Problem: Yamaha RX-V767 er låst til Straight med signal fra HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem: Yamaha RX-V767 er låst til Straight med signal fra HTPC

Jeg fikk i går en BenQ W1300 projektor (er vel ikke så relevant for problemstillingen men) og satt opp anlegget på nytt etter å ha installert denne i taket.

Kilde er en HTPC med lyd/bilde via HDMI, receiver er en Yamaha RX-V767. Begge disse har jeg hatt i bruk i et par år uten noe krøll. Men etter å ha satt opp dette på nytt så er receiveren låst til Straight når signal kommer fra HTPC. Man får ikke valgt noen program selv, som 2-kanals stereo - eller noen av surround oppsettene som Pro-logic, DTS neo6 etc.. Sånn har den aldri vært før. I pc'ens kontrollpaner har BenQ PJ kommet opp som avspillingsenhet på lyd, selv om signalet går gjennom receiver. Denne må velges som standardenhet for å få lyd til receiveren.

Det som skjer da er at det kun blir stereolyd, selv på filmer som jeg av erfaring vet er surroundlyd på. Disse kunne man velge lydprossessering på selv før, i receiver (Dolby PL, DTS etc). Nå står den låst til Straight, og "not applicable" kommer opp når man prøver å endre lydformat via fjernkontroll.

Ærlig talt så vet jeg ikke om dette er et receiverproblem eller et HTPC-problem. Men i oppsettet på lydformat fra PC så står det at det støttes alle HD-formater som TrueHD, Dolby Digital, DTS audio etc.

Noen som har vært borti lignende?

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Jeg fikk i går en BenQ W1300 projektor (er vel ikke så relevant for problemstillingen men) og satt opp anlegget på nytt etter å ha installert denne i taket.

Kilde er en HTPC med lyd/bilde via HDMI, receiver er en Yamaha RX-V767. Begge disse har jeg hatt i bruk i et par år uten noe krøll. Men etter å ha satt opp dette på nytt så er receiveren låst til Straight når signal kommer fra HTPC. Man får ikke valgt noen program selv, som 2-kanals stereo - eller noen av surround oppsettene som Pro-logic, DTS neo6 etc.. Sånn har den aldri vært før. I pc'ens kontrollpaner har BenQ PJ kommet opp som avspillingsenhet på lyd, selv om signalet går gjennom receiver. Denne må velges som standardenhet for å få lyd til receiveren.

Det som skjer da er at det kun blir stereolyd, selv på filmer som jeg av erfaring vet er surroundlyd på. Disse kunne man velge lydprossessering på selv før, i receiver (Dolby PL, DTS etc). Nå står den låst til Straight, og "not applicable" kommer opp når man prøver å endre lydformat via fjernkontroll.

Ærlig talt så vet jeg ikke om dette er et receiverproblem eller et HTPC-problem. Men i oppsettet på lydformat fra PC så står det at det støttes alle HD-formater som TrueHD, Dolby Digital, DTS audio etc.

Noen som har vært borti lignende?
    Hei
    Har vært borti noe lignende men da hjalp det med å dra ut strømmen et par minutter. Har du prøvd det ? Tenkte på receiveren da.

Jeg har Yamaha cx-a5000, htpc og Epson projektor, får opp Epson som lydenhet på pcen men alt fungerer som normalt med tanke på lydformater.

Mvh JanE.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjorde ingen forskjell desverre. Og fremdeles like lite klok

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør fabrikksinntillingsgjenoppretting. Det står i manualen hvordan du gjør det. Det er verd forsøket.

Det er forresten vanlig at bildeenheten er den som står som lydavspiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Var borti det samme nettopp, bare med Mac Mini og Primare SPA23. Det har med hvilke signaler HTPC sender ut - dersom receiver ikke klarer dekode disse, så får du ikke velge, den kjører de signaler den får inn direkte ut igjen.

Det må stilles inn i HTPC lydoppsettet på et eller annet vis.....kanskje andre lydkort-drivere etc? Har du prøvd feks med optisk kabel?
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk til dette til slutt. Det var i PC'en lydkonfigureringsdel løsningen lå. Gjenopprettet standardinnstillinger (før dette var den stilt inn til 5.0 - altså 5 kanaler uten sub) og da var den låst. Nå er den stilt inn til 2 kanaler, og da er det ikke låst til straight lenger. Jeg kan selv velge mellom stereo, dolby prologic og DTS (med alle varianter av dette som ligger inne i receiver). Nå finner jeg derimot ikke tilbake til hvor man setter opp HTPC til surround igjen - man kunne velge antall kanaler, small/large, subwoofer etc. Ikke at det betyr noe sånn sett Bruker PS4 til Bluray avspilling, pc'en er mest til streaming og lignende.

Lignende tråder

1. Yamaha RX-V767
    By stuttboksa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 09-07-2011, 23:48
  2. *Løst?* Yamaha sitter fast i STRAIGHT mode (PS3)
    By Scorpioen84 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 08-22-2010, 19:27
  3. Yamaha går for straight uansett hva jeg vil!
    By Audun91 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 17
    Siste melding: 03-27-2010, 18:20
  4. RF-støy? Får ikke låst/låst opp bilen.
    By EspenH in forum Generell chitchat
    Svar: 10
    Siste melding: 06-23-2006, 16:07
  5. Skal kjøpe projektor; Problem; Er låst til Komplett.no
    By Nose in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 02-05-2005, 14:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg