe over -20, med de nye høytallerene conceptene dro den uten problemer, Mentorene mine som var uhorvelig mer oppløste mistet dynamikk eller rettere sagt, jeg syntes lyden begynte og høres komprimert ut, og jeg fikk vel ikke helt satt på spissen hva jeg mente manglet før etter en Demo runde hos Andreas21, som resulterte i at jeg hovedsaklig for nysgjerrigheten skyld kjøpte en Emotiva xpa 5, og med den fikk jeg all dynamikken tilbake og har nå satt frontene som full-range istedet for og dele på 100hz.
    Dette er faktiskt oppgraderingen jeg ble merket best av ikke-interesserte besøkende, faktiskt mer enn når jeg oppgraderte projektoren fra en Optoma hd100x til Sony hw50... (ikke AV interesserte mennesker er rare)

Når jeg testet Denonen sin interne forsterker så syntes jeg den klarte seg meget godt, og jeg kunne fint sett på filmer med den på vanlig "riste huset volum" (gjerne mv -14 til -10), men selv om lyden kanskje ikke hørtes 'komprimert' ut, så manglet den kanskje litt oomph i lavere mellomtone (om jeg skulle tippe) som Pioneeren besatt i mengder, jeg hadde nok klart og leve helt ok med bare Denonen, men siden jeg ikke trengte og selge Emotivaen for pengene så har jeg bare beholdt den, og man får merkbart litt mer morro faktor med den i systemet.

Kosmetiskt sett var og Pioneeren et meget godt heste hode foran Denonen som forsåvidt kan virke noe plast aktig i fronten, spesielt volum hjulet føltes meget mykt og eksklusivt ut i bruk, Denon er ikke ille der heller, men blir litt som og sammenligne middels modell Toyota mot f.eks en SAAB eller BMW.
    Nå står receivern min utenfor stue kinoen og blir bare kontrollert via en Harmony fjernkontroll så dette betyr vel egentlig ikke mye jeg tar jo bare i den når jeg fysisk kabler ting til den., siden jeg også brukte harmonyen med Lx85 så begynte jeg og savne OSD fra receivern og litt andre småting som denonen har men er langt fra perfekt (OSD kom jo forsåvidt med lx86).

Rommet mitt er også uhorvelig lite så det trenger ganske heftig og detaljert RK (har jeg nylig lært), MCACC falt fort i fisk der så her er nok 90% av forskjellen jeg opplever fra Audyssey sin eq.
    Om jeg sånn sett skal oppsumere Pioneeren så vil jeg vel egentlig si, at jeg ikke er helt enig med at den skulle være så kraftig, ikke at jeg skal påstå Denonen jeg byttet den med er noe mer, derfor beholder jeg effekten, og sier så at hadde jeg hatt et rom på kanskje 30m2 istedet for 10m2 hadde nok historien kunne gått en helt annen retning, kort sagt, synes han som kjøpte den av meg fikk en veldig god deal :P

Nå har vel Pioneer fått seg subeq også så ting har jo ikke stått stille der heller, men en Anti-mode har jo roet inn subbene mine godt i et par år nå.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fortellengen Tor

Har faktisk skrevet utfyllende svar til deg et par ganger - men dette møkkaforumet fungerer så elendig, de forsvant. Hvordan klarer de å ha en så elendig drift på et forum? Har aldri siden jeg startet med internett i 1994 opplevd et så elendig nettsted.

Uansett kan det godt hende det blir Denon her når jeg må ha Atmos etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil.......
    Sist endret av ronny44; 11-29-2014 kl 16:21

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fortellengen Tor

Har faktisk skrevet utfyllende svar til deg et par ganger - men dette møkkaforumet fungerer så elendig, de forsvant. Hvordan klarer de å ha en så elendig drift på et forum? Har aldri siden jeg startet med internett i 1994 opplevd et så elendig nettsted.

Uansett kan det godt hende det blir Denon her når jeg må ha Atmos etterhvert
    Ja har verdt særdeles ille siste døgnet, og såvidt mistet noen lange poster selv, mildt sagt irriterende :\

Og på en annen side, blir veldig spennende og se forsåvidt hva som skjer med pioneer framover nå som Onkyo eier 50% eller mer.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis det plutselig sku dette 15 lapper oppi handa mi å jeg går for NAD resiveren kan man da kjøre 5,1 lyd inn,og få 9.2 ut igjenn??? Jeg har pr i dag 7.2 dvs 2 front high høytalere i mitt oppsett...Kan jeg da ha 2 ekstra bak å vente med takhøytalere til nytt hus kommer???

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skulle bare være og bruke en av matrix funksjonene, om man foretrekker dolby eller dts algorytmene kommer ned til smak og tilfeldigheter, bare og eksperimentere.

Dolby har jo såklart ny oppmixer med atmos og denne skal også være svært god, så god faktiskt at mange mener at oppmixing selv fra stereo kilder til atmos blir deres foretrukket lyd modus til musikk.

Ja jeg har lyst på atmos jeg og :-P
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åhhhhh...Herre min hatt nå KLØØØØØØR det i fingrene asså........Eg må be legen om noe beroligende på mandag :-)
    Eg bare MÅ ha ny Resiver til neste år.....Skal ta en tur innom hifi klubben neste uke å kikke/høre på denne Denon resiveren :-)
    Å fanken ta de hvis di sier "Du kan jo bare ta den på avbetaling".......

Eneste jeg ikke liker er at H/K en som jeg har trekker 1400W ved full pupp,og denon sin trekker ca halvparten....Det vil vel si at jeg ikke får samma effekten som jeg har i dag???

https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/
    Sist endret av ronny44; 11-29-2014 kl 19:23

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per dags dato har jeg også bare 5.1 annlegg så hadde jo måtte kjøpe høyttalere og..

Så langt har jeg gjort to ting angående atmos, første er og holde meg unna eventuelle demo rom hos hifiklubben eller annet :-P
    Om opplevelsen er halvparten eller i nærheten av hva som blir beskrevet på nett så hadde det blitt veldig farlig for personlig økonomi, forsåvidt ikke fleste gang det har skjedd.
    angående strømtrekk, tar jeg alle watt betegnelser med en kilo salt når det er i en Hifi sammenheng, og jeg som mange andre vil gjerne anbefale en effekt forsterker.

Jeg har også ingen tvil om at det til neste år vil komme modeller som har enda bedre prosessering, støtte for langt flere kanaler etc.
    Atmos er sikkert bra, men jeg tror kanskje det ligger mer på tapetet som forsåvidt ville gitt like god kjøpe lyst neste år.
    Og mest sannsynlig er ikke fysisk uhd standardene ferdig før om minimum et år, og det vil fort ta minst et år til før enheter støtter de fullt ut.

Bransjen skjønte nok dette og lanserte atmos nå og det hele føles litt forhastet, tror de i år bare tok sine vanlige 9 eller 11 kanalers receivere, klinte inn kraftige brikker for prosessering av atmos. Fleste parten av dagens atmos receivere hadde jo ikke støtten for atmos før produsenten ga ut firmware oppdatering.
    Det betyr for min del at softwaren ikke var nærheten av og være ferdig før nå, så kan bli mange bugs og kinker med årets receivere, hvor mye bugs og uferdig kode det er der ute vet vi jo ikke enda for det finnes knapt atmos kilde vare enda.
    Sist endret av TorTorden; 11-29-2014 kl 21:38
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet Tor er at jeg trenger ikke å få demonstrert for å bli vill i hue....Jeg trenger bare i være her inne å lese om galskapen så er det gjort....Etter å ha lest om SVS tube sub så MÅTTE jeg jo bare ha en,men nå skal det sies at den jeg hadde ikke var noe spesielt til film. Å så var det disse rumperisterne....Kjøpt å montert,MEN atmos Resiver har jeg bestemt meg for å vente til neste år,og bare følge med på utviklingen...Det er ikke mangel på lyd i mellomtiden :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, Har en Yamaha RX-A3010, Den har front og back presenskanaler, også kalt Dialog Lift funksjon.
    Hvordan fungerer dette i forhold til Atmos? Kan det sammenlignes?

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt: kan ikke sammenlignes! Anbefaler en tur til nærmeste Hifiklubben eller Soundgarden, de har som regel koblet opp Atmos. Lytt, du vil ikke angre
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då har eg startet med tomflaske innsamling for å få råd til Atmo forsterker til neste år :-)

16. Liker harman/kardon har likt denne posten
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Svar: 17
    Siste melding: 12-08-2014, 14:20
  2. Svar: 13
    Siste melding: 02-26-2010, 23:36
  3. Hjelp/råd/tips/synspunkt til kjøp av resiver+høytalere+tv
    By EldarH in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 14
    Siste melding: 12-07-2008, 01:01
  4. HJELP til NAD T750 RESIVER