Hei!

Jeg fikk for noen dager siden en Primare SPA23 Ellers er det system audio explorer master som fronter, og litt mer ymse bakhøytalere og senter....
Lydkvaliteten er forbløffende bra, så den biten er jeg fornøyd med

Men etter jeg fikk denne i hus, så meldte det seg en del spørsmål......ting som "ikke er likt som før" da jeg hadde yamaha rx-a2020.

Kilder jeg bruker er bla annet ps4 , apple tv, lyse dekoder, primare dvd26 og mac mini. Det som skjer nå når jeg velger feks apple tv, ps4 eller mac mini, at Primaren bestemmer for meg at jeg må bruke PCM lyd.....jeg kan IKKE velge feks stereo, bypass, Dolby eller andre formater. Det er låst til PCM. På Lyse boksen når jeg ser tv er det mulig å velge det jeg selv ønsker.

Det står feks MULTI PCM straks jeg skifter kilde til mac mini. Hva er dette?!? Slik jeg har lest meg til så er det en form for "lossless lyd" , men det gir meg kun lyd i fronter og senter - ikke i bakhøytalere. (Dette var når jeg kjørte en test via youtube på 5.1 oppsett)

Men på apple tv så står det også MULTI PCM og der fungerer alle høytalere.

Er det rett og slett slik at Primare spa23 ikke klarer dekode signalene fra mac mini , og at jeg kan se langt etter surround lyd her? Dette er koblet til med hdmi.